Svenskutvecklat retro-FPS bygger på kärlek till Doom – möt Project: Amica

William Jutbring, David Magnusson, Hannes Mellblom och Jakob Akpinar Olsson.

Det började med en förkärlek till gamla spelmotorer. Nu bygger indiestudion Dofhouse i Skövde ett ambitiöst actionspel i sann boomer shooter-anda. Deras debutprojekt heter Project: Amica, och det kombinerar retrovibbar med moderna spelidéer, allt i en motor från 90-talet.

Alla i hela världen kommer att kunna spela Amica, det är vårt mål, säger William Jutbring, vd på Dofhouse.

Om du växte upp med Doom och Quake känner du igen dig direkt. Dofhouse hämtar sin inspiration från den eran – både tekniskt och estetiskt. Studion, som består av fyra kurskamrater från Högskolan i Skövde, förenades i sin kärlek till den klassiska Doom-motorn och bestämde sig för att bygga något eget.

Vi delar en syn på vad spel kan och bör vara, säger Jacob Akpinar Olsson, en av grundarna. Vi insåg snabbt att vi hade en särskild kemi – både som vänner och spelkreatörer.

Gamla begränsningar, nya idéer

Att jobba med en spelmotor från 90-talet är inte utan sina utmaningar, men det är också en styrka, menar utvecklarna. Den tekniska begränsningen har tvingat dem att tänka kreativt och hitta egna lösningar.

Det är inte enkelt – men det ska det inte vara heller!, säger Akpinar Olsson.

Project: Amica är ett icke-linjärt actionspel där spelaren tar kontroll över androiden SID, som jagar en militärgeneral genom en sömlöst sammanhängande värld. Tänk Metroidvania möter boomer shooter. Det handlar om att utforska, låsa upp nya områden och hitta nya vägar med nyfunna förmågor.

För communityn – av communityn

Målet är att Amica inte bara ska vara ett spel utan en plattform för kreativitet. Dofhouse planerar att släppa spelet som open source och uppmuntra modding från dag ett.

Vår dröm är att skapa en aktiv och engagerad community som tillsammans gör spelet bättre, säger Jutbring.

Att spelet bygger på en enklare motor har också andra fördelar. Den låga systemkraven gör att det kan köras på svagare datorer, vilket öppnar dörren för spelare som annars lämnas utanför av dagens hårdvarukrav.

Vi vill att alla ska kunna spela, säger Jutbring. Det handlar om tillgänglighet – och om att bygga något större än bara ett spel.

Nästa steg: investerare

Projektet har redan börjat få uppmärksamhet. Dofhouse deltog nyligen i OTK Games Expo, en internationell spelmässa på Twitch, och har sedan december varit en del av Sweden Game Startup. Nu siktar de på nästa steg – att hitta investerare som tror på visionen.

Vi har börjat pitcha och fokusera mer på att ta in kapital. Det känns som att vi har något unikt här, säger Jutbring.

Project: Amica har inget släppdatum ännu – men det här är definitivt ett projekt att hålla ögonen på om du älskar retrodoftande FPS med ett modernt hjärta.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Spel är ett kall och en passion. Inget är mer avkopplande från livet som småbarnsfar som ett riktigt förtrollande spel. En tur i flygsimulatorn eller ett riktigt bra rollspel är mina självklara förstaval.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.