Super Smash Bros Ultimate Recension

Ta striden online

Online är en väldigt blandad samling med bra och dåligt. Först och främst spelas det som bäst med en LAN-adapter om du inte har extremt bra WiFi tillgängligt. Det är såklart inte spelets fel så mycket som konsolen det spelas på. Under optimala förhållanden är dock nätkoden godkänd. På vår front har det inte varit något märkbart lagg, men vi är såklart inte lika frame-fokuserade som prospelarna. Det finns vissa system för att göra onlinemiljön mer stabil. Exempelvis får du inte ens spela online om spelet märker att du har instabil uppkoppling. Trots detta har flera personer rapporterat fördröjningar och andra problem. På vår front har det som sagt varit felfritt, men det kan vara klokt att ha i åtanke oavsett.

Det finns inte så många spellägen online. Det finns dels vanlig smash i både solo och co-op, spectate mode och även möjligheten att göra egna rum med förvalda regler. Det hade varit trevligt att se ifall de senare kunde lägga in saker som Squad Strike och turneringar även online, men för stunden lyser de med sin frånvaro.

Istället för att dela in det vanliga Smash-läget i ”For fun” och ”For glory” som i förra spelet så låter Ultimate dig själv välja vilka regler du föredrar. Du kommer därefter matchas med folk som har så lika föredragna regler som möjligt. Detta är iallafall vad det ska göra på pappret, men till och från slängs du in i helt bisarra matcher med folk som inte alls tar spelet på allvar med items och alla de minst kompetetiva banorna tillåtna. Detta är egentligen inget problem i sig – ombyte förnöjer. Problemet är att alla matcher påverkar din plats i rankingen, så om du plötsligt slängs in en runda där tur med items avgör mer än dina faktiska färdigheter så kan det kännas frustrerande.

Nu brukar det såklart vara totalt kaos oavsett regler

Rankingsystemet i sig är ett av de större problemen i spelet. Det representeras av GSP, dvs. ”Global Smash Points”. Denna är separat för varje karaktär du spelar med och påverkas av dina vinster och förluster. Lyckas du höja din GSP på en karaktär till en viss nivå så låser du upp ”Elite Smash” för denne. Detta är ett mer exklusivt spelläge där du bara matchas med andra spelare som är rankade Elite. Exakt var tröskeln för Elite-rank är dock oklar. Vi lyckades nå Elite med en karaktär bara efter några enstaka vinster i rad. Med andra karaktärer har vi dock haft långt bättre resultat, men trots detta har de inte släppts in i den exklusiva klubben.

I skrivande stund har de inte förklarat hur Elite-ranken fungerar, men de stående teorierna att det utöver högt GSP även krävs en bra Win/lose-ratio, alternativt bra statistik i förhållande till andra som spelar samma karaktär. Det är ett dåligt och otydligt system som behöver förbättras. Just nu är GSP bara en siffra utan värde tills dess att vi faktiskt kan se några konkreta mål man kan nå. Att bara slänga in en notis i stil med ”Du måste nå X i GSP för att bli Elite” hade hjälpt avsevärt.

Vårt största klagomål om de egenskapade rummen är egentligen bara relevant för användare som delar konsol. Av någon anledning kan man inte ansluta med flera spelare från samma enhet, trots att det i vanlig online-Smash finns ett co-op-läge. Har du en kompis på besök kan ni alltså inte spela med er andra kompis på annan ort om inte varje person har en egen Switch tillgänglig. Det är alltså ”Alla på en Switch eller alla på olika Switches” som gäller.

In alles

Trots vårt gnäll om onlineläget så är detta i vår mening, som namnet antyder, den ultimata titeln i serien än så länge. Oavsett om du är en gammal Melee-räv eller en nyare medlem i communityn så finns din favoritkaraktär med. Alla är här och fler kommer. Det är visserligen lite mycket av det goda på den fronten då det tar en bra stund att låsa upp allt, men det är bara ett minus för vissa och ett plus för andra.

Spirits är ett trevligt inlägg som har tillåtit utvecklarna att trycka in mängder mer referenser till andra spel. Som tydligast är detta i World of Light där varje utmaning är baserad på den Spirit du möter. Rent mekaniskt kunde de varit roligare dock, för nu utgör de bara lite extra siffror och någon enstaka extra effekt i strid. World of Light är även det ganska magert på storyfronten. Innehållet är stort med hur många spirits man kan slåss mot, men det känns synd att de inte lagt mer tid på själva storyn. De hade helt klart någon djupare tanke om det att döma av hur mycket energi de lagt på de CG-cinematics som är med. Någonstans i utvecklingen valde de dock att lägga fokus på annat, vilket är förståeligt. Det är ju trots allt själva fighting-biten som är det viktigaste i ett fightingspel.

Friends who pose together, stay together

Rent visuellt är det kanske inte så långt framför den föregående titeln i serien, men det ser knappast dåligt ut. Det är väldigt välkommet att se alla de äldre karaktärerna uppdateras till samtidens grafiknivå. Kombinera detta med ett massivt galleri på banor och hundratals olika låtar som bakgrundsmusik så är det en tung laddning med nostalgi presenterat som ett mycket kompetent fightingspel. Detta är absolut ett av spelen du måste ha till Switch.