Två moderna klassiker får nytt liv på Switch 2 – men är det tillräckligt för att motivera ett återbesök? Vi testar de tekniska uppgraderingarna och jämför med tidigare HD-versioner i serien.
Både Zelda: Breath of the Wild och Tears of the Kingdom är fantastiska spel. Jag tillhör den lilla minoritet som faktiskt föredrar Tears of the Kingdom över Breath of the Wild – men det är på marginalen. TotK är för mig en 9/10, medan BotW är en stark 8/10.

Men det har inte alltid varit så. Breath of the Wild låg i flera år orört i min spelhylla. Inför releasen våren 2017 hade jag laddat upp genom att spela igenom Ocarina of Time och Majora’s Mask på 3DS, och sedan följt upp med Wind Waker HD och Twilight Princess HD på Wii U, för att till sist spela om Skyward Sword på Wii. Inget kunde ha snedställt mina förväntningar mer brutalt inför mitt första möte med ”Open World Zelda”.
Men när jag sedan återvände till serien i samband med Tears of the Kingdom var mina förväntningar annorlunda. Jag hade hunnit bekanta mig med genren och fallit för den genom Aloys dystopiska äventyr i Horizon, och med den linsen insåg jag storheten även i dessa Zelda-titlar.
Uppgraderingarna till Switch 2
Vill du ha en recension av själva spelen? De finns redan i överflöd. Den här texten fokuserar i stället på de tekniska uppgraderingarna till Switch 2, som Bergsala skickat recensionskoder för.
Till att börja med handlar det som alltid om förväntningar. Uppgraderingarna kostar cirka 110 kronor styck – att jämföra med de närmare 600 kronor vi betalade för Wind Waker HD, Twilight Princess HD och Skyward Sword HD.
Så vad tusan får jag för pengarna egentligen?
Svaret är: Vad du betalar för. En motsvarighet till den HD-upgrade vi fick betala fullt pris för när Skyward Sword kom till Switch. Visst hade jag personligen hellre sett en ”remake light” i stil med Wind Waker HD – men jag hade å andra sidan inte varit villig att betala fullpris för det. Strategiskt tror jag att Nintendo valt rätt.

3D-Zelda: En översikt av uppgraderingar
För att sätta de nya uppgraderingarna i kontext är det värt att se på hur Nintendo tidigare hanterat sina 3D-Zelda-spel:
🌊 The Legend of Zelda: The Wind Waker HD (Wii U, 2013)
Kategori: HD Remix
Motivering:
- Ny ljussättning (bloom), 1080p, vatteneffekter, förbättrat UI
- Snabbare segling, förbättrad Triforce-jakt
- Samma grundmotor
=> Mer än HD-upgrade, men inte remake → HD Remix
🌗 Twilight Princess HD (Wii U, 2016)
Kategori: HD Upgrade (med Remix-inslag)
Motivering:
- Skarpare texturer, HD-upplösning
- Vissa QoL-ändringar, t.ex. enklare tår-samling
- Amiibo-läge, Hero Mode
=> Tekniskt en HD-upgrade, ibland kallad remaster
☁️ Skyward Sword HD (Switch, 2021)
Kategori: HD Upgrade
Motivering:
- 60 fps, 1080p
- Nya kontrollval (knapp vs. motion), QoL-inslag (autosave, dialogskip m.m.)
- Inga nya inslag i innehållet
=> En relativt rak HD-upgrade
🌿 Breath of the Wild (Switch 2, 2025)
Kategori: HD Upgrade / Next-gen Patch
Motivering:
- Högre upplösning (upp till 4K)
- 60 fps, snabbare laddningstider
- Inget nytt gameplay eller innehåll
=> En teknisk uppgradering
🔥 Tears of the Kingdom (Switch 2, 2025)
Kategori: HD Upgrade / Performance Patch
Motivering:
- Högre upplösning, jämnare bilduppdatering
- Eventuellt bättre draw distance
- Samma spel i grunden
=> Likt BoTW: en HD-upgrade

Slutsats: Värt det?
Ja, jag skulle säga det. Men för att verkligen se skillnaden behöver du spela på en dockad konsol kopplad till en modern UHD-panel. Första testen på min premiumprojektor från 2014 gav knappt någon visuell skillnad. Men när jag flyttade upp till min Samsung 9000 (2020) var det som att dra bort en grå hinna från bilden. Allt blev både mer detaljrikt och kontrastrikt, och färgerna poppade.
För dig som klarar av att se skillnad på 30 och 60 fps torde även detta göra paketet till en mycket prisvärd uppgradering. Det var samma känsla som när jag pluggade in mitt Playstation 4 Pro och började avnjuta titlar i HDR och högre upplösning. Det är inte ett nytt spel – men det känns fräschare än någonsin.

Ingår i paketet, men inte spelet
Andy här, hej, jag ville bara inflika med ett ofta förbisett tillskott till dessa versioner: Zelda Notes. Tänk dig ljudloggar likt de man brukade hitta i actionspel till PS3, där karaktärerna ger dig insyn i världen och dess lore. Skillnaden är dessa finns inte med i spelet rent tekniskt, istället måste du ladda ner Nintendo Switch-appen på din telefon, och där dyker de upp när du snubblar över dem i spelen. I fallet Tears of the Kingdom är det inte heller bara Zeldas röst du får höra, utan även karaktärer som Rauru och Yiga. Ett ypperligt tillskott enligt undertecknad, men varför de var tvungna att göra det så omständligt med appen kan jag då inte begripa. Däremot har jag mer förståelse för dess andra huvudsakliga funktion, att agera GPS för korok-frön. Det kan jag tycka går emot hela poängen med att hitta dem ute i det vilda, så där är jag glad att det inte finns med i spelet som sådant.