Evil Wests innovativa spelmekanism sätter Western genre tillbaka på spelkartan
Polska spelstudion Flying Wild Hog som nyligen köpts upp av svenska Embracer Group släppte ditt tredje spel av det här året (Shadow Warrior 3 under Februari ) (Trek to Yumi Maj) och nu Evil West. Ett nytt rekord som saknar motstycke för en spelstudio med endast 200 utvecklare och där spelutveckling tar evigheter.
Om Will Smith’s Wild Wild West film från 1999 hade samma vision som Evil West, så hade den filmen haft bättre chans att lyckas ekonomiskt och med publiken.
Så bra är Evil West enligt mig.
Du styr den hetlevrade agenten Jesse Rentie, en av de sista agenterna i vilda västerns USA. Till din hjälp har du den hemliga organisation Rentier Institute som förser Jesse och hans partner Edgar med all nödvändig utrustning och vapen de behöver för att rädda USA från vampyrerna. Direktör för Rentier Institutes är William Rentier, vår hjältes pappa som ser sonen som hans framtida ersättare.
Quentin Tarantino eller Looney Tunes?
Låt oss börja med vad jag inte gillar med Evil West. Jag är väldigt kritisk mot spelets grafik som i stora delar ser ut som något vi kunde förvänta oss under PlayStation3-eran. Det står i total kontrast till spelets filmiska scener. Dessa är utan tvekan i världsklass och skulle göra Quentin Tarantino stolt. Men spelets omgivning och dess miljö ser mer stundtals ut som animerade Looney Tunes. Spana exempelvis in studions Shadow Warrior 3 som kom ut i våras. Spelets grafiska gameplay är i toppklass och ser verklighetsbaserat ut. I kontrast ser Evil West ut som kejsaren utan kläder.
Jessie eller Kratos?
Spelets gameplay är definitivt inspirerad av God of War-serien, både när det gäller kameravinkeln och hur Jesse slås mot vampyrerna. Vår hjälte har många vapen i sin arsenal, inklusive en speciell pistol som skjuter flera skott samtidigt. Väldigt smart gjort av designteamet hos Flying Wild Hog. Ett ovanligt vapen som är till stor fördel mot svåra bossar som vanligtvis tar mycket skada. Jesse har även ett gevär, och en eldkastare i sitt bagage.
Men det ultimata vapnet Jesse har är ett närstridsvapen i form av ett armprotes som kan samla energi och bedöva fienderna, vilket gör det möjligt för spelaren att avrätta dem med ett speciellt combo attack. Den är en skamlöst kopia av Kratos Chaos Move. Tillräckligt liknande för att Flying Wild Hog kanske kan vänta sig ett samtal från Santa Monica Studio.
Min rekommendation är att sparsamt använda eldkastare i bossfighten. Spelare kan också använda miljön till sin fördel genom att sparka in fiender i en fälla. Eller varför inte dra nytta av klassiker att skjuta explosiva tunnor i närheten av fiender?
Välskriven story
Flying Wild Hog har skapat ett välformulerat spel med härlig story och gameplay- De återupplivar western-genren inom spelvärlden. Ett stort minus för spelets grafiska design och karaktärernas lipsync går ibland isär, men Evil Wests filmscener håller högsta klass.
Evil West banar vägen för framtida western spel som får Red Dead Nightmare att dunsta.
Storyn är i stora drag välskrivet med mystik i fokus blandad med action. Jag älskar hur spelet slänger dig med twistar omedelbart i början av spelet. Och du får även äran att träffa USA:s president på köpet. Spelet följer Shadow Warrior seriens linjära design i level som visar Flying Wild Hogs DNA i dess spelutveckling.