Parthica Core Gaming Keyboard Recension

Ett prisvbärt gamingtangentbvord som orsaklar felstavnighar.

Parthica Core Gaming Keyboard är ett av tyska SpeedLinks senaste tangentbord för datorspelande. Pathica är designad för professionellt spelande med flera händiga funktioner för den planerande spelaren.

Pathica har en matt, svart ram med blanka svarta tangenter. Dessa är belysta i tre valbara färger – blå är min personliga favorit – och i flera olika ljusstyrkor. Formen på tangentbordet är spejsad och ser ut som något hämtad ur en ostig 90-tals science-fictionfilm, på gott och ont. Den övre kanten är prydd med tio multimediaknappar och dess vänstra sida har fem macroknappar och en profilväxlare. I sin helhet är Pathica ett schysst gamingtangentbord som inte kostar skjortan.

Jafg kan ingte skrivfa
Det första som slår mig när jag plockar upp tangentbordet ur dess förpackning är tangenternas höjd. Jag trodde enbart tangentbord från 70-talet hade utskjutande tangenter. Egentligen är tangenterna bara några fåtal millimeter längre än vanliga tangentbord men de har stor inverkan på bordets funktionalitet. Enligt tillverkaren är det för att göra gaming bekvämt. Tyvärr är det här min främsta kritik av Pathica.

Vad de höga tangenterna gör i praktiken är att det vid ett tryck kan leda till att vinkeln på fingrarna även kan trycka ned en annan knapp bredvid. Detta är otroligt frustrerande när man skriver eller chattar i spel. Även macrotangenterna stör då de många gånger misstas för den intilliggande shiftknappen och escapeknappen. Det här är självklart inget mekaniskt eller bestående fel, utan något som kräver lite tid och anpassning. Men fram tills att fingrarna vant sig är det skitjobbigt.

Parthica keyboard 2

Anpassningsbar
Mjukvaran som medföljer Parthica möjliggör otroliga anpassningar. Förutom att de fem macroknapparna kan spela in sekvenser som sedan kan aktiveras med ett knapptryck, går det att ge varje enskild tangent och knapp separata egenskaper. Det går till och med att binda de fem olika profilinställningarna till separata spel. Profilerna ladda upp automatiskt när spelen startar, eller manuellt med profilväxlaren. En funktion som kommer vara ovärderlig för smörgåsbordsspelare som är aktiva i flera spel. Tangentbordets anti-ghosting för upp till sex tangenter borde stå sig i de flesta tänkbara spelen.

Prisvärt
Det är svårt att uttala sig om tangentbordets kvalitet men den känns aningen plastig vid användning, vilket kanske är att förvänta sig vid det låga priset. Parthican Core Gaming Keyboard är ett billigt alternativ som presterar väl, om man orkar att vänja sig vid de lite högre tangenterna. Det är ett bra alternativ tills det att man har råd med något mer exklusivt.

Specifikationer
Pris enligt Prisjakt: 369:-
Fem profilinställningar