DCS World AJS-37 Viggen Recension

Det fanns en tid då det svenska flygvapnet påstods vara det mest moderna i världen. Det var en tid då det Kalla Kriget var kallare än någonsin och Sveriges neutralitet var en självklarhet. Det var en tid då Viggen dominerade luftrummet.

I dag finns det egentligen bara ett alternativ för oss inbitna skrivbordsflygare. Vill vi mätta vår lust att vråla fram över himlavalvet så är det DCS från Eagle Dynamics som gäller. Även om jag skrivit om deras otroligt välbyggda simulator tidigare kan jag bjuda på några rader om vad det är för programvara vi talar om. Jo, jag säger programvara. Jag tänker nämligen fortsatt vägra att kalla DCS för ett spel.

DCS står för Digital Combat Simulator och är ett samlingsnamn för allt som lanseras av den ryska studion Eagle Dynamics. Historien började för snart 15 år sedan med simulatorn Lock On: Modern Air Combat. Redan från start var realism en viking aspekt för Eagle Dynamics och utvecklarna vann med tiden både respekt och beundran från det kräsna flygar-communityt. Inom ett par år var Lock On det enda alternativet för de som ville flyga stridsflygplan.

Det är något speciellt med svenska flygplan. De är helt enkelt lite vackrare.

Efter en tid släpptes det nya konceptet DCS World som blev helt gratis att ladda ner. Pengarna tjänades istället genom försäljning av flygfarkoster till den nya simulatorn, så kallade moduler. På sikt öppnades möjligheten för tredjepartsutvecklare att skapa egna flygplan och helikoptrar till DCS World. En av dessa utvecklare är Leatherneck Simulations, en delvis svensk studio som tidigare producerat en modul till DCS baserad på det ryska stridsplanet MiG-21. Modulen har unisont hyllats av engagerade simulatorflygare över hela världen.

Ryktet var sant!

För oss svenska DCS-fans finns ett community kallat Master Arms. Det var under en flygsejour med svenska vänner som jag för över ett år sedan fick insideinformation om att Leatherneck höll på att utveckla en modul baserad på Viggen till DCS. Jag tog uppgifterna med en rejäl näve salt. Inställda och uppskjutna projekt är nämligen vardagsmat för oss som är DCS-frälsta. Det skulle dock visa sig att ryktena var sanna och nu kan vi äntligen alltså flyga AJS-versionen av Viggen över både Kaukasus och Las Vegas i DCS World. Spelet saknar nämligen karta över våra nordligare breddgrader.

För er som inte är fullt så insatta så kan jag börja med att berätta att Viggen är ett helsvenskt stridsflygplan utvecklat av SAAB som användes av det svenska flygvapnet fram till 1997. Planet byggdes främst som ett attackflygplan vars primära uppgift var att slå ut mål på marken, inte sällan fartyg. Viggen kunde också fungera som både jakt- och spaningsflygplan och var utrustat med en, för sin tid, mycket effektiv markradar.

Realism är ett krav för alla som vill utveckla flygplan till DCS. Realism tycks också har varit ett mantra hos Leatherneck när det knåpat ihop sin Viggen. Om vi skall nörda ner oss ordentligt så är det AJS-37-varianten som vi nu får möjlighet att flyga framför skrivbordet. AJS utvecklades under tidigt 90-tal och utrustades med en hel del nymodigheter, bland annat en avancerad flygdator. Flygplanet fick många olika roller och var länge ryggraden i svenska flygvapnet. Då flygfält är ett prioriterat mål i krig byggdes Viggen för att kunna starta och landa på svenska landsvägar.

Välkommen till mitt kontor. Markradarn är helt unik i DCS.

Det första vi möts av när vi krängt på oss flygaruniformen och glidit ner i sittbrunnen är en otroligt detaljerad cockpit. Jag har ännu inte hunnit trycka på alla knappar, men jag är fast övertygad om att vartenda litet reglage fungerar och fyller en funktion. Vi från Sverige har en stor fördel redan från början. Alla texter i cockpit är nämligen skrivna på svenska. Förkortningarna är dock många, så en välskriven handbok är att föredra även för oss nordbor. Jag vet till exempel fortfarande inte vad REF LOLA betyder…

Manualen är ett kapitel för sig. Med sina drygt 400 sidor täcker den det mesta som kan vara värt att veta. Eller inte… Viggen är nämligen ett så komplicerat flygplan att inte ens en omfattade manual ger oss all information vi behöver. Checklistorna är givetvis bra att ha, likaså vikttabeller. Men skall du bli ett riktigt flygaress så finns det inga genvägar. In i hetluften och öva, öva öva. Och kanske titta lite på Youtube. Trots att jag i dagsläget plöjt ner en ansenlig mängd timmar i mitt Viggen så har jag fortfarande stora problem att träffa rörliga markmål.

Kräver sina kunskaper

Inget är självklart i en Viggen. Det krävs enormt mycket kunskap för att ens få upp kärran i luften. Att sedan effektivt bekämpa fienden sätter stora krav på piloten. Markradarn, vilken för övrigt är helt unik i DCS, kan hjälpa dig att hitta mål på marknivå. Allra lättast är det att urskilja fartyg på öppet vatten. Att sänka skepp var en av AJS-37s huvudsakliga uppgifter. Här kommer den märkliga Robot 05 in i bilden. RB 05 är en attackrobot som, så fort den är avfyrad, lyses upp av ett starkt ljussken. Roboten styrs sedan manuellt mot målet av piloten. Det krävs en hel del träning, men Robot 05 kan vara det roligaste vapnet hittills i DCS.

När det gäller luftstrid så står sig tyvärr Viggen ofta slätt mot mer manöverdugligt motstånd. Missförstå mig rätt. AJS-37 är ett relativt lätt flygplan att flyga, men när det kom mer till tajta svängar i intensiva luftstrider så har det inte mycket att komma med. Om du råkar hamna i en situation där du tvingas slåss mot en F-15 så gäller det att se till att få iväg första skottet. Sedan kan du knäppa händerna och be en bön att din missil träffar målet. I annat fall kan du lika gärna avfyra katapultstolen direkt.

Detaljrikedomen är helt enorm.

Leathernecks AJS-37 Viggen är en riktig skönhet. Varenda detalj är oroligt väl återgiven och så också givetvis de olika färgsättningarna. Både det klassiska splinterkamouflaget och den subtila NATO-grå nyansen finns att tillgå. Vi måste givetvis också nämna ljudet som faktiskt är helt makalöst bra. Jag är övertygad om att utvecklarna spelat in vartenda knappljud från en rikligt Viggen och sedan implementerat dem till knapparna i simulatorn. För att inte tala om det dystra klagandet som ljuder när du stänger huven. Som sig bör är motorernas vrål också en stor del av ljudbilden. Får du möjlighet så rekommenderar jag dig att titta på en överflygning av Viggen. Det lätta suset övergår gradvis i ett väldigt dån som slutar i en mäktig ljudbang. Örongodis för oss flygfantaster.

Skaffa Viggen!

AJS-37 Viggen är en självklarhet om du är svensk och flyger DCS. Det var en gång det svenska flygvapnets stolthet och detta är det närmsta gemene man kommer att bli svensk stridspilot. Modulen kan vara den mest avancerade och välbyggda hittills till DCS och den tillför en hel del välkomna nyheter, däribland den avancerade markradarn. Är du nyfiken på Viggen så rekommenderar jag starkt att börja med att läsa manualen och flyga alla träningsuppdrag. Därtill finns en hel del självstudier att tillgå via exempelvis Youtube. Tyvärr finns det ingen kampanj ännu, men känner jag DCS-fansen rätt så lär det komma en sådan inom en mycket snar framtid.

Sorgligt nog har Leatherneck-teamet efter interna meningsskiljaktigheter splittrats efter releasen av AJS-37 Viggen. Modulen förvaltas nu av ett nytt team kallat Heatblur Simulations. Vad framtiden har att utvisa, förutom en F-14 Tomcat, är ännu osäkert. Men jag har ryktesvägen hört att studion eventuellt utvecklar en ny karta till DCS. Denna gång baserad på regionen runt Gotland. Läge att sänka en och annan rysk jagare i framtiden med andra ord.

Läs mer om vår betygsskala >>

0 Delningar
Bra
  • Äntligen kan vi visa vad Svenskarna går för
  • Helt galet detaljerat
  • U-sväng med flygplan!
Sämre
  • Fortfarande några små buggar
  • Omoderna system
  • Vi saknar en kampanj
8.5
Bra
Spel är ett kall och en passion. Inget är mer avkopplande från livet som småbarnsfar som ett riktigt förtrollande spel. En tur i flygsimulatorn eller ett riktigt bra rollspel är mina självklara förstaval.

7 Kommentarer

  1. REF LOLA = Referenspunkt / longitud & latitud

    Svara
    • Tack för det Thomas! 🙂

      Svara
  2. Jag vistas på Gotland mycket så en hyperrealistisk modul över Gotland vore kul.Gärna en bit av fastlandet också så man kan öva på flygning till ön. MVH. ( jo jag skall skaffa Viggen.)

    Svara
  3. Håller med artikel författaren , det är en njutning att få flyga lite Viggen när man har fått lite skill att klara det ”mesta”utan att läsa manualen i tid o otid, ska kolla masterarms ,kanske finns det en wingman till mej där eller någon som behöver en wingman eller kanske t om ett flertal likasinnade att utföra stordåd med ,dcs viggen är lugnt en av de roligare planen i dcs /matte

    Svara
    • Hej Matte!
      Ja, på MasterArms finns många Viggen-förare. Anslut till Discord-servern så tar de hand om dig där.

      Svara
  4. Viggen systemet flög faktiskt aktivt fram till 2007, men helt riktigt att just AJS37 togs ur tjänst 97

    Svara

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.