Följ

Stora förändringar väntar Destiny 2

Bungie har lagt fram planerna för den nära och avlägsna framtiden för Destiny 2. Ranked multiplayer, raid mods för armor och vapen samt ett minskat fokus på Eververse är några av punkterna.

I natt kom äntligen Bungies plan för utvecklingsarbetet med Destiny 2. Under hösten har stor kritik riktats mot Bungie, både för bristande kommunikation och flera underarbetade funktioner i Destiny 2. Nu har de presenterat en tydlig plan som spelare kan förhålla sig till. Den närmsta framtiden är tydlig, med en uppdatering planerad redan för den 30 januari, men i den mer avlägsna framtiden är tidsramen flytande.

Nedanför finner du den fullständiga utvecklingsuppdateringen.

Säsonger är gratis för alla

Bungie inleder inlägget med att klargöra skillnaderna mellan betalt innehåll och gratis innehåll. När Curse of Osiris släpptes upptäckte många spelare som inte köpt expansionen att de stängts ute från flera rituella end game aktiviteter. Bungie åtgärdade låsningen, men inte innan deras kollektiv höjde rösten. Nu förtydligar Bungie vad spelare kan förvänta sig av köpta expansioner, jämfört med säsonger.

Som bilden illustrerar utökar betalda expansioner spelets berättelse samt tillför ny utrustning och specifika destinationer och kartor för multiplayer. Seasons å andra sidan ger alla spelare tillgång till återkommande event så som Iron Banner och tematiska högtider, samt funktioner och finjusteringar till balanseringen – helt gratis. Eververse, onlinebutiken, erbjuder föremål för att skräddarsy sitt utseende, tjänster så som Fireteam Medallion och emotes.

Notera att Endgame Playlist står med på gratis-listan.

Eververse

Bungie säger sig erkänna att ett för stort fokus ligger på Eververse i dagsläget och planerar tre förändringar till onlinebutiken inför kommande säsonger.

  • Ghosts, sparrows och rymdskepp som idag enbart erhålls genom Bright Engrams ska förläggas till aktivitetsbelöningar. I hur stor mängd säger Bungie inte, men de har redan meddelat att Iron Banner och Faction Rally ska få den här typen av belöningar.
  • Erhållandet av Bright Engram och innehållet i dem ska få spelmässig tillgång.
  • Spelare ska få mer direkta möjligheter att köpa specifikt innehåll i Bright Engrams. Dessutom ska justeringar göras till vad som utdelas vid öppnandet av Bight Engrams för att i större utsträckning ge spelare det de vill ha.

Nästa tematiska event i Destiny 2, Crimson Days som kommer den 13 februari, består redan av några av dessa förändringar. Enligt Bungie ska Season 3 implementera fler av justeringarna till Eververse.

  • Ninghtfall, Raid och Crimson Days Milestone ska under eventet Crimson Days belöna spelare med unik emote, ornament till vapen och exotic sparrow.
  • Spelare får två engram vid level up under Crimson Days: ett Crimson Engram och ett Illuminated Engram.
  • Crimson Engram har även en chans att droppa efter en Crimson Days-match och genom att avklara Crimson Days Milestone på varje karaktär.
  • Varje Crimson Engram har en stor sannolikhet att ge en ny belöning när det öppnas, fram tills att alla föremål är samlade.

Exp

I blogginlägget meddelar Bungie att de fortfarande undersöker buggarna i exp-intaget. Som det ser ut nu tar det alldeles för lång tid att tjäna exp och ger en skev grind som i slutändan inte är rolig, menar Bungie. De vill justera exp-intaget så att det känns rättvist utan att sänka värdet i vissa aktiviteter. De säger att de ska vara transparenta med eventuella förändringar och meddela spelarbasen när de vidtar åtgärder.

Vägen framåt (januari)

Äntligen kan du styra över din rustnings stats!

Masterwork Armor

Den 30 januari får Destiny 2 den första av många uppdateringar. I denna uppdatering utökas Masterworksystemet att även inkludera rustningar. Alla rustningar av kvaliteten Masterwork ger ökad tålighet när Supern är aktiv. Exakt hur mycket tålighet det rör sig om, eller på vilket sätt flera Masterworkrustningar överlappar varandra, säger Bungie inte i dagsläget.

Precis som vapen kan rustningar i Masterwork rulla om statsen för att ändra rustningens arketyp: Mobility, Resilience eller Recovery. Det är även möjligt att uppgradera en vanlig legendarisk rustning till Masterwork med Masterwork Cores och Legendary Shards.

Raid Rewards

Bungie meddelar att belöningarna i raiderna ska bli lite mer unika och intressanta. Utrustningen från raiderna kommer från och med uppdateringen den 30 januari vara utrustade med raid-specifika modifikationer. Dessutom ska de justera mängden belöningar så att varje betydelsefull encounter alltid ger en belöning. Benedict 99-40 (Raid vendor) ska även sälja vapen och rustningar från Leviathan och Eater of Worlds i utbyte mot tokens och shards.

Slutbossen i de båda raiderna ska även ha chansen att droppa ett ghost med specifika raid-modifikationer. Bungie säger att de planerar att göra fler raid-specifika och unika belöningar i framtiden.

Vägen framåt (februari)

Någon gång i februari implementerar Bungie den andra uppdateringen till Destiny 2 som ska förbättra spelets kvalitet. Exakt vilket datum är oklart.

Strike Scoring

Nightfall får ett poängsystem istället för tidsbegränsningen. Funktionen påminner om den vid såg i Destiny 1, men med fokus på Strike-specifika utmaningar. Systemet kommer med upplåsbara emblem som registrerar poängen och längre fram planerar Bungie att implementera high score-listor för klaner och kollektivet.

Mods 2.0

I februari planerar Bungie att utveckla modsystemet i Destiny 2 för att göra det mer betydelsefullt. Det omarbetade systemet ska arbeta bort obetydliga mods, introducera nya unika och tematiska mods samt ge dem större inverkan på din karaktärs kraft.

Bungie erkänner att omfånget av detta arbete kan resultera i att delar, eller det fullständiga systemet puttad bak till våren. I arbetet med att utveckla modsystemet utvärderar de också den ekonomiska inverkan på Bright Engrams (som i dagsläget innehåller mods). De säger sig vara väldigt försiktiga med att inte gå över till pay-to-win.

I dag är mods på vapen obetydliga och enbart ett sätt att öka styrkan i dem.

Vidare innehåller februariuppdateringen:

  • Justeringar till regler i Quick Play för att påverka tempot och tillgången av power ammo.
  • Text chat till the Tower på PC-versionen.
  • Förhindra att spelare får samma exotic två gånger i dag. Dubbletter kommer förekomma, men inte i sträck.
  • Se medlemmar i ditt Fireteam på destinationskartan.

Vägen framåt (våren 2018)

Bungie säger att de tänker ta sig tid med arbetet på expansion två, baserat på feedbacken på Curse of Osiris. Under de kommande månaderna ska expansionen presenteras, men under tiden kan spelare se fram emot övergripande förbättringar till Destiny 2 – som är gratis för alla spelare.

Crucible Rank

I vår ska den tävlingsinriktade delen av Destiny 2 få lite kärlek i samband med Crucible Ranks som samlar spelares prestationer genom en säsong. Med start i Season 3 kommer spelares kunna mäta sig i två värden: Valor, som räknar ens framgångar i Crucible genom vinster (förluster sänker inte ranken); och Glory, som räknar ut ens rank genom vinster och förluster.

Förutom emblemet sades inget om Rank-specifika belöningar.

Vidare väntar dessa funktioner i vår:

  • Private Matches återvänder och låter spelare skapa sina egna tävlingsförutsättningar.
  • 6v6 playlist i Crucible.
  • Mayhem återvänder som en tidbaserad exklusivitet under Season 3 och framåt.
  • Övergripande balansering i Crucible med syfte att minska på antalet avhopp och för att öka den generella upplevelsen.

Generella uppdateringar

  • Balansering för vapen och egenskaper. Bungie ska presentera förändringarna inför Season 3.
  • Exotiska vapen och rustningar får en översyn för att kännas unika jämfört med annan utrustning och för att erbjuda spännande och mäktiga sätt att spela på.
  • Specifika säljare i spelet ska registrera spelarens Reputation med dem och erbjuda unika belöningar varje säsong.
  • Fortsatta förbättringar till Iron Banner och Faction Rally.
  • Minska antalet upprepade kartor i Crucible och Strikes.
  • Fortsatt utveckling av end game-belöningar. Bungie säger att de förstått obalansen i hur belöningar delas ut i Destiny 2 och Bright Engram och ska arbeta vidare på att utöka specifika belöningar från svåra utmaningar. Mer information ges vid senare tillfälle.
  • Emotes ska kunna sättas till var och en av de fyra knapparna på styrkorset.
  • Vault utökas med 50 rutor. Dock så är det ingen permanent lösning och Bungie arbetar på smartare lösningar att förvara spelares föremål.
  • Vault får en flik för exotiska accessoarer där spelare kan förvara sina exotiska sparrows, rymdskepp och ghosts.
  • PC klan chatt.
  • Heroic Strikes får modifikationer för att variation och utmaning.

Vägen framåt (hösten 2018)

Vidare arbetar Bungie på mer än vad de kan dela med sig av i dagsläget. Däremot gav de ett smakprov på vad vi kan vänta oss framåt höstkanten.

  • Föremålssamlingar och rekordprotokoll.
  • Förbättringar till vapenarketyper.
  • Bättre klanbelöningar.
  • Masterwork Exotics.
  • Förbättringar på särskild utrustning.
  • Förbättringar till Trials of the Nine.
  • Shaders och dismantle.
  • Framtiden för Guided Games.
  • Se över matchmaking för ensama spelare mot grupperade spelare.

Ett ord från

Förvänta er att höra mer från oss via Bungie.net, Twitch och sociala medier. Vi ska tala till er mer direkt och oftare, som vi har lovat. Vi vill tacka er för all passionerad och detaljerad feedback ni ger. Det är viktigt för vår förmåga att fortsätta förbättra Destiny. Så tack!
Vi hörs snart,
– Christopher Barrett, Game Director på Bungie.

 

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

3 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.