Sommaren är här. Portabelt spelande är större än någonsin tidigare – åtminstone sett till storleken på skärmarna vi spelar på i farten. Några av oss har semester, medan andra har sommarlov. Det är ett helt fantastiskt läge att hålla spelcentrerade festivaler.
För spelfestivaler har vi. Summer Game Fest, Day of the Devs, State of Play, Xbox Games Showcase, Wholesome Direct, Future Games Show och Women Led Games utgör en medial storm av nytt, gammalt, förutsägbart och – framför allt – det ytterst otippade. Och mitt i allt det här: Steams förfestival. Denna demodignande scen med strålkastarna på full kraft precis överallt.
Den som säger att det inte händer mycket i spelvärlden har helt enkelt sin fokus för snävt inställd, troligtvis exklusivt på AAA-sfären. Det känns både lekmannamässigt och skribentmässigt som en spelens stormaktstid på i princip varenda plan inom industrin som kopplat grepp om vår fritid. Spelar du för att koppla av med växter, katter eller bådadera? Finns. Spelar du för att skipa rättvisa medelst svärd, skjutvapen eller magi? Finns – i alla kombinationer. Vill du uppleva kroppsskräck, kusligheter och kosmiska krafter bortom tid, rum och förstånd? Mellan nytt Silent Hill, Resident Evil och allsjöns hemskheter däremellan är hösten i år verkligen din!
Det kanske inte är ett rent helvete, men gott och väl ett halvete att hålla reda på allt och sovra bland störtfloden av nytt innehåll. I slutänden är jag dock tacksam för var vi har hamnat. För det här är bättre än E3. Bättre än missvisande, förrenderade speltrailers utan tillstymmelse till gameplay från spelutgivare som sedan länge stagnerat i avkastningens töcken. Vissa av de stora drakarna verkar ju till och med ha lärt sig något. Det var inte en dag för tidigt. Vi har det bättre än E3.
