Cyberlogg – första intrycket av Cyberpunk 2077 på PS4

Efter att ha spenderat mer än en timme på att designa V kastar jag mig in i livet som Corpo. Lika snabbt blir jag utkastad på gatorna. Nu börjar V sitt hämndtåg mot Arasaka. Eller snarare hon försöker: krascher och dålig prestanda på PS4 är ett lika stort hinder som alla boosters på gatorna.

V, en underrättelseagent hos Arasaka, sköljde munnen med en handfull vatten. Hon spottade ut gallan och resterna av den syntetiska woken hon nyss kastat upp. V lutade sig över handfatet med darriga armar och stirrade in i sin spegelbild.
Hon kände för att gråta.
En kollega från ekonomi klev in i toalettutrymmet och V nyktrade till ögonblickligen.
”Ville du något, eller,” fräste hon när ekonomen gick in i ett av båsen.
Stresspåslaget hade överraskat henne och nu väntade hon på att hormondämparna skulle sparka igång så att hon kunde lugna ner sig. Någon på säkerhetstjänsten hade läckt information och nu satt hela hennes karriär på spel. Troligtvis hennes liv. Jenkins, hennes överordnad, skulle lösa problemet men hon var säker på att han kommer tvångskommendera henne att hitta mullvaden och leverera hens huvud på ett silverfat. Det behövde hon alltid göra. Hon var ju bra på det.
V drog ett djupt andetag, sedan rättade hon till kavajen och piffade upp håret. När hon gick ut var hon skarp igen.
Dags att jobba.

Corpo V, bild tagen på Playstation 4.

Cyberpunk 2077 är ett next gen-spel

Cyberlogg är en serie kortare analyser av Cyberpunk 2077 som slutligen sammanställs till en hel recension. I detta första inlägg tar vi tag i mina första intryck av spelet och den skärrande uppenbarelsen jag fick när jag startade upp spelet för första gången: den grafisk prestanda.

I senare inlägg kommer vi titta närmare på gameplay, story, med mera.

Vi vill tacka Bandai Namco Nordic som ger oss möjligheten att recensera Cyberpunk 2077.

Att Cyberpunk 2077 inte är ämnad för de sju år gamla konsolerna Playstation 4 och Xbox One är smärtsamt uppenbart. Redan vid karaktärsskaparen var grafiken lite suddig, men det är när du tar kontrollen över V som de grafiska kompromisserna blir tydliga. Texturerna är suddiga, upplösningen varierande låg och bildfrekvensen pendlar mellan 20 och 30 bildrutor i sekunden.

Inomhus flyter spelet på rätt bra, förmodligen i 30 bildrutor i sekunden. Däremot blir upplevelsen ryckig utomhus när bildfrekvensen pendlar fram och tillbaka. Bildfrekvensen blir särskilt uppenbart när du bränner gummi genom stan.

De första timmarna med Cyberpunk 2077 på Playstation 4 var – på ett tekniskt plan – en besvikelse. Karaktären jag spenderade så mycket tid med att designa kommer inte fram på bild lika bra som i karaktärsskaparen och de vackra miljöerna jag sett i klipp från Playstation 5 och Xbox Series X är bara en suddig dröm på Playstation 4. Detaljer i miljön är gryniga och många gånger gnuggar jag mina ögon för att jag tror att jag har smuts i dem. Men det är bara den grafiska nedskärningen.

Jag önskar verkligen att jag hade en Playstation 5 nu.

Utomhus, utan depth of field.
Från V:s badrum.
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

1 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.