Förhandstitt: Assassin’s Creed: Syndicate

Mitt i informationskaoset som är E3-veckan gjorde Ubisoft en vänlig gest och lät installera demostationer av kommande Assassin’s Creed: Syndicate runtom i Europa. Webhallen på Sveavägen i Stockholm var ett av dem. Men att ta ett hett efterlängtat spel utanför E3:s väggar är inte den enda goda akt Ubisoft gjort i år.

Assassin’s Creed: Syndicate tar plats i 1800-talets London. Det är smutsigt, det finns pubar och folk har på sig höga hattar och korsetter. På gatorna rullar de sista hästdragna vagnarna och polisen har ännu inte pistol och skyddsväst i sin standardutrustning. Industrier täcker stadens hamnar och ångdrivna tåg tuffar genom staden. Det är en ny, modern värld och forntidens tempelorder och lönnmördargille behöver omförhandla sina maktstrukturer. Detta gör de genom gäng.
Detta är lite som filmen Gangs of New York möter Assassin’s Creed i London.

Bekant
Precis som i tidigare AC-spel är miljön en enda stor klätterpark. Nästan allt går att klättra på och det är precis så enkelt att klättra upp eller ner som en kan förvänta sig. Lika smidigt som figuren flyter upp längst väggar och över tak, flyter spelet på utan att hicka. Friheten är liksom nästan total, något som fans redan är bortskämda med det.

Tyvärr är stridssystemet lika stelt och tråkigt som tidigare. Istället för värjor och annat vasst verkar knytnävar, knivar och trubbiga föremål vara det huvudsakliga verktygen för att ha ner motståndet i öppen strid. Men slagsmålen i Syndicates demo var en orkeslös axelryckning jämfört med vad till exempel Batman erbjuder i Arkham-spelen. Det fanns liksom inget omph i slagen.

Självklart är det ju lönnmorden som är det centrala i AC, men tyvärr erbjöd demot inte några tillfredsställande avrättningar. Bara de gamla vanliga höstackarna och kniven genom strupen-avslutningarna. Dock var det komiskt att lossa suspenderade vikter från husfasader ner i huvudet på intet ont anande elakingar.

Enter änterhaken
Nytt för Syndicate är däremot änterhaken. Med den kan spelaren enkelt och snabbt ta sig upp för höga byggnader. Precis som en superhjälte. Uppfinnaren bakom denna mackapär måste ha kikat på Bruce Waynes ritningar för den kan även skjuta en linbana mellan hus. Med änterhaken kan spelaren därmed ta sig över avstånd på ett sätt som inte tidigare var möjligt för lönnmördare men som varit standard för Läderlappen sedan 2009.
Vilka andra prylar som kommer vara tillgängliga vid spelets release kan jag bara fantisera om.

Konsten att lyssna
Förra året drog Ubisoft på sig en massa skit för Assassin’s Creed: Unity, nämligen bristen på spelbara kvinnliga karaktärer i dess multiplayer och deras hantering av kritiken. Att skylla på tids- och pengabrist var inte det svaret spelvärlden ville höra. Av Syndicate att döma är det uppenbart att Ubisoft tagit till sig av feedbacken.

ACS_Screen_Pub_wm_E3_150615_4pmPT_1434307914

Undra om pubkulturen kommer få en plats i spelet.

Syndicate är ett singleplayerspel och har två spelbara karaktärer, syskonparet Jacob och Evie Frye. Att de valt att skildra de båda karaktärerna som kivande syskon tycker jag är positivt och kan ge Syndicate en intressant dynamik. Förhoppningsvis undviker de på så vis även fallgropar som sexistiska kommentarer mellan karaktärer. Ubisoft har till och med dragit på lite extra och inkluderat en bikaraktär som är indier.

Men det är inte bara i Syndicate som Ubisofts nya approach syns. I tisdags på E3 tog Aisha Tyler åter igen ansvaret som värdinna för Ubisofts presentation – och gjorde ett grymt jobb. Kvinnor fick även ta plats i några av Ubisofts andra spel: Tom Clancy’s The Division och Tom Clancy’s Rainbox Six: Siege.
Om det här enbart är Ubisofts svar från i fjol eller om det sker större förändringar i hela spelindustrin går inte att svara på. Men det är till det bättre och det är fanimej på tiden.

En säker satsning
Assassin’s Creed: Syndicate har alla förutsättningar för att bli minst lika bra som Unity. Det har till och med möjlighet att bli bättre, men då måste de skäppa spelet utan buggar. Förhoppningarna är dock att spelet innehåller något nyskapande element (inte änterhaken) som särskiljer det från föregångarna. Som det ser ut nu är det som gårdagens AC med i en stor London-DLC. Även om det räcker för att göra inbitna fans nöjda behöver serien nytt liv.

Assassin’s Creed: Syndicate släpps den 23 oktober till Playstation 4, Xbox One och PC.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.