En vacker och taktil uppvisning i nostalgiosande spelglädje, bara ett riktigt bra plattformsspel kan erbjuda!
Efter VR-äventyret Rescue Mission och miniäventyret Astros Playroom som kom förinstallerat på PS5, kommer nu robotens första fullängdsäventyr Astro Bot – riktat mot en bredare publik. I grunden var Playroom en teknikdemo av DualSense-kontrollen, men är i praktiken ett riktigt underhållande plattformsspel på ca 8-12 timmar. Ifall du gillade föregångarna, så kommer Team Asobis fullängdare göra dig lycklig inombords. Astro Bot innehåller allt vi älskade med förlagorna, men uppskruvat på nästintill maxvolym.
Astro Bot är ett fyrverkeri i ren spelglädje. Sist jag kände likadant inför ett spel var när Mario 3D World kom till Wii U och mitt första PS4-spel, rebooten av Ratchet and Clank. Aktuell plattformsgenre har egentligen inte tilltalat mig särskilt, sedan jag i övre tonåren nästan helt uppslukades av de japanska rollspelen. Både Mario Odyssé och Galaxy-spelen ligger och samlar damm med knappt halvfärdiga sparfiler. Ett nytt episkt dunderspel lyckas alltid dyka upp, om det så är Horizon, Zelda, Tales eller ett Final Fantasy och en plattformstitel lyckas sällan vare sig trollbinda eller locka tillbaka mig, när väl något mer svulstigt fångat mitt intresse.
Men det dröjer inte länge fören Astro Bot får mig att känna mig som 10 år igen och samma känsla som Yoshis Island och Super Mario 3 då gav mig, fyller nu åter min kropp.
Handkontrollen används på ett banbrytande vis, vilket skapar en fjärde dimension till spelandet. Kombinationen av dess högteknologiska ”force feedback”, gyro samt inbyggda mikrofon och högtalare går ej att fånga i text. Men om jag ska försöka, så fungerar DualSense-tekniken i det här spelet så som vi drömde om att HD Rumble i Switch-kontrollerna skulle göra, då vi såg demon för första gången i början av 2017. Om Playstation fortsätter producera spel likt detta, så kommer grabbarna i kuben på Minami Ward få det svettigt, vilket bådar gott inför lanseringen av Switch 2.