Out of sight recension

Jag måste erkänna att jag sett fram emot svenska The Gangs skräcktitel Out of Sight sedan den första nyheten om spelet damp ner i min inbox för ett tag sedan. Konceptet såg redan vid första anblicken tilltalande ut. En mörk värld som hämtad ur en klassisk Tim Burton-film, allt berättat ur ett barns perspektiv. Men den stora frågan är; blir jag rädd?

Skräckspel är ofta bäst när de vågar gå utanför ramarna, och Out of Sight gör just det, inte genom att skrämmas med blod eller plötsliga effekter, utan genom ett perspektiv som skapar obehag på ett mer subtilt plan. Du spelar som Sophie, en blind flicka som enbart kan se världen genom sin nallebjörn Teddy. (Ja, lite fantasilöst där The Gang…)

Sophies stora trygghet och ögon mot världen är nallebjörnen Teddy.

En mörk saga i tyg och stoppning

När spelet inleds befinner sig Sophie i ett nedgånget herrgårdsliknande hus. Vi vet inte varför hon är där eller vad de vuxna vill med henne. Men det står redan från start klart att hon vill därifrån och att de vuxna inte alls gillar hennes planer. Svaren på frågorna växer fram genom att vi pussla ihop ledtrådar i miljöerna och korta dialoger. Här finns inga långa expositionstexter eller filmsekvenser – det handlar snarare om att känna in, lyssna och tolka.

Sophie känns bräcklig i en mörk värld. Hennes utsatthet känns verklig på alla plan. Den enda tryggheten är Teddy och nallebjörnens ögon blir hennes spegel mot världen. Spelet trycker egentligen inte på några sentimentala knappar, men jag som spelare värnar alltid efter hennes väl. Hon måste helt enkelt slå sig fri från det mörker som omger henne.

Perspektivet ­– en gimmick eller genialiskt?

Kärnan i Out of Sight är hur spelet använder sitt ovanliga perspektiv. Då Sophie är blind agerar Teddy hennes ögon. Flickan kan bära med sig gosedjuret i famnen och på så sätt få et förstapersons-perspektiv på omgivningarna. Teddy kan också sättas ner för att ge en statisk vy medan Sophie löser pussel i omgivningen. Det skapar en slags interaktiv version av de fasta kameravinklarna från klassiska skräckspel, men här med ett syfte som känns både tematiskt och spelmässigt motiverat.

Pusslen bygger ofta på att kombinera vy och position. Var placerar du Teddy för att få bästa möjliga överblick? Hur påverkar det Sophies möjligheter att interagera med världen? Det är en enkel men effektiv mekanik som utvecklar sig gradvis under spelets gång. Några klurigheter sticker ut, men generellt är pusslen ganska enkla. Då spelets hela grund står på just pussel-lösande jag åtminstone jag önska mer utmaning. Här känns det inte riktigt som att The Gang vågat ta ut svängarna.

En plats som kryper under huden

Miljöerna i Out of Sight är både vacker och kuslig. Den slitna herrgården känns bitvis helt oändlig, fast korridorerna är trånga och klaustrofobiska. Spelet balanserar skickligt på gränsen mellan det barnsliga och det fasansfulla. Och det lönar sig att utforska. Här och var gömmer sig leksaker som väntar på att bli hittade. Inte för att de ger någon spelmekanisk fördel, utan snarare för att det alltid är tillfredställande att leka skattletare.

Ljuddesignen bidrar starkt till stämningen – golvbrädor knarrar, viskningar hörs i fjärran, och rösterna från spelets antagonister är tillräckligt krypande för att man ska vilja smyga, även när inget faktiskt jagar dig. Och undvik för allt i världen råttfällorna! När de slår igen röjer du genast din position.

Pusslen är stundtals lite för enkla och repetitiva.

Inget för de minsta

Det är kanske lätt att tro att Out of Sight är ett barnvänligt skräckspel. Visserligen innehåller det inga monster eller blod och våld, men det är ändå otäckt. Den psykologiska spänningen är påtaglig hela tiden. Det är lätt att sätta sig in i Sophies känsla av att vara jagad och när hon är utlämnad till mörkret sitter åtminstone jag som på nålar. Det är kanske mer ångest än skräck, mer oro än panik. Samtidigt är det också spelets stora behållning.

Slutsats

Spel som Out of Sight får mig att känns mig stolt över den svenska spelscenen. Det är ett unikt sätt att närma sig genren, men tyvärr förlitar sig utvecklarna lite för mycket på spelmekaniken. I mitt tycke borde de kanske fokuserat ännu mer på att skapa kluriga pussel. Förutsättningarna finns helt klart och kanske kommer den en expansion i framtiden som bjuder på ännu mer utmaningar.

Berättelsen lämnar många frågor obesvarade, kanske lite för många, men stämningen och spelkänslan är tillräckligt starka för att göra spelet minnesvärt.

Om du uppskattar långsamt byggd spänning, smarta mekaniker och en atmosfär som kryper in under huden snarare än exploderar framför ögonen, då är Out of Sight ett spel du inte bör missa. Plocka upp Teddy, och ta ett djupt andetag. För du vet aldrig vad som väntar bakom nästa hörn.

0 Delningar
Bra
  • Kul spelmekanik
  • Kuslig stämning hela tiden
  • Du känner för Sophie
Sämre
  • Lite för lätta pussel
  • Spelmekaniken kunde utnyttjats ännu mer
  • Lite för kort
6
Skapligt
Spel är ett kall och en passion. Inget är mer avkopplande från livet som småbarnsfar som ett riktigt förtrollande spel. En tur i flygsimulatorn eller ett riktigt bra rollspel är mina självklara förstaval.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.