Vi som är tillräckligt gamla i spelsammanhang minns med glädje den där dagen då Capcom bestämde sig för att släppa sitt fjärde kapitel i Resident Evil-sagan. Något helt nytt hade uppenbarat sig i kikaren men att succén skulle bli så pass stor var inget som utvecklingsteamet hade förväntat sig. Tvärtom pågick en nervös strid vilken riktning spelet skulle ha. Capcom hade bara en sista chans att leverera innan allt riskerade att gå i stöpet. Precis som Resident Evil 2 har Resident Evil 4 en historia att luta sig tillbaka mot.
Hur allt började
1999 hade Capcom precis lanserat Resident Evil 3. Vid det här laget började Capcom leta efter ny inspiration hur serien kunde utvecklas. De fasta kameravinklarna började allt mer spela ut sin roll och kändes mer som en nostalgisk barlast. Zombietugget behövde ersättas med något nytt innehåll som erbjöd spelaren mer variation. Sagt och gjort spottade Capcom i nävarna och satte igång arbetet direkt efter treans lansering. Den här gången höjde man blicken mot den kommande Playstation 2 som hade mer teknisk prestanda att erbjuda. Den ärrade spelregissören Hideki Kamiya fick uppdraget att skissa på uppföljaren och leda arbetet för att föra serien in i det nya årtusendet. Men redan på ritbordet stötte gänget på hinder.
Ett av kraven var att göra spelet mer ”coolare” för en ny generation gamers. En av inspirationskällorna var Devil May Cry som släpptes hösten 2001. Action kombinerades med en rejäl portion stil, något som lockade tungt för Kamiya att väga in designen för det kommande skräckäventyret – eller snarare en nedtonad skräckimage till förmån för just action. Efter mycket om och men inom ledningen gavs grönt ljus att fortsätta operationen som planerat. På E3-mässan 2003 visades en filmsnutt vad fyran skulle innehålla. En grafisk uppgraderad Leon S Kennedy vandrar runt i ett övergivet hus och slåss mot demoniska krafter. Dom fasta kameravinklarna varvades med ”kameran-snett-över-axeln”.
Uppvisningen blev ett misslyckande för Kamiya som varken lyckades övertyga spelpressen, gamers eller Capcoms högsta ledning med den diffusa upplevelsen. Ledarskapet skiftades åter över till originalet – Shinji Mikami – som lovade en ny sväng. Den här gången skulle inga nya snabba och plötsliga omställningar göras. Nintendos nya konsol Gamecube blev nästa anhalt för Resident Evil 4 som fick ännu mer utrymme att realisera projektets ambitioner. Ut flög dom fasta kameravinklarna och ersattes av en kamera som följde Leon hela vägen snett över axeln. Fienderna blev mer avancerade, världarna större och in kom den banbrytande nyheten med Quick Time Events (alltså snabba knapptryck vid en viss tidpunkt). Leon blev en stridsduglig gladiator som kunde bjuda aktivt motstånd med hela sin kropp.
Sex år av utveckling började ge utdelning. Äntligen började Capcom se ljuset i slutet av tunneln när spelet mer och mer pusslades ihop till en fungerande helhet. Nu vågade utvecklingsteamet komma ut från mörkret med självförtroende i ryggraden.
Folkets dom
11 januari 2005 släpptes Resident Evil 4 till en nyfiken men skeptisk publik. Det dröjde dock inte länge innan köparna förälskade sig i skapelsen. Hyllningarna i varenda spelrelaterad informationskanal strömmade ut med en dåres envishet. Det här var något utöver det vanliga, något nytt och annorlunda som totalt skrev om regelboken för Resident Evil (och i längden hela actiongenren för spelbranschen). Draget att skrota de fasta kameravinklarna blev ett av de vinnande bidragen till att höja kvaliteten på spelet och göra det mer dynamiskt. Gears of War, Dead Space och The Last of Us har alla tagit inspiration från Resident Evil 4 när det gäller kameraarbetet. När eftertexterna väl rullade dröjde det inte länge innan nästa omgång påbörjades. Mercenaries-läget tillförde ytterligare material för omspelsvärdet. Vem lyckades krossa sifferrekorden för flest antal mosade fiender på kortast tid?
Totalt såldes Resident Evil 4 i hela 12 miljoner exemplar fram till december 2022 och portades till över tio plattformar de kommande femton åren. Lirar du inte spelet på din gamla Switch så gör du garanterat det via ditt VR-headset. Det kan tilläggas att Resident Evil 4-remaken uppskattningsvis har sålt i nio miljoner exemplar sedan lanseringen våren 2023. Inte illa pinkat av Mikami som bokstavligen höll seriens framtid i sina händer när det stormade som allra hårdast den där E3-dagen 2003.