The Elder Scrolls Online: Blackwood Recension

Blackwood kommer med allt du kan förvänta dig av en utökning av The Elder Scrolls Online: höga kvaliteten på innehåll, en spännande story, superba sidouppdrag och en rolig nyhet som potentiellt kan bli spelares nya älskling: companions.

The Elder Scrolls Online har påbörjat sitt sjunde år, men Bethesdas populära onlinerollspel ser inte ut att sakta ner. I samma spår som föregående år går The Elder Scrolls Online i årliga cykler. I år är den centrala berättelsen Gates of Oblivion, en ockult saga om demonprinsen Mehrunes Dagon, som började i våras med två dungeons med starka anknytningar i story till årets stora kapitel i spelet: Blackwood.

Blackwood är nästa del i den pågående berättelsen i The Elder Scrolls Online och ser dig nysta i glömda mysterier, ockulta händelser och demondyrkan i den södra provinsen av centrala Tamriel. Fans av The Elder Scrolls IV: Oblivion känner igen det som södra Cyrodiil. Det går även att känna igen de gradvisa skiftningarna i miljön som går från sluttande fält och lövskogar till sumpmarker och träsk. Leyawiin är vackrare än någonsin tidigare med den ikoniska passagen över ån som rinner genom staden – ett bevis på imperialistisk framgång. Längre ut på landsbygden står småstaden Gideon på ruinerna av föregående fästningar, omgärdat av lömska våtmarker. Blackwood är en fantastisk tolkning och återgivning av versionen från 2006. Men politiken är inte den samma. I detta Blackwood, drygt 700 år före Oblivion, gör den numera självständiga provinsen allt för att inte dras med i De tre fanornas krig som plågar resten av Tamriel. Detta tar hårt på statens garnison som skyddar Blackwood, och när förebådande nyheter hotar att störa den sköra stabiliteten, måste de leja äventyrare för att komma till botten med konspirationerna. Eveli Sharp-Arrow är något på spåren och tillsammans avslöjar ni en ockult sekt, hemska hemligheter och ett hot som måste stoppas till varje pris.

The Elder Scrolls Online: Blackwood, Bethesda 2021.

Vänskapens makt

Den största nyheten i Blackwood är dock inte den episka sagan eller den växlande naturen. Ja, det är inte ens helvetet själv som du sporadiskt besöker för att dräpa demoniska varelser. Istället är det de nya datorstyrda kompanjonerna du kan rekrytera och ta med dig på äventyr som är stjärnorna i denna expansion. Mirri och Bastian, två karaktärer du kommer kunna levla upp, utrusta, skräddarsy egenskaperna på och ta med dig på allehanda aktiviteter (dock inte pvp). De har olika personligheter, egenskaper och preferenser som styr hur väl ni kommer överens. Bastian har en rad färdigheter från Dragon Knight-klassen till sitt förfogande och är både en kapabel magiker och riddare. Mirri å andra sidan använder sig av Nightblades tool kit och är duktig med pil och båge, eller ett par knivar. Men med rätt utrustning och val av färdigheter kan båda två tjäna alla dina syften: Tank, healer eller DPS.

Deras personligheter däremot går inte att styra över och de kommer gilla eller ogilla vissa av dina handlingar. Bastien till exempel är en nobel och ärlig man som avskyr skumraskaffärer och skurkaktigt beteende. Mirri är opportunistisk och står ut med att du stjäl och mördar och ger dig tummen upp när du läser böcker eller gräver upp skatter. Dessa reaktioner ökar eller minskar deras ställning med dig och kan låsa upp deras personliga uppdrag som förtäljer mer om deras bakgrunder och personligheter. De är snyggt skrivna historier som befäster karaktärerna som värdefulla kompanjoner. Är du en tjuv men gillar Bastian är det lätt att skicka iväg honom en stund och sedan kalla på honom när du är klar – ungefär som dina lojala riddjur.

I strid är de dugliga och deras ökningar är märkbara mot vanliga fiender. Framförallt är det lite kul att ha en konstant allierad som understödjer dig och jag märkte att jag kunde ta risker i strider som jag vanligtvis inte skulle överleva. Personligen älskar jag dessa medhjälpare som då och då gör sin röst hörd när jag pillar på någon sak i världen eller ropar stöttande styrkeord när jag hamnar i en fälla eller blir förgiftad. Eftersom jag mestadels spelar själv (vanligare än du tror i onlinerollspel!) är Mirri min kompis och sällskap när jag gör sidouppdrag eller utforskar naturen. I svårare aktiviteter håller hon tyvärr inte måttet riktigt, men jag vet inte om det beror på hennes level och utrustning, eller om det är en mekanism i designen. Att öka deras level och stridsfärdigheter tar väldigt lång tid och att hitta bättre än duglig utrustning är slumpmässigt och tar också tid. Jag tittar på de egenskaper och färdigheter jag vill forma Mirri efter men blir avskräckt när det känns så långt bort. Och då slaktar jag ändå alla fiender i vår väg för att skynda på processen.

Takten i vilken kompanjoner stiger i nivå får mig att tro att de är designade för nybörjare och ska stiga i rang tillsammans med spelaren. Men det väcker ju frågan varför erfarna, välrustade veteraner med över 1000 champion points under bältet ska med en kompanjon till. Skadan de gör skulle vara så pass minimal att de mer skulle posera som ett dyrt husdjur. Det är möjligt att kompanjonerna blir dugliga när de är maxade, men det var verkligen inget vi hann testa i recensionssyfte. Jag kan glatt meddela att det går att både klä dem i costumes och ändra färg och utseende på deras rustningar med outfit styles!

Spelets allra första kompanjoner är i en slags testfas, där potentialen är enorm, men det faktiska innehållet är ganska begränsat. Medan de har unika passiva egenskaper som tillför några små fördelar för dig är de verkligen oväsentliga i längden. Här hoppas jag att utvecklaren Zenimax vågar ta ut svängarna lite och ge dem bättre fördelar utanför strid. Tids nog märker vi vad som blir av kompanjonerna. Det är min förhoppning att fler karaktärer blir tillgängliga, befintliga karaktärer vidareutvecklas och nya funktioner tilldelas dem.

Hög kvalitet, bra kapitel

Sammantaget är Blackwood en suverän utökning av ett redan suveränt onlinerollspel. Det finns hur mycket som helst att se och göra i The Elder Scolls Online och vare sig du tar dig an vanilla-innehållet som en gratisspelare eller är en plusmedlem är detta ett av de bästa onlinerollspelen på marknaden. The Elder Scrolls Online behöver aldrig ta slut! Du kan hänge dig utmanande trials (raider), strida i mångfacetterad pvp, njuta av välskrivna äventyr på egen hand eller lägga hundratals timmar på att inreda bostäder! Lägg där till ett stort kollektiv med många förgreningar och guildes av alla möjliga färger. Du hittar till och med seriösa rollspels-gillen som skapar fantastiska upplevelser för sina medlemmar. Om du letar efter ett spel att förlora dig själv i kan jag inte ge dig en bättre rekommendation än The Elder Scrolls Online.

Blackwood introducerar spelets sedvanliga innehåll: äventyr, grottor bossar, utrustning och trial. Men bara för att innehållet är förutsägbart betyder det inte att det är mindre värt. Zenimax har en hög standard på sina innehåll och Blackwood är inget undantag. Berättelserna är välskrivna, magiskt röstade och med en musik som är stämningsfull. Blackwood är ett måste för aktiva spelare (behöver jag ens övertyga någon?) och en bra startpunkt for nybörjare som är ute efter ett fokuserat äventyr – och som gillar tanken av att ha en kompanjon med sig överallt. Men faktum är att The Elder Scrolls Online har så mycket att erbjuda utöver vanilla. Vill du kriga mot drakar och leva ut din dröm som necromancer rekommenderar jag Elsweyr; vill du istället köra ett gotiskt fantasyäventyr i nordligt klimat är Greymoor mer för dig. Att bara bli plusmedlem ger dig massor av fördelar och tillgång till hutlöst mycket extra innehåll så som Theives Guild, Dark Brotherhood och Clockwork City! The Elder Scrolls Online är sannerligen ett omfattande onlinerollspel med något för alla.

Blackwood är en sedvanlig utökning av The Elder Scrolls Online och även om det innebär att vissa aspekter förblir dem samma, betyder det samtidigt att expansionen håller hög kvalitet, en episk berättelse, suveränt skrivna äventyr vid sidan av, massor av loot och crafting, samt en spännande nyhet med datorstyrda kompanjoner som du kan utveckla och ta med dig nästan överallt. Vi rekommenderar varmt Blackwood för fans av onlinerollspelet.
  • Companions
  • Roliga sidouppdrag
  • Hög kvalitet