BLIZZCON 2017: En närmare titt på Moira i Overwatch

I “What’s Next”-panelen för Overwatch fick vi träffa Michael Chu (lead writer), Arnold Tsang (assistant art director), Geoff Goodman (lead hero designer) och Aaron keller (assistant game director). De startade lite lätt med Origin Story-videon för Moira, som ni kan se här.

Som jag redan nämnde i ovanstående länk tycker jag att Moira är otroligt intressant, inte bara som ny hjältinna som dessutom är support. Hon är intressant för att hon kan ge otroligt mycket svar på de spekulationer på lore som genomsyrar spelet. Hon är en psykopat som har sitt enda fokus på forskning och framsteg, oavsett vad det kostar. Vill ni höra mer om mina tankar kring henne kan ni ta en titt på Spelmode som kommer senare idag.

Moira föds

Vi får se olika konceptuella skisser på hur Moira skulle se ut och de är alla otroligt häftiga. Den mellersta modellen i bilden till vänster känns som en satanisk kombination av Reaper och Doomfist! Tankarna bakom designen är väldigt intressant, särskilt med tanke på hur hennes utseende kommer fylla en praktisk funktion i själva spelet.

Moira är även den enda hjälten som har fått så pass ingående design på händerna då båda två kan vara i bild när hon gör sina grejer. När hon helar så har hon en mjuk sida som nästan lullar spelaren hon helar. När hon istället tar energi av motståndarna verkar hon nästan riva efter dem, kloa sig fast i dem. Hur hennes högerhand blivit som den blivit har nog en helt egen berättelse bakom sig.

Skins

Vi fick även se lite legendariska skins som kommer tillsammans med den nya hjältinnan.

Oasis

Moira har även kopplingar till Oasis. Det vetenskapliga rådet hade efterfrågat henne som genforskare i deras lag, men hon tackade tydligen nej. Namnet på hennes skin är Oasis dels av det skälet, men även för att de designers som jobbade på henne fastnade för Symmetras skin med samma namn.

Glam

Ja…David Bowie någon? Släng ihop Ziggy Stardust med estetiken från Jojo’s Bizarre Adventure och ni får det här fantastiska (och lite skrämmande) utstyrseln. Istället för en tub på ryggen har hon en form av lavalampa istället. Inspirationen för Glam kom från glamrocken (no shit!) och den kultur som växte fram med den.

Förmågor

Biotic Grasp: Regeneration / Decay

Med Moiras vänstra hand helar hon sina kamrater genom att använda primary fire. Healen fungerar just nu väldigt snabbt, men dräneras när hon använder den. Den kan dock fyllas på med hjälp av Decay. Hennes högra hand används med secondary fire och suger livet ur sina motståndare. Detta ger henne mer kräm till Regeneration, vilket gör att du måste balansera ditt spel med henne.

Fade

Med en förmåga som påminner mycket om Reapers Shadow Step. Med goda skäl, misstänker jag. Jag kommer spåna vidare om det i Spelmode, så jag kommer gå bananas om det då. Till skillnad från Reapers teleportering är hennes kortare men ser ut att kunna användas mycket snabbare. Som en blandning mellan Reapers Shadow Step och Tracers Blink när det kommer till typ av användning och hastighet.

Biotic Orb: Regeneration / Decay

Precis som Biotic Grasp har hennes andra förmåga samma två användningsområden. Hon skjuter iväg ett energiklot som studsar runt och kopplar till alla som är i närheten; lagkamrater om det är Regeneration, skadar motståndare om det är Decay.

Coalescence

Hennes ultimate är, passande nog, en blandning av både hennes tematiska element Regen och Decay. Hon gör en Hamekameha som skjuter riktigt långt, med en stor hitbox. Precis som Anas skott helar attacken medspelare, men skadar motståndarna. Att använda den i en teamfight kan bli riktigt intressant då du kan både hela och skada med samma attack.

Personligen tycker jag att hennes uppsättning är otroligt tacksam då hon har ett enkelt mönster som snabbt låter dig lära dig det – hela eller skada. Punkt. Hon har bara två stjärnor i svårighetsgrad så hon är nog lättare att bli van vid än många av de andra nya karaktärerna. Hon är (troligtvis) lätt att lära sig, men kräver desto mer att bemästra.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Vad tycker du?

1 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.