Scarlet Nexus ser väldigt bra ut – nytt gameplay från actionrollspelet

Scarlet Nexus är Bandai Namcos nya actionrollspel som släpps den 25 juni. Ta rollen som Yuito och Kasane i deras kamp mot hjärnätande mutanter. Nytt gameplay visar stridsmekaniken som ser väldigt lovande ut.
Se båda huvudkaraktärerna strida med övernaturliga krafter mot blodtörstiga mutanter.

Bandai Namco har avslöjat lite av hur deras kommande actionrollspel Scarlet Nexus fungerar, specifikt striderna. I dessa två klipp ser du korta förhandsvisningar i de båda huvudrollernas stridsegenskaper plus en inblick i mekaniken bakom attacker och användargränssnittet. Till exempel ser vi att de standardiserade funktionerna livmätare, knappsats och mini-map återfinns i Scarlet Nexus, men exakt vad alla ikoner betyder är oklart. Av det vi ser kan du ta med dig två medhjälpare som understöd på uppdrag.

Det mest framträdande i klippen är de själva psykokinetiska krafterna unika för karaktärerna. Det är med dessa övernaturliga krafter som spelaren besegrar mutanterna. Vi vet att Yuito och Kasane har unika egenskaper och vapenförmågor vilket kan erbjuda drastiskt olika spelstilar. Vidare förstärker medhjälparna huvudkaraktärerna med sina egna förmågor. Till exempel behöver Yuito ta hjälp av vännen Tsugumi med SAS för att lokalisera en osynlig fiende. Huruvida du kommer kunna välja fritt vilka kompanjoner du tar med dig eller inte återstår att se.

Efter att ha tittat på materialet ett antal gånger känner jag mig övertygad av att stridsmekaniken är välfungerande. Bäst av allt är att det även ser väldigt röjigt och roligt ut att mosa mutanter med bråte från omgivningen. Animationer och effekter ser mycket bra ut och ljuden är härligt vassa. Min enda oro gällande stridsmekaniken är att du ser ut att behöva göra korta QTE vid många psykokinetiska attacker. Bara i de två klippen här ser vi sju olika prompter för varierade angrepp. De är lagom intuitiva i förhållande till attackerna, fast risken är ändå att de blir utdragna ifall stridspartierna är långa.

Över lag ger Bandai Namco intrycket av att ladda sina stora kanoner i år, med både Tales of Arise och Scarlet Nexus, två spel med till synes väldigt hög kvalitet. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte såg fram emot dessa titlar. Båda två rollspel med storyn i fokus, det ena science fiction, det andra fantasy. Vad mer kan man begära?

Scarlet Nexus släpps den 25 juni till Playstation 4 och 5, Xbox One och Series X samt PC digitalt.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.