Följ

Nytt försök att rädda Destiny 2

Bungie har hört klagomålen om Eververse och ska bemöta dem i ett nytt blogginlägg imorgon. Vidare sägs det att spelet skrotades och gjordes om 16 månader innan release.

I morgon, torsdag, ska Bungie presentera en plan för hur de ska bemöta den starka kritik Destiny 2 dragit på sig under hösten. Dagarna innan julafton twittrade Christopher Barrett, Game director på Bungie, en serie inlägg om vad som väntar efter nyår – bland annat att Iron Banner och Faction Rally får sparrows samt ghosts, och att lootsystemet i raider omarbetas för att bli belönande. Dessutom bekräftade han att en diskussion om det skandalomsusade Eververse (den digitala butiken i Destiny 2) ska inledas 2018.

Jag vet att vi säger det ofta, men vi hör er feedback gällande Eververse. Vi vill att våra spelare ska känna sig respekterade och leverera bra innehåll till dem. Förvänta er många diskussioner med utvecklingsteamet och en uppdatering på vägen framför oss efter nyår.
– Christopher Barrett, Game director på Bungie

Bungie presenterade i höstas en plan på förväntade förändringar till rådande system i Destiny 2. Några av dessa har redan infriats i form av Masterworks, andra väntar att implementeras i januari och några senare i vår. Ranked Matches i Crucible är ett av studions fokusområden för 2018.

Förhoppningarna är minst sagt stora inför morgondagens inlägg. Har de nyttjat sin tid väl under julledigheten presenterar de en övergripande och detaljerad plan, med tidsramar och ett rågat mått ödmjukhet. Allt annat riskerar att kasta bränsle på den eld som brinner vid deras fötter.

Ge oss bra nyheter, DeeJ. Plz!

Skrotades och gjordes om

I en intervju på podcasten Destiny Tracker sade Kotakus Jason Schreier, en spelreporter som blivit lite av en auktoritär källa när det kommer till inofficiell information om Destiny, att uppföljaren Destiny 2 gjordes om 16 månader innan releasen den 6 september 2017. Enligt Schreier ska den nuvarande spelproducenten Luke Smith ha tagit över rodret för Destiny 2 våren 2016, på vilket spelet gjordes om.

Eric Hirshberg, VD för Activision Publishing sade i november 2014 att arbetet på Destinys uppföljare var i verket, vilket betyder att ungefär ett och ett halvt års utvecklingstid gått förlorat. Omarbetning är med största sannolikhet inget ovanligt inom spelutveckling, men det kan vara en förklaring till varför många av Destiny 2:s funktioner är bristande, till exempel avsaknaden av ett ordentligt end game.

Festival of the Lost var ett av de första eventen i Destiny och banade väg för en mentalitet som sakta mjölkade fans på sina pengar.

Vidare förklarar Schreier att Eververse och tillhörande tematiska event var en lösning som Bungie själva hittade på när studion insåg att de inte kunde göra DLC i den takt de inledde serien med. Destinyfans var konstant hungriga efter fler utmaningar och ny loot. Bungie pitchade idén till Activision i en omförhandling och fick godkänt. Genom Eververse kunde studion producera mindre innehåll och koppla det till mikrotransaktioner – något de fortfarande gör i dag med uppföljaren Destiny 2 och eventet The Dawning. Detta trots att studion vuxit sedan 2014.

Informationen kommer dock från Jason Schreiers egna mun och bör tas med en nypa salt. Han har däremot varit korrekt i tidigare rapporteringar gällande Bungie och Destiny. Till exempel var han bland de första att förtälja PC-versionen av Destiny 2.

En personlig inflikning

Jag är en person som ägnat otroligt mycket tid åt Destiny och har upplevt att det finns en vilja hos Bungie att förbättra sitt spel. Från att Destiny släpptes tills Rise of Iron kom, hade spelet mognat under omsorg och blivit ett mycket bra spel. En stor del av mig tror därför på Bungie och eftersom jag har haft så många fina minnen med Destiny hoppas jag innerligt att de gör rätt för sig. Men jag är inte blind för alla deras felsteg och brister som lett fram till att halva spelvärlden vill se dem gå under.

Jag vill spela mer Destiny 2, men de senaste månaderna har jag funnit färre och färre anledningar att logga in. Det finns helt enkelt inget där som lockar – som drar mig. Många i min kära klan måste känna likadant, för jag ser aldrig någon av dem online heller. Det finns så mycket potential i Destiny 2 som håller på att gå förlorad. Bungie behöver bara ta sig i kragen, kommunicera tydligt med fansen och sedan arbeta hårt med nytt innehåll. Fans måste få kärlek och Eververse är inte lösningen.

I morgon får vi se vad Bungie har för plan. Under tiden kan vi slipa våra knivar.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

1 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.