Dirt 4 Recension

Dirt-serien har rullat på flitigt i faggorna de senaste tio åren. Med den fjärde installationen försöker Codemasters hitta en kompromiss mellan sköj och blodigt allvar. Har serien äntligen funnit sin nisch?

Utmaning eller bara röja runt? Den frågan ställer Dirt 4 till mig i samband med inledningen. Det första alternativet siktar på seriöst åkande där upplägget verkligen försöker pressa musten ur dig ur varje tänkbar aspekt. Det sistnämnda lämnar dock fältet fritt för enbart planlöst körande där spelaren njuter av den vackra vyn bakom ratten. Bakom frågan döljer sig en ambition att förena två kategorier beroende på vilken speltyp vederbörande är. I samband med mitt val slussas jag vidare till en introduktionen för att nöta in grunderna i racerkörning.

Allt från viktfördelning till bromstekniker hamras in på löpande band. En förvirrad bilanalfabet som jag sliter febrilt med kontrollen. Ärligt talar går det sådär men efter ett tag börjar jag få kläm på knapparna. Efter en dryg timme känner jag mig redo och lotsas till spellägena Gamer och Simulator. Den första typen erbjuder ett mer dämpat körande där bilens dragkraft justeras en smula för att inte vara för känslig i kurvorna. I den sistnämnda kan inställningarna för bilen kalibreras, vilket skapar mer utmaning för den som är ute efter mer realistisk racing. För den som vill testa sina gränser är Simulator-läget rätta vägen att gå medan Gamer har en lite mer tryggare förankring och erbjuder en snitslad väg framåt.

Dirt 4 är fartfyllt och erbjuder en del vädereffekter. Här är lite dimma i Wales.

Maxa prestandan för bättre resultat

När du känner dig tillräckligt varm i kläderna är det dags att bege sig ut i hetluften. I karriär-läget får du konkurrera med andra spelare som sedan sammanställs på en rankinglista. Ju mer du växlar upp i ranking, desto mer krut måste du lägga på att uppgradera fordonet för att hänga med i svängarna. För att bli riktigt vass behöver du ha ditt eget team av medhjälpare som bidrar med nödvändiga kunskaper för att nå till toppen av rankingen. Med andra ord blir du arbetsgivare för mekaniker, kartläsare och sponsorföreträdare och du måste därmed balansera intäkterna i förhållande till utgifterna. Ska du satsa på en helt ny kärra eller lägga slantarna på en talang som har sinne för affärer? Bör arvodet höjas för att göra PR-gurun nöjd eller uppgradera växellådan? Som sagt måste du orientera dig bland en mängd beslut som vart och ett kan avgöra dina framgångar, precis som i det verkliga professionella racinglivet. Tror jag.

Variationen av banor är stor och spelaren kommer slussas över hela världen, allt från soliga skogslandskap i Spanien till isiga snömassor i vårt eget Värmland. Vädereffekterna imponerar med bland annat strilande regn och tät dimma som lägger sig kompakt över banorna. Konstant nöter jag ned kurva efter kurva med en kartläsare som aktivt kommenterar hur jag ska köra bilen med korta röstkommandon. För mig skapar instruktionerna en hel del stress. De håller mig  dock hela tiden på alerten och får mig att maxa mina prestationerna till det yttersta. Realismen i körningen är alltid närvarande och du får kämpa hårt för varje meter som bilen rullar, i ur och skur.

Se upp i backarna!

Om du tröttnar på att vara ”bäst i test” finns Joyride-läget att tillgå. Här kan du leka runt på en arena bäst du vill eller försöka dig på en liten utmaning i konsten att krossa poängrekord. I Time Attack ligger uppgiften i att på kortast tid som möjligt köra in banan under en angiven tidsgräns. I Smash Attack gäller det att inom loppet av 90 sekunder köra på så många gulmarkerade kuddar som möjligt. Den sistnämnda biten sätter verkligen mina körkunskaper på prov och ger en och en annan reflektion i vad jag behöver bli bättre på. Du kan också skapa dina egna banor med ett upplägg som i princip består av att bestämma banans längd och komplexitet, enkelt och smidigt utan onödiga krusiduller.

Slutresultatet: En mittenväg för fartdårar och för finlirare

Dirt 4 försöker med konststycket att tillfredsställa två olika typer av racingspelare. Den ena parten är söndagsbilisterna som nöjer sig med lättsam rallycross i skogarna. Den andra är de mer seriösa som siktar på de högre nivåerna tävlingsläget och karriärfunktionen. I vanliga fall skulle kritiker säga att det inte går att förnöja alla konsumenter men här lyckas Codemasters hyfsat bra. Det är ett helt okej racingspel som fyller innehållet ett racingspel ska göra men inte mer än så. Dock är det utmanande på en lagom nivå som ger viktiga teoretiska kunskaper hur en rallybil fungerar.

Läs mer om vår betygsskala >>

0 Delningar
Good
  • Bra kompromiss mellan arkad och seriositet
  • Relativt gott utbud av innehåll
  • Utmanande och fartfyllt
  • Enkelt att skapa egna banor
Bad
  • Medioker grafik
  • Saknar split-screen
  • Skadeeffekter på bilen hade inte varit fel
7
Gillar

1 Comment

  1. Hej tänkte höra hur man ändrar utsikten inifrån bilen Jag vill bara kunna se motorhuven när jag kör dirt 4.Det gick bra innan jag tryckte på någon knapp skulle vilja ha hastighets mätaren, varvmätaren och vilken växel man kör på oxå.Var en mätare i höger hörn ett tag.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.