Censur för Sony

Spel är ofta i blåsväder. Vi har varit med om oräkneliga gånger då våldsamma spel blivit utsatt för hatkampanjer och studier som följd. Men väldigt sällan brukar detta bära frukt i form av att den stridande sidan får rätt i sina anklagelser. Censur är en ständig debatt, frågan är alltid hur långt man får gå. Sony står nu offer för nästa våg av kritik efter visningarna av deras spel The last of us 2 och Detroit: Become human under Paris games week 2017.

The last of us 2 trailer.

Detroit: Become human trailer.

Dagstidningar har nu snappat upp kritiken från håll som det brittiska parlamentet och andra förespråkare för barns rättigheter.

Sony försvarar

The Telegraph rapporterar om att chefen för Sony Interactive Entertainment Europe och avdelning för Global försäljning och marknadsföring bemöter kritiken om våldet i The last of us 2. Han hade följande att säga, ”The last of us 2 är uppenbarligen ett spel gjort av för vuxna som ska spelas av vuxna.”, ”Jag anser att plattformshållaren tillhandahåller en plattform och människorna som gör spelen, antingen om det är våra egna studios eller tredjepartstillverkare, de för innehållet till plattformen. Vi tillhandahåller plattformen. Vi måste se till att rätt typ av innehåll blir spelat av rätt personer av rätt ålder i synnerhet. Jag tyckte att The last of us 2 var ett bra sätt att avsluta showen och jag mår bra över det.”. Läs hela intervjun här. 

Kräver censur

Men många är rösterna som tycker att det är dags för en censur. Damian Collins, som sitter i det brittiska parlamentet och ansvarar för kultur, media och sport, gick till hårda anklagelser mot Sony för vad vi fick se i Detroit: Become human och hade detta att säga till Eurogamer, ”Det är helt fel att ha med våld i hemmet som en del av ett spel oavsett vad motivationen är. Våld i hemmet är inte ett spel och detta trivialiserar det helt enkelt.”. För fulla intervjun, klicka här.

Peter Saunders, grundare för National association of people abused in childhood är inte nådig i sin kritik mot spelet Detroit. ”Missbrukare av våld kommer att bli till sig av den här typen av saker och det vi utan tvekan vet är att tv-spel spelas av barn i slutändan, skrämmande nog, spridningen av oanständiga och våldsamma bilder uppmuntrar faktiskt till våld och övergrepp.”.

Esther Rantzen som driver en hjälplinje för barn vid namn Childline, vill att spelet ska stoppas helt och hållet. ”Vi vill aldrig att någon ska tro att slå ett barn till döds med ett bälte är saker för underhållning. Det ska aldrig trivialiseras eller bli gjort till ett spel.”, ”Jag uppmanar Sony Interactive Entertainment att tänka över detta och ta tillbaka det här spelet, eller åtminstone ta bort den scen där ett barn utsätts för livshotande fara. Om ni inte gör det, kommer riktiga barn få lida.”.

Skaparen har andra åsikter

Regissören David Cage har hört kritiken och har detta att säga till Play UK i ämnet, ”Jag skrev inte spelet för att föra fram något meddelande. Jag ville skapa en emotionell upplevelse, och jag vill att spelaren ska känna något i Detroit – det är mitt mål som skapare. Olika människor kommer se olika saker i det här spelet, och jag är otroligt glad över det. Det är monstrets natur, och jag tycker det är fantastiskt.”

Cage har alltid varit väldig tydlig I sin ståndpunkt när det gäller censur I spel. Tidigare i år talade han med Eurogamer och sa följande, ”Det finns saker jag aldrig skulle göra. Jag skulle aldrig göra ett rasistiskt spel, eller ett kvinnohatande spel. Det finns gränser. När du mår bra över innehållet och meningen då vet du att inte har något att skämmas över för det är rättvist och det berättar en berättelse och för att det är rörande. Det finns inga gränser.”.

Med tanke på att spel fortfarande anses vara media för barn i mångas ögon, så kommer denna typ av kritik otroligt ofta. Omvärlden har inte fullt ut hunnit med i spelvärldens utveckling och inga konkreta studier har kunnat visa annat än de fördelar som spelande för med sig. Branschen är otroligt hård i sin egen reglering när det gäller åldersättning och liknande.

Men när har man gått för långt i spelvärlden, är det dags att censurera Sony? Lämna gärna en kommentar om vad ni själva tycker om det här och censur i spel över lag.

Iklär sig ett headset dagtid för att hjälpa människor och ett annat kvällstid för att rädda digitala världar. Emma föddes i princip med en kontroll i handen, och gör sitt yttersta för att kombinera jobb, familjeliv och sin passion för spel. Utöver de konkreta spelen så djupdyker hon ofta i teorier kring spel och dess historik.

Vad tycker du?

0 0

2 Kommentarer

  1. Herregud, nu reser vi tillbaka i tiden igen. Jag trodde att denna debatt var förlegad.

    Viker sig Sony i denna fråga så är mitt mångåriga partnerskap slut. Klarar man inte av att skilja på hålla i spel och verklighet, då har man förr eller senare snappat i huvudet av något annat. Och när således hållas inlåst.

    Nej nu ska jag stoppa upp en penna i stjärten på katten. Det var ju så roligt att använda dom som ljuddämpare i postal 2 när det begav sig! 😀

    Svara
    • Eller hur?

      Jag tror att det grundar sig i att spel är relativt nytt om man jämför med exempelvis film och musik. Andra konstformer har vi lärt oss leva med och det finn otroligt få som inte förstår tjusningen med våra stora medier. Men spel anses fortfarande farligt och är tyvärr offer för alldeles för mycket fördomar.

      Man måste inte alltid förstå konstformen, men innan man dömer bör man ha all fakta 🙂

      Svara

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.