Följ

God of War ger spelare möjlighet till mer inlevelse

Spel har oftast en HUD som låter oss hålla koll på ammunition, hälsa, magi och bosshälsa, osv. I nya God of War får vi möjligheten att göra skärmen mer filmisk, till förtjusning för let's players, streamers och de som vill ha en extra utmaning.

Är ni bekanta med Hellblade: Senua’s Sacrifice? Om så är fallet är ni bekanta med den besparade HUD som spelet använder. För er som inte har spelat spelet – med besparad menar jag ingen alls. Nu kommer spelare få se Kratos slå och hugga ihjäl sitt motstånd i grafiska scenarion, helt ostörda av diverse mätare och “layovers”.

Fler och fler spel erbjuder möjlighet att justera sin HUD, med tidigare nämnt spel som utmärkt exempel på hur du inte ens behöver den. I God of War får vi dock alternativet om vi vill ha en HUD eller inte. Du kan även bestämma vilka element du vill ha synliga och inte. Det är med andra ord inte allt eller inget som gäller.

Immersion Mode är det renaste läget som bara erbjuder de “absolut nödvändigaste elementen” enligt Jeet Shroff, gameplay och AI engineering Sony Santa Monica. Förhoppningsvis innebär det samma dynamik som Shadow of the Colossus hade. Om spelare väljer detta läge kommer de inte se hälsomätare eller off screen-varningar för fiender, eller kompassen.

Det finns även en möjlighet att ta fram HUD:en tillfälligt genom att svepa över touchpaden. Spelare kan då göra en snabb check innan interfacet försvinner igen. Detta är designat efter Horizon: Zero Dawn. Med tanke på hur vackert det spelet var (och medvetet gav spelare chansen att uppleva det). Det känns inte orimligt att God of War kan erbjuda ett liknande fokus på gameplay visuell upplevelse.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.