Precis som Konami har Gradius och SEGA (via Technosoft) Thunder Force, har Taito Darius-serien. Darius sticker dock ut lite extra bland rymdskjutarspelen av två skäl: samtliga arkadspel använder sig av fler än en skärm, och boss- och fiendedesigner tenderar att vara baserade på vattenlevande djur. Att dess arkadkabinetter i regel tillhör de mest högljudda gör också sitt.
Darius-serien är dock långt ifrån en arkadexklusivitet. Det vill Taito uppmärksamma, och släpper därför Darius Cozmic Collection i två helt olika upplagor: Arcade Edition och Console Edition. Dessa samlingar har (på sätt och vis) funnits tillgängliga i Japan och via importsidor sedan februari 2019, men når nu hela världen digitalt på Nintendo Switch och PlayStation 4.
Arkaden i hemmet
Darius Cozmic Collection Arcade Edition innehåller tre olika spel, men i många olika versioner. Darius, seriens start som på tiden stoltserade med tre skärmar, finns återgivet i tre olika versioner med små skillnader sinsemellan. Uppföljaren Darius II kommer i sitt originalutförande, men dess internationella version Sagaia kommer i två varianter. Beroende på vem du frågar är Sagaia ett eget spel. Det är en sådan skillnad som får en oinsatt att rycka lätt på axlarna. Det sista spelet i samlingen är Darius Gaiden.
Hela paketet presenteras i en snygg, lättnavigerad meny. Dessvärre saknas här allt vad extrainnehåll heter. Ett Sound Test-läge vore välkommet, med tanke på hur riviga många av de här ljudspåren är. Det som finns här är en kort presentation om varje spel, dina egna sparade repriser samt manualen. Manualen kräver dock att du kan japanska. Av någon outgrundlig anledning har ingen på Taito eller Inin haft i åtanke att Darius Cozmic Collection kanske skulle ta sig utanför Japan. Kan du inte läsa ”månrunor” blir det med andra ord till att titta på bilder.
Arkadpaketets största tillkortakommande är dock att skärmytan blir i minsta laget. Arkadspelen i Darius-serien är som sagt anpassade för att spelas i panoramavy på flera skärmar (två eller tre). Eftersom vare sig PS4 eller Switch kan sträcka ut bilden på flera skärmar, eller till en 21:9-skärm, får spelare vänja sig vid en rätt minimalistisk upplevelse. Den härliga basen från arkadkabinetterna emuleras åtminstone effektfullt av skakfunktionen i kontrollen – särskilt på Switch med sin HD-rumble.
Konsolpaketet
Darius Cozmic Collection Console Edition innehåller totalt fem olika spel och de förekommer alla i fler än en version. Darius II förekommer i totalt tre: Mega Drive (Japan), Genesis (USA) och Master System. Den sistnämnda är såpass annorlunda att den kanske bör kallas för ett eget spel. Det är trots allt ett 8-bitsspel bland 16-bitarsspel, så att säga. Det följs hur som helst åt av Darius Twin i två varianter: det japanska originalet till Super Famicom och den västerländska Super Nintendo-versionen med det maffigare(!) ljudet. Darius Force och dess lokaliserade version Super Nova följer på det. Även dessa två är från början till Super Famicom/Super Nintendo. Rundar av listan gör PC Engine-spelen Darius Alpha och Darius Plus, som är två varianter av samma spel.
Presentationen är rent visuellt identisk med Darius Cozmic Collection Arcade. En får höja på hatten för de väldigt informativa texterna till varje spel. Trots sin storlek lyckas de presentera varje spel mycket väl. Manualen är den här gången på engelska(!), men består blott av en enkel bild med kontrollerna. I denna konsolkollektion hade dock ett uppspelningsläge för ljud varit ännu mer välkommet. Detta på grund av en enkel anledning: Darius Twin.
Mycket valmöjligheter
Man kan ju fråga sig varför det är så viktigt att alla varianter och versioner följer med i dessa samlingar. Med tanke på att det är M2 som står för konvertering/portning lär nyckelordet vara autenticitet. Personligen finner jag det fascinerande. Det ger en unik inblick i hur spelsläpp trots allt har patchats och putsats på även efter release i alla tider. Råkar du dessutom ha växt upp med en specifik version slipper du nöja dig med någon annan.
Varje spel har separata inställningar för bildbehandling (krattfilter, fluffilter, etc.), volym, rankning (om din High Score ska laddas upp eller ej) och annat smått och gott. Kontrollen är dessutom i princip helt justerbar efter behov. Du kan till och med välja om turbofunktionen ska simulera ett, fem eller tjugo knapptryck per sekund.
Ett kosmiskt lyft
Darius Cozmic Collection är överlag en skock fenomenala och lagom ambitiösa konverteringar/portningar. Ett propert stöd för fler skärmar är tyvärr inte möjligt på konsolfronten, men kan ju önskas i ett eventuellt framtida PC-släpp. Avsaknaden av sådant som Sound Test och mer läsvärda (läsbara?) manualer är allvarligt talat förväntat. Lättjefullt och klantigt, men förväntat. För den skära mängd och kvalitet på skrollande rymdskjutaraction dessa två samlingar innehåller, kan jag dock ha visst förbiseende här.
Darius Cozmic Collection Arcade Edition och Darius Cozmic Collection Console Edition släpptes digitalt på Nintendo Switch och PlayStation 4 den 16 juni 2020. Priset är cirka 415 kronor för arkadpaketet och 569 kronor för konsolpaketet. Uppdelningen av släppen har sett olika ut för olika regioner (främst Japan), och det är därför viktigt att läsa innantill innan köp. Denna recension är möjlig tack vare recensionskoder för båda kollektioner.