Förhandstitt på Deathloop – ett Majoras Mask med skjutvapen

Arkane Studios kommande shooter leker med tid och rum.

Vad skulle du göra om du var fast i en tidsloop och tvingades uppleva samma dag om och om igen? Skulle du ta chansen att utnyttja allt du lärt dig om det som händer under dagen och på så sätt göra det bästa av situationen? Eller skulle du helt enkelt tröttna och göra allt för att bryta tristessen? Konceptet är inte nytt, vi har sett det många gånger förr. De flesta av oss har säkert sett Groundhog Day (Måndag hela veckan) eller spelat The Legend of Zelda: Majora’s Mask och många med mig har nog fantiserat om vad som skulle hända om vi fastnade i en liknande tidsloop.

Franska Arkane Studios har kanske främst gjort sig kända som skaparna av Dishonored-serien vilken hyllats för förmågan att blanda klassisk first person shooter med element som ger huvudpersonen övernaturliga förmågor. Vi på Varvat har fått äran at se en unik förhandsvisning av studions kommande spel Deathloop och visst känner vi igen studions säregna, grafiska stil och den övergripande spelmekaniken. Deathloop lägger dessutom till ännu ett element som utan tvekan lär ge spelet ytterlige en dimension, nämligen tidsresor.

I Deathloop tar du rollen som yrkesmördaren Colt, en härdad gunslinger som tyvärr drabbats av en allvarlig minnesförlust. Colt vaknar upp på en öde stand på ön Blackreef, en plats han inte känner igen alls. Ganska snart står det dock klart att alla, precis alla, på ön önskar livet honom. Och det dröjer inte länge innan de lyckas. Istället för en väntande tom, svart evighet vaknar Colt upp på exakt samma ställe och allt runt omkring honom tycks ha återgått till hur det var från början. Det dröjer inte länge förrän vår hjälte inser att han inte kan dö. Istället sitter han fast i en tidsloop och nu måste han lista ut vad som krävs för att bryta loopen.

Ön befolkas av relativt anonyma, maskerade fiender som alla tycks vara på väg till kvällens stora fest. På order av Juliana Blake är de dock på sin vakt och håller ett öga öppet i jakten på Colt. Någonstans bland alla dessa festprissar gömmer sig åtta primära måltavlor och spelets mål är helt enkelt att ta ut alla dessa, en efter en, innan dagen är slut. Turligt nog tar Colt med sig sina minnen från föregående dagar varje gång loopen startar om. Han behåller dessutom sina övernaturliga förmågor, vilket gör honom lite farligare för varje loop. I sinom tid är han stark nog att närma sig Juliana Blake, Blackreefs big boss och Colts största antagonist.

Vi känner igen mycket av spelmekaniken från Dishonored. Huvudpersoners förmåga att tillskansa sig övernaturlig kraft öppnar för ett kreativt spelsätt där krut och kulor inte alltid är avgörande för stridernas utgång. Ibland kanske det helt enkelt är effektivare att kasta iväg en fiende med telekinetisk kraft och på så sätt undvika att bli upptäckt. Det som gör Deathloop unikt är dock tidsresorna. För varje ny omstart har du lärt dig något nytt som kommer till nytta i nästa loop. Det kan handla om information om vart en fiende befinner sig vid en viss tidpunkt eller en hemlig kod till en dörr som tidigare inte gick att forcera. Nytt är också möjligheten för vem som helst att ansluta till ditt spel i form av Juliana Blake. Med andra ord vet du aldrig exakt var och när din primära måltavla befinner sig eller vad hon har för avsikter. Detta spår jag kommer att bli en källa till frustration hos många spelare.

Blackreef är indelat i fyra distrikt och dygnet i fyra tidsfönster. Det är helt upp till dig som spelare att avgöra när och var du skall befinna dig under dygnets alla timmar. Så småningom lär du dig när du skall besöka de olika platserna för att så effektivt som möjligt planera din framfart och nå dina måltavlor.

Deathloop ser minst sagt lovande ut. Eller, om jag skall vara helt ärlig: det ser ascoolt ut. Som stort fan av Dishonored OCH Majornas Mask känner jag att Deathloop kan bli det bästa av de två världarna. Tankepusslet som måste läggas tillsammans med Colts övernaturliga förmågor kan onekligen bli en perfekt kombination. Nu hoppas vi verkligen att Arkande Studios lyckas förvalta den briljanta idén och ger oss ett spel som lever upp till de redan högt ställda förväntningarna.

Deathloop är en PS5-exklusiv titel och releasen planeras till den 14 september i år.

Spel är ett kall och en passion. Inget är mer avkopplande från livet som småbarnsfar som ett riktigt förtrollande spel. En tur i flygsimulatorn eller ett riktigt bra rollspel är mina självklara förstaval.

Vad tycker du?

1 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.