Super X-Fi-teknik, CommanderMic, holografiskt ljud och öronantropometri; headsetet Creative SXFI Gamer omringas av slagord och termer som får en att dra öronen till sig, som vilken produkt som helst. Men vad är egentligen kvar när man silar PR-snacket och blir personlig med prylen? En hel del, visar det sig – varav det mest uppseendeväckande är att den även vill bli väldigt personlig med dig.
Lådan
Förpackningen till Creative SXFI Gamer innehåller inget utöver det vanliga. Förutom headsetet med den fullt löstagbara CommanderMic medföljer Korpral kabel (line-in stereo 3,5 mm-hane-hane) och Sergeant USB-sladd (USB-C hane-hane + konverter till 3.0). USB-sladden är tillverkad av kevlar, vilket ger en kvalitetskänsla trots att kabeln i övrigt ät rätt tunn. Samtliga sladdar/kablar är helt löstagbara från headsetet. Creative SXFI Gamer är dock ett trådat headset och har dessvärre ingen Bluetooth eller dylikt. Designen är alltså helt för frihetens skull, vilket är något att lovsjunga.
Huvudsaken
SXFI Gamer känns som en hyfsat biffig konstruktion, men väger faktiskt bara 349 gram med CommanderMic i. Passformen är gjord sådan att den ska sitta dikt an mot öron och huvud. För den som likt undertecknad är tryckkänslig om huvud och öron, trycker Creative SXFI Gamer tyvärr lite väl hårt för längre sessioner. Eventuellt blir det bättre av att använda dem längre, men efter en dryg månad med dem känner jag själv tyvärr ingen större skillnad.
Materialet i Creative SXFI Gamer är en blandning av metall och plast med kåporna och bågen klädda i konstläder. Så när som på ovan nämnda tryck mot öron och hjässa är de mjuka delarna väldigt sköna. Under konstlädret ligger ett mjukt, dämpande material som känns bra överlag. I bågens fall skulle det kanske behövas ett lager stötdämpning till, för att klara av lite längre sessioner. Öronkåporna är något mjukare, ett steg närmare så kallad memory foam. De är dessutom helt avtag- och utbytbara, vilket ger intrycket av att Creative vill att du ska ha dem här lurarna länge.
CommanderMic fästs vid lurarnas vänstra kåpa. Här hittar vi även anslutningarna för USB-C och analogt ljud samt tre knappar och ett volymreglage. Att ha volymreglaget här är en väldigt tacksam design jag aldrig vill vänja mig av med igen. Knapparna kan vara lite svåra att minnas vilka som gör vad, men det sätter sig snart i muskelminnet. Den ena styr ljuset i RGB-slingorna på kåporna (vilka verkligen sätter pricken över i:t designmässigt) och har tre lägen: av, på eller regnbåge. Användaren kan själv välja vilken färg som ska lysa och med vilken intensitet via SXFI Control-appen i telefonen eller på datorn. Nästa knapp är av/på för mikrofonen och den sista – SXFI-knappen – ska vi tala mer om nu.
Ljud på bekostnad
Creative SXFI Gamer marknadsförs som ett litet under av ljudkvalitet och teknologi. Headsetet har förutom traditionell stereo Super X-Fi-läge som fungerar som ett slags 5.1- eller 7.1-läge (valbart). Det finns säkert skillnader under huven som separerar denna teknik från andra inom surroundljud, men den viktigaste för användaren är SXFI-profilen. För att kunna räkna ut hur just du kan få den bästa ljudupplevelsen, vill Creative ha bilder på dina öron och ditt ansikte.
Ansiktsprofileringen, den så kallade öronantropometrin, gör du via appen på Android eller iOS. Förbered dig dock på att se ut som en osäker tonåring när du tar selfies framför badrumsspegeln, för det är precis vad du behöver göra om du ska lyckas få en rak bild på vardera öra utan hjälp. Gör den tanken dig obekväm eller om du av andra anledningar inte går genom profileringen har Creative SXFI Gamer vad som verkar vara en standardinställning. Efter ett par timmars spelande, filmtittande och musiklyssnande med båda kan undertecknad bekräfta att det är en viss skillnad, men den är ärligt talat inte särskilt påtaglig.
SXFI-knappen på lurarna (och i appen/programmet) slår på det titulära surroundläget. Ett knapptryck till aktiverar Battle Mode, vilket ska göra ljudeffekter som fotsteg och dylikt tydligare. Det är en klar skillnad såväl mellan de två SXFI-lägena som mellan dem och traditionell stereo. Vare sig du väljer att gå genom setupen och sälja din ansiktsigenkänning till någon läskig algoritm eller inte så är resultatet ett maffigt ljud. Skämt åsido alltså: Creative SXFI Gamer lovar runt och håller åtminstone sunt. Låter det som ”ett aktivt slagfält”, ”biograf” eller ”live-konsert” dock? Rakt inte! SXFI låter olika bra i olika ändamål, men låter för mig bäst i spel. Och för spel är det riktigt bra. För film och musik är det lite blandad kompott. Personligen skippar jag gärna att lyssna på röster, eftersom de låter något burkiga. Det gäller framför allt när ljudet inte är mixat för fler än de traditionella två ljudkanalerna.
Dubbel mjukvara
För att få ut allt du kan av Creative SXFI Gamer behöver du appen till din telefon (iPhone eller Android-baserad). Efter att du installerat appen på din telefon och/eller dator och gjort (eller avböjt) profilskapandet kan du leka runt med inställningar i en equalizer och välja mellan stereo/5.1/7.1 (samt en volymkontroll för mikrofon/lurar). Det är även här du kan programmera in vilken ljusfärg du vill ha på lurarnas sidor. Appen på telefonen är inte bara nödvändig för profilskapande; använder du Creative SXFI Gamer med konsol är det ditt enda sätt att kontrollera och göra nya inställningar om du inte har en PC också. Om du har en telefon med USB-C-uttag kan du ladda över din profilinställning till lurarna direkt, utan att behöva gå via din PC.
Allt det där andra
CommanderMic hamnar bland ”det där andra” eftersom den varken presterar bättre eller sämre än andra mikrofoner i min ägo. Faktum med att ljudet som går in i CommanderMic fortplantar sig i headsetet och in i bärarens öron. I ärlighetens namn vet jag inte om detta är medveten design, eller om det är oaktsamhet. Jag kan se tillfällen där det är nyttigt att veta sin egen röstvolym, men nog hade jag velat kunna välja det i sådana fall. Spel- och samtalspartners har inte märkt någon konkret skillnad heller.
Tyvärr hörs ett visst brus i Creative SXFI Gamer när det är tyst. Det är tydligen tillräckligt vanligt för att supportsidan ska ha en speciell fråga om det på sin FAQ-del. Som referens har undertecknad testat flera olika USB-portar och kablar (samt analoga), men bruset består. Det dränker knappast några andra ljud dock, så med bakgrundsmusik på minimal volym är det snabbt glömt.
Jag kan inte gärna lämna den här recensionen utan att nämna mitt favoritirritationsobjekt: röstprompten. ”SFXI On/Off”, ”Microphone detached” – det är som att lyssna på en gammal Renault som är mån om att ständigt berätta om allt som är på gång. Det är dessutom inte den estetiskt mest tilltalande rösten, direkt. Går den att slå av? Jag citerar ovan nämnda supportsida där frågan ställs: ”No.”.
Ett (slut)ord om kompatibilitet
Kompatibilitetsmässigt vill du använda Creative SXFI Gamer med en PC eller PlayStation 4. På Xbox One är du låst till att använda en stereoheadset-adapter, och då behöver headsetet få ström från en annan källa för att kunna använda SXFI-funktionerna. På Nintendo Switch är mikrofonen bara en prydnad, eftersom konsolen inte stödjer röstchatt. Du kan använda dem som vanliga lurar till vilken maskin som helst med den analoga 3,5 mm-kontakten, men tappar då precis alla försäljningsargument på vägen (ljuset, mikrofonen, SXFI-funktionerna).
Creative SXFI Gamer är ett headset som verkligen skattar sig själv högt, och i slutänden når i alla fall en bra bit på vägen. Det är när allt kommer omkring ett stycke riktigt bra design paketerat med flera härliga funktioner. Dessvärre är den främsta av dem (delvis?) låst bakom ett invasivt selfie-krav ingen marknadsföring kan få att låta rimlig.
Creative SXFI Gamer är lite ovanlig på svenska marknaden. Enligt Prisjakt och Pricerunner är Proshop enda återförsäljare, med en prislapp på 1843 kronor. Hos Creative själva är priset 129,99 euro och går att få fraktfritt. Denna recension är möjlig tack vare ett recensionsexemplar.