Sword Art Online: Fatal Bullet Recension

Ursäkta är det här verkligen ett Sword Art Online-spel? Varför är det då... hur ska jag förklara? Bra? Fatal Bullet byter perspektiv och gameplay vilket visar sig vara precis vad den mediokra spelserien behöver. Det här är bra - för att vara Sword Art Online.

Då var det dags för ytterligare ett licensspel baserat på manga och anime att välsigna vår vardag med slätstruken gameplay och bekanta stereotyper. Därför är det kul att Sword Art Online: Fatal Bullet överraskar med ny spelmekanik, ett nytt perspektiv och nya karaktärer. Perspektivet känns framförallt fräscht jämfört med tidigare titlar, då Fatal Bullet gör avsteg från mangan och animen genom att sätta fokuset på en okänd figur – din egna karaktär – och hens vän Kureha.

Trots att Fatal Bullet tar ut svängarna lite och ger fans en ny upplevelse i den annars traditionella serie lämnar den inte sin comfort zone. Här hittar vi fortfarande samma gamla klyschor och stereotyper (mycket på grund av att vi fortfarande följer seriens hjältar) som stundvis tar över de nya nyanserna. Med det sagt är Fatal Bullet bevis på att även de mest mögliga spelserier kan förändras.

Sword Art Online: Fatal Bullet och tidigare spel i serien tillhör den populära genren av virtual reality-världar. Det vill säga att handlingen utspelar sig inuti avancerad VR. Därför förekommer en stark onlinerollspelskultur i spelen och mycket spellingo.

Ett nytt ansikte

Fatal Bullet börjar med att du får designa och namnge en karaktär, som i vilket onlinerollspel som helst. Därefter loggas du in i virtual realityonlinerollspelet Gun Gale Online för att möta upp din barndomsvän Kureha. Mötet känns okonstlat och vardagligt. Hon berättar om en speciell turnering som pågår och att det cirkulerar rykten om ett väldigt ovanligt, gömt föremål. Hon vill ha hjälp att hitta det och efter några ordutbyten med rivaler ger ni er av.

Om du har spelat de tidigare spelen märker du redan här att Fatal Bullet tar en annan riktning.

Stjärnan i äventyret är en modig tjej inspirerad av mina döttrar.

Jag måste erkänna att jag blev mäktigt förvånad över att det inte var seriens vanliga protagonist Kirito jag spelade, utan min egna, alldeles egna karaktär. Och att de första karaktärerna jag träffade var unika för Fatal Bullet. Det var vid det här ögonblicket jag började gilla Fatal Bullet mer än föregångarna. Först efter tutorialområdet introducerades Kirito, Asuna och alla deras vänner. Jag blev vän med dem såklart, men stod utanför deras bisarra haremkonstellation, vilket var otroligt skönt. Bäst av allt var att spelet ifrågasatte varför Kirito omgavs av kvinnor.

Hur som helst, du och Kureha tar er successivt längre in i den dungeon som sägs husera det ovanliga föremålet. Andra toppspela letar också och skulle inte dra sig från att röja er ur vägen. Av en slump hamnar din karaktär i en avstängd del av dungeonen. Klåfingrighet leder till att din karaktär låser upp det ovanliga föremålet och registrerar det till ditt konto. Det visar sig vara en avancerad AI kallat ArFa-sys som blir din sidekick. Därefter tar ett sedvanligt äventyr om vänskap fart som sakta leder upp till ett episkt crescendo.

Sci-fi tar över

Till skillnad från tidigare Sword Art Online-spel utspelar sig Sword Art Online: Fatal Bullet i en postapokalyptisk science-fiction-värld där skjutvapen är vardag. Skiftet från fantasy, svärd och magi innebär också ett byte av spelmekanik. Fatal Bullet har kastat den relativt statiska MMORPG-formeln och istället installerat ett aktivt tredjepersonsaction-system där du hela tiden rör dig, siktar och skjuter. Stridssystemet engagerar genast och eftersom spelet anammat en lootmentalitet inspirerat av The Division och Destiny (utan lootboxes), känns striderna även mer belönande.

Hitta den känsliga punkten och critta för massvis av damage!

Tidigt i spelet får du tillgång till en slags änterhake. Med den kan du ta dig upp på annars otillgängliga platser i miljöerna och positionera dig fördelaktigt i strid. Änterhakar har funnits länge i spel men i Fatal Bullet blir det en roligt liten leksak som ökar din mobilitet och inte bara ett verktyg för att komma fram.

Karaktärerna erhåller erfarenhetspoäng som används för att stärka olika egenskaper som dels ger tillgång till allt mäktigare skjutvapen och föremål men som också förbättrar karaktärens överlevnadsförmåga. Det finns åtta vapenkategorier plus en nionde senare i spelet. Dessa ger tillgång till ett utbud av färdigheter att använda under strid – specialattacker som gör massiv skada såväl som helande och stödjande färdigheter. Varje karaktär kan bära med sig två vapen som hen kan växla mellan och varje vapen kan ha fyra färdigheter åt gången. Att mixa och matcha vapen och färdigheter är ett underhållande servicearbete som drastiskt kan avgöra din framgång i strid. Men tyvärr är utbudet av färdigheter litet och många vapenkategorier delar färdigheter vilket begränsar den potentiella variationen. I slutändan hittar du en uppsättning som fungerar och kör på den genom hela spelet.

Denna postapokalyptiska värld är verkligen dyster. Majoriteten av spelets områden består nästan enbart av olika nyanser av brunt och grått. Även om det sätter stämningen i spelet så speglar det inte de sociala interaktionerna karaktärerna har som för det mesta är mysiga, vardagliga konversationer. Visst förändras samtalsämnena framåt slutet och självklart befinner sig karaktärerna i ett spel, men miljöerna och handlingen skär sig. Dessutom blir det enformigt snabbt vilket dödar motivationen att återbesöka dem.

Spelets centrala hub är en högteknologiskt skrothög med tomma gator. Den har en vacker solnedgång dock.

Bra men inte mer

Alla nya features i Sword Art Online: Fatal Bullet kan inte mörka dess inneboende tillkortakommanden. Och då pratar jag inte bara om miljöerna. Även spelets stridssystem är grunt och ger inte utrymme för de typer av avancerade attacker vi ser i andra spel. Olika vapentyper kan inte kedja och utlösa specialattacker och det finns ingen supermätare av något slag. Istället är du begränsat till dina två vapen och deras färdigheter. Begränsningen hade inte varit ett överhängande problem om det inte vore för att miljöerna var enformiga och fienderna återkommande. Dessutom fyller spelet ut tiden med en hel del grinding och repetitiva sidouppdrag.

Visserligen kan du koppla upp dig till både PvP och PvE med andra spelare. Dock så verkar inte Fatal Bullet optimerat för PvP. Sikte och träffsäkerhet påverkar av lagg och spelares ryckiga rörelser vilket gör spelläget till en kaotisk röra. Du kommer inte vilja köpa Fatal Bullet enbart för dess PvP. Samarbetsläget i PvE är inte mycket bättre. Du och andra kopplas ihop för att ta ner svårare versioner av storyns bossar – vilket kan vara kul en liten stund. Här hade det varit bättre lämpat med raidliknande dungeons eller slumpmässigt genererade områden som blir allt svårare. Eller varför inte ett horde mode där ammunitionen är begränsad. Att det inte ens går att spela den centrala berättelsen tillsammans med en eller två vänner är ett mysterium för ett spel som emulerar onlinerollspel.

De små novellerna

Precis som föregående spel består Fatal Bullet till stor del av dialoger. Ibland kan samtalen med andra karaktärer ta uppemot en timme – och många gånger handlar konversationerna om inget annat än vardagen. För många kan det här bli ett hinder som saktar ner spelets tempo. Andra kan däremot finna ro i att komma karaktärerna lite närmare.

Damerna i gänget diskuterar objektifiering! Hur ofta händer det i ett japanskt rollspel?!

Om jag ska berömma utvecklarna för en sak så vore det dialogernas innehåll. Jag har mycket svårt för att inte sympatisera och känna igen mig i många av karaktärernas känslor. Det kan vara allt från att vilja ha sällskap till mataffären till att öppna upp sig för någon online. Trots karaktärernas många stereotypa drag är det i de frivilliga dialogerna som deras inre personligheter träder fram. För en som har spelat onlinerollspel sedan tonåren känner jag igen konflikten mellan anonymitet och längtan att bli personlig. Sword Art Online: Fatal Bullet emulerar dissonansen mycket väl och väver in det i berättelsen på ett sätt som engagerar mig trots spelets övriga brister.

Ett steg fram

Sword Art Online: Fatal Bullet är ingen evolutionär utveckling av spelserien, men lyckas med små förändringar överträffa sina föregångare. Det är ett bevis på att insnöade serier faktiskt kan ändra sig till det bättre. Bara en sån liten grej som att flytta perspektivet från seriens hjältar till en nybörjare är smått genialiskt. Att utvecklarna ändå väljer att stannar kvar i sin bekvämlighetszon kan mycket väl grundas i viljan att tilltala fansens förväntningar – vilket även inkluderar unken fanservice. Det är ingen bortförklaring dock, då spelet har en del tillkortakommanden som vore bra att fasa ut till nästa del i serien.

Jag blev positivt överraskad av Fatal Bullet och jag tror ni som spelat tidigare delar i serien också kommer bli det. Ni som gillar Kirito behöver inte oroa er heller – en bit in i berättelsen låser du upp Kirito Mode som låter dig ta kontroll över den mörkklädda hjälten och som knyter ann till berättelsen om Death Gun. I slutändan är Fatal Bullet ändå utan tvekan ett spel för fansen. Övriga intressenter bör dock hålla utkik efter spelet när nästa rea på Steam drar igång.

Betyget speglar vad en fan av japanska, animeinfluerade rollspel skulle tycka om och inte möjligtvis vad allmänheten anser vara ett bra spel.

Lär mer om vår betygsskala >>

Sword Art Online: Fatal Bullet överraskar med ett fräscht perspektiv om förlorad vänskap och ett nytt tema i form av ett actionspel med lootbaserade belöningar som får spelet att kännas som någonting nytt. Berättelsen är spännande och rör på djupa filosofiska frågor, än dock bara ytligt, och engagerar dig som spelare med fartfylld action. Tyvärr ärver spelet källmaterialets smått uttjatade plotter och tröttar ut spelare med ointressanta miljöer. Dejtingsystemet känns fortfarande lika creepy och malplacerat. Överlag det bästa SAO-spelet någonsin och en fröjd för fansen.
  • Nytt perspektiv
  • Skapa din egna unika karaktär
  • Fartfylld action