Varvats intryck från E3-mässan 2018

E3-mässan har precis avslutats och med den mängder av heta titlar inför det kommande året. Redaktionen har kokat ned våra intryck om vad som var bäst och vad vi ser fram emot från mässgolvet.

Robert:

Resident Evil 2 – Capcom bryter tystnaden

Efter tre långa var väntan äntligen över. Capcom avtäckte Resident Evil 2-remaken under mässans första dag som var rejält påkostad, helt uppbyggd från grunden. Även om grafiken inte var någon direkt haktappare så var innehållet desto mer lovande. Designen, kameravinkeln och storyn skvallrar om något alldeles extra när spelets släpps i januari nästa år.  Förutom Last of Us: Part II är Resident Evil 2 den titel jag mest känner starkt för. Förhoppningsvis kommer skräcken återvända med bravur med ett kärt återseende från Leon, Claire och resten av gänget från Raccoon City.

En hel drös med stekheta titlar

Förutom Capcoms nämnda dunderrysare så såg flera intressanta titlar dagens ljus, vissa i ett mer starkare sken.  Last of Us: Part II gjorde storslam hos publiken med pulshöjande gamplay om vad vi kan förvänta oss inför releasen. Microsoft satsade krutet på Halo: Infinite och Gears of War 5, två trogna serier som hängt med länge i Xboxens historia. Hideo Kojima fortsatte att belysa sitt kommande Death Stranding som dock kändes lite halvflummigt vid närmare anblick. Vad sjutton handlar spelet om egentligen? Nåväl, om inte futuriska strider lockar så var Sucker Punchs Ghost of Tsushima en frisk fläkt från ingenstans. Lite halvdassigt men ändå något som gav en intressant hunch med coola svärdstrider och episka bataljer. Om storyn håller hela vägen kanske vi har något stort framför oss.  Till sist fick omvärlden äntligen lite insyn i polska CD Project Red mångåriga science-fiction epos Cyberpunk 2077. Redan nu får jag behovet att leva ut mina fantasier i en kaotisk stadsmiljö av cyberpunkinfluenser. Kommer jag få mitt lystmäte mättat när spelets släpps i en snar framtid?

Jonas:

 

Avsaknad av hårdvara

Jag har sagt det tidigare och jag tycker att årets E3 bekräftade min tes: vi kommer inte att få se någon ny konsol från de stora drakarna i år. Anledningen är helt enkelt att Playstation 4 och Xbox One fortfarande är så pass starka att en uppdatering inte hade givit någon större förändring. Speciellt med tanke på de allra senaste versionerna av dagens konsoler. Jag tror att vi får vänta minst ett år till på nästa generation hårdvara. En del kan argumentera att Nintendo redan släppt första konsolen i nästa generation i och med releasen av Switch. Jag hävdar att så inte är fallet, då Nintendo valt att gå en helt egen väg och således står vid sidan av det stora konsolkriget.

Mycket att se fram emot ändå

De flesta är nog helt eniga om att Naughty Dog sopade banan med allt motstånd med sin trailer från The Last of Us 2. Den ömma, men samtidigt sjukt brutala filmen fick hela publiken på mässan att hålla andan. Avsaknaden av svampinfekterade zombies få oss att dra slutsatsen att fienden den här gången är något helt annat, något mycket farligare. Människor med en mörk agenda. Jag är extremt nyfiken på Ellies kommande äventyr i en värld efter katastrofen.

Andra spel som fångade min uppmärksamhet vad Super Mario Party till Switch. Nintendos konsol tycks vara det perfekta formatet för partyspel över lag. Även avslöjandet av Elder Scrolls 6 fick mig att höja på ögonbrynen, även om det är hög tid för Bethesda att ta serien vidare. Lite besviken blev jag dock över spelsekvenserna från Assassin’s Creed: Odyssey som tycks bjuda på mer av samma. I mina ögon såg det ut som exakt samma spel som Origins. Jag hoppas dock Ubisoft bevisar att jag har fel.

Adrian:

Allt jag önskade mig

Det fanns egentligen bara ett önskemål från mig när vi närmade oss E3. Det önskemålet stavades Cyberpunk 2077. Jag är av åsikten att Microsoft hade den överlägset bästa konferensen med minimalt småsprat och mer spelvisning, men de var ändå nära att lämna mig med en bitter eftersmak i munnen. Ända tills skärmarna på scenen började blurras och CD Projekt Red bjöd på en smaskig trailer från Cyberpunk 2077 och det var där, och då, jag visste att inget skulle kunna toppa Microsofts superba konferens.

Sömnig som jag var slog jag på Bethesdas konferens 03:30 på måndag morgon med skyhöga förväntningar, men blev snabbt besviken. Dels för det tiden de lade på tråkiga (enligt mig) spel som Elder Scrolls Online och Quake Champions. Sedan hjälpte det väl inte att Fallout 76 verkar vara ett stort sömnpiller till spel för mig rent personligen. Visst är det kul att de vågar satsa på något nytt, men jag hade mycket hellre sett en spinoff likt New Vegas. Bethesda lyckades dock rädda upp konferensen rejält på slutet med utannonsering av Starfield och Elder Scrolls VI, där det sistnämnda lämnade mig med tårar i ögonen.

Nakadai:

De vanliga pinsamheterna

Bethesda var enormt pinsamma med sin punkrock i cookie cutter-format, allt som uppföljning på deras konstlade ”vi ar vanligt folk”-video som verkar ha blivit vana för dem nu. Sony var lagom pretentiösa med sina musiknummer och kulturella appropriering också. Ju hårdare de försöker, desto pinsammare blir det. Att talare ska vräka ur sig buzzwords som ”unlike anything you’ve seen before” och variationer på hur de är ledande och störstbästvackrast i olika sammanhang har blivit en tråkig standard nu. Todd Howard från Bethesda var en av de bästa talarna och jag ser gärna att Pete Hines helt kliver åt sidan och låter Todd göra det här istället. Fallout 76 var en stor announcement, men att köra helt online och mer eller mindre designa spelet för att bli ytterligare en Battle Royale känns trist. De hakar på Online PvP-trenden och jag antar att det kommer bli populärt hos vissa. Många av dem kommer nog inte vara Fallout-fans, dock.

De glada överraskningarna

Devolver var tillbaka och blev genast en av de bästa inslagen på mässan. Deras överdrifter och lysande sarkasm skapade briljant satir över mässans överdrifter. Det var kul att se mer från Death Stranding, även om det var lite väl fattigt. Last of Us: Part II fick en underbar trailer som visade oss mycket av gameplay och hur det kommer fungera. Wolfentein: Youngblood gav oss en riktigt rolig premiss för sitt kommande spel, kvinnliga protagonister och co-op. Shadow of the Tomb Raider, Doom: Eternal och Rage 2 såg intressanta ut, särskilt då jag inte hypats av dem tidigare. Den största nyheten för egen del var FromSoft. De presenterade ett potentiellt syskon till Soulsborne med Sekiro: Shadows Die Twice, som har samma grundläggande gameplay, men med väldigt mycket nytt tillskott.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.