[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Hot Mess” developers=”Nick Ralabate” publishers=”Secret Library LLC” platforms=”iOS” genres=”Maze” release_date=”7 november 2013″]
De som läste min recension av Deadly Bullet härförleden minns kanske att jag efterlyste en intressantare implementering av spelidén. Och det fick jag. Hot Mess är nämligen bland det knasigaste jag spelat. Spelet refuserades dessutom av Apple två gånger på grund av för mycket naket. Man ska tydligen vara försiktig med vad man önskar sig…
Robotprogrammering medelst elchock.
Skruvad story
En robot som åker runt på hotell och släcker bränder. Inte jättejätteknasigt. Men om roboten får en elchock och sedan börjar rikta in sig på att kyla av passionerade kärlekspar istället? Rätt knasigt. Lägg till det plötsliga bottenlösa hål, att kärleksparen studsar runt i underkläderna och möjligheten att fylla på vatten i t.ex. toaletter, så blir det som de där spelen förr, som var så skruvade att de aldrig släpptes utanför Japan. (Hot Mess är dock förfärdigat i Staterna)
Styrsystemet är i stort sett det samma som i Deadly Bullet, men med en ljusblå robot istället för en ljusblå gevärskula. Roboten rör sig framåt automatiskt och börjar köra i höger- och vänstercirklar vid tryck på motsvarande knapp. Den viktiga skillnaden är att roboten stannar och sprutar vatten vid tryck på båda sidor, samt att det ofta går en hel del fortare. Inledningsvis lyckas jag inte få mer än ett hjärta per bana (istället för stjärnor). Trots att jag kämpar för att förfina körningen och tar kurvorna i hotellkorridorerna optimalt lyckas jag inte fila ner tiderna tillräckligt, och börjar undra om spelet ifråga bara är slöseri med tid och pengar. Sen får roboten sin elchock, och utan att spoila för mycket så ordnar det till sig någorlunda med spelupplevelsen, även om jag ibland upplever att styrningen inte riktigt gör som jag tänkt när det går undan.
Väggarna gör ont, så det gäller att svänga snyggt.
Retromysigt ljud
Jag är envetet positiv till det mesta i retroväg, men det är framför allt musiken som är riktigt 8-bitsmysig i Hot Mess. Det grafiska konceptet är definitivt välarbetat, men – och det är väl en petitess för många – jämfört med prylarna från 80-talet är det lite för avancerat, med halvgenomskinliga lager och ibland säkert 14-15 färger i bild samtidigt.
Här börjar det hetta till. Robot to the rescue!
För naket för Apple
Efter en av storyn tvingad trög inledning sitter jag således med ett helt OK om än knasigt spel och undrar ändå lite över hela idén. En snabb slagning ger att de älskande paren i spelets ursprungsversion var helt nakna, vilket naturligtvis Apples försiktiga App Store inte ville befatta sig med. Utvecklaren lade då helt sonika till underkläder och planerade efter ytterligare mothugg att lägga till byxor, men då ändrade sig Apple av okänd anledning och tillät underklädesvarianten. Personligen har jag svårt att begripa poängen med att till varje pris visa så mycket naken 8-bitshud som möjligt, men det finns som bekant folk till allt. Att jag sedan blir stressad av spel med tidspress är ju inte mycket att göra åt, annat än att släppa prestigen och försöka klara banan säkert och snyggt istället för snabbt.