Fem nyheter i kommande Pillars of Eternity II: Deadfire

Pillars of Eternity II: Deadfire bygger på föregångarens framgångar och utökar spelupplevelsen med flera nya funktioner. Här är fem nyheter i Pillars of Eternity II: Deadfire och varför de kan göra uppföljaren till ett mästerverk.

Guden Eothas återfödd.

Pillars of Eternity var en chansning för Obsidian när utvecklingen började 2012. Återutgivningen av klassikern Baldur’s Gate blev inte den kioskvältare man önskat, utan cementerade föreställningen av att gamla datorrollspel var en nichad genre som levde på nostalgin hos gamla fans. Så Obsidian vände sig till Kickstarter för att säkra finansiellt stöd från sagda fans med en produkt som skulle göra genren modern. Kickstarterkampanjen blev en succé och spelet kritikerrosat. Och nu står vi här, en vecka innan uppföljaren släpps.

Pillars of Eternity II: Deadfire bygger på föregångarens styrkor, samtidigt som det utvecklar nya funktioner och jämnar ut gamla skavanker. Utan att uppfinna hjulet på nytt verkar Obsidian sträva efter att förfina genren och framförallt spelserien Pillars of Eternity. Förutom alla uppenbara grafiska förbättringar presenterar vi fem nya funktioner i Pillars of Eternity II: Deadfire som vi tror kan göra uppföljaren bättre.

Röstskådespel

En av föregångarens svagheter var det sporadiska och splittrade röstskådespelet. Många dialoger i huvudstoryn var röstade, medan sidouppdrag inte var det. I vissa fall var dialogerna kapade, där enbart ett par ord av en mening fick röst. Detta skapade en dissonans i spelupplevelsen som i andra fall kunde vara väldigt tät. Inlevelsen kunde få abrupta avbrott när du läste en dialog du trodde inte skulle vara röstsatt, bara för att bli avbruten av ett par ord.

I Pillars of Eternity II: Deadfire har Obsidian sagt att all dialog kommer vara röstsatt. I dagens spelklimat där nästan varje rollspel har fullständigt röstskådespel förväntar sig spelare inget annat. Av den anledningen är full voiceover till Deadfire kanske inte något att höja ögonbrynen över, men för en spelserie med så starkt berättande, kan full röstsättning bara vara positivt.

Innan vi gör några förhastade slutsatser misstänker jag att det enbart är karaktärsdialogerna som kommer vara röstade och inte beskrivningarna. Pillars of Eternity är på många sett fantasyromaner, med långa textbeskrivningar av karaktärer och miljöer – och jag misstänker starkt att dessa inte blir röstsatta av en ’berättare’.

Skepp

Skeppet du börjar med är en slup.

I föregångaren fick spelare flytta in i en gammal fästning som de med tiden kunde reparera och bygga ut. Det var skoj i ungefär en timme. Oftast stod fästningen tom, då den i spelets helhet inte hade många berättelser knutna till sig – som till exempel Skyhold i Dragon Age: Inquisition har.

Till uppföljaren får spelaren en mer intim upplevelse med sin ”bosättning”, som tar formen av ett skepp. Detta skepp använder spelaren för att navigera i Deadfire och kräver ständigt underhåll, både i reparationer och en besättning som behöver mat och vård. Skeppet heter The Defiant (du kan namnge det själv också) och går att uppgradera med olika segel, kanoner och skrov – och när du är snuskigt rik kan du till och med köpa större skepp.

Besättningen anlitar du via en taverna eller genom uppdrag och Obsidian har sagt att det inte bara finns mänskliga besättningsmedlemmar. Under dina resor kan du stöta på udda personligheter som kan ta anställning hos dig. Varje besättningsmedlem har olika kunskaper som lämpar dem till specifika uppgifter. De kan skada sig i strid och till och med dö. Får de ingen bra mat och dryck sjunker deras moral och blir den tillräckligt låg gör de myteri.

Reputation

Relationerna i Pillars of Eternity II: Deadfire utvecklas och blir mer betydelsefull jämfört med föregångaren. I Deadfire är ställningen med de olika fraktionerna mer närvarande under spelets gång och handlingar ska ha tydligare konsekvenser. Exakt hur det kommer påverka äventyrets gång är i dagsläget luddigt, men om det Obsidian säger stämmer, kan det mycket väl bli så att Deadfire får ett högre omspelningsvärde.

Utforskning

Gå i hamn för att utforska till fots.

Inte nog med att du får utforska specifika områden i Deadfire – precis som i föregångaren – du får dessutom segla fritt på haven, kartlägga okända öar, utforska landmassor fritt, gräva upp skatter, hitta avlägsna grottor och möta mer eller mindre vänliga karaktärer. Balansen mellan belöning och nyfiket utforskande är svår att avväga. Baserat på vad vi vet ser utforskandet lovande ut, men hur det håller i längden märker vi efter release.

I föregångaren fanns det inte någon anledning att återbesöka tidigare utforskade områden om inte ett uppdrag ledde dig dit. Det ska bli spännande att se om Deadfire erbjuder några incitament att återbesöka platser och utforska dem på nytt. Personligen är jag skeptisk.

Multiclass

Funktionen att ha multipla yrken är i sig själv inget nytt i rollspel. Spel baserade på Dungeons & Dragons har gjort det länge. Vad som gör det spännande i Deadfire är de sanslöst många kombinationerna av hybridklasser. Hela 55 olika kombinationer finns till spelarens förfogande och erbjuder därmet högt omspelningsvärde. Multiclass är till stor fördel då det ger karaktärer ett bredare utbud av egenskaper, vilket kan behövas när gruppstorleken är reducerad från sex medlemmar till fem. Hur pass balanserat systemet är visar sig, men räkna med en och annan patch post-launch.

För en avancerad förklaring av hur multiclasser fungerar i Deadfire, se Obsidians presentation via den här länken.

Till råga på det har varje klass flera olika subclasser du kan ta del av om du inte känner för att multiclassa. Subclasserna är små variationer på huvudclassen som förändrar sättet du spelar dem på. Till exempel gör subclassen Skald till Chanter att karaktären får fördelar till sina offensiva sånger, medan de defensiva blir dyrare att använda. Vill du ha en subclass till din multiclass är det möjligt.

Du har väl inte missat skattjakten som pågår inför releasen av Pillars of Eternity II: Deadfire?

Pillars of Eternity II: Deadfire släpps den 8 maj till PC, Mac och Linux.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.