[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Tomb Raider: Definitive Edition” developers=”Crystal Dynamics” publishers=”Square Enix” platforms=”Playstation 4 / Xbox One” genres=”Actionäventyr” release_date=”31 januari 2014″]
Lara Croft är en hård jävel. Även i HD.
Lara Crofts comeback i Tomb Raider var en så pass genomarbetad historia att det vann priset som ”årets äventyr” när vi på Varvat delade ut utmärkelser för årets spel 2013. Nu släpper Square Enix spelet igen, den här gången till Playstation 4 och Xbox One med upphottad grafik och några nya funktioner.
Det är med andra ord inget nytt äventyr vi får presenterat för oss, men spelet har fått en rejäl ansiktslyftning. Helt nya texturer gör att man direkt ser skillnaden jämfört med den förra utgåvan, framför allt när man kör spelen sida vid sida. Laras ansikte har fått ett djup som gör att man utan problem ser minsta lilla ryckning i hennes ögonvrå. Omgivningarna var vackra redan i originalutgåvan, men på något sätt har man lyckats lägga på ytterligare ett lager av realism. Ljuset känns mer naturtroget och träd och buskar har fått ännu mer detaljerade texturer. För att inte tala om Laras hårsvall som ibland känns helt verkligt när det blåser i vinden. Det är här den nya generationens konsoler verkligen visar var de går för.
Visst ser man skillnad. Sida vid sida är den till och med ganska stor.
Spelmässigt är det ingen större skillnad mot föregångaren. Plattformshoppandet känns precis som tidigare bättre avvägt än många av konkurrenterna. Ibland känner man sig dock fortfarande allt för styrd och känslan av att man som spelare inte riktigt kontrollerar det som händer på skärmen infinner sig titt som tätt. Kontrollen är om möjligt ännu tightare än tidigare, vilket förmodligen har att göra med den sanslöst höga frameraten på Playstation 4. Upplösningen på 1080p gör knappast saken sämre. Tyvärr har man behållit de urtråkiga quick time-eventdelarna som drar ner betyget ett litet snäpp.
Skön användning av lampan
Visst finns det ett par nyheter i Tomb Raider: Definitive Edition, men de har mest att göra med de funktioner som utvecklarna fått tillgång till med den nya generationens konsoler. Till exempel så kan man röststyra en del kommandon, som exempelvis att ta fram kartan. En annan lite annorlunda, men ack så effektfull nyhet är att man utnyttjat lampan på PS4-kontrollen på ett för mig helt nytt sätt. Till exempel så lyser den med ett fladdrande sken när man bär på en fackla, eller blixtrar till när man avfyrar ett vapen.
Tomb Raider: Definitive Edition innefattar också alla DLC:s som släppts till spelet, vilket innebär att man får tillgång till några nya kostymer, ett par mutliplayer-kartor och en och annan gravkammare att plundra. En trevlig bonus som ger spelet lite mervärde. Flerspelarläget är dock fortfarande märkligt andefattigt och något man i mitt tycke kunde skippat helt och hållet.
Lara växer med uppgiften. Från rädd och vilsen till en hårdkokt äventyrare.
Så frågan är om utvecklarna Crystal Dynamics gjort rätt som gett ut en ny version av Tomb Raider? Jag skulle vilja påstå att man gjort det. Det är som sagt inget unikt spel vi får presenterat för oss, men å andra sidan så är det makalöst snyggt. Den primära målgruppen är förmodligen inte spelare som redan har originalutgåvan, utan istället spelare som vill ha ett riktigt bra spel till sin nya konsol. Visst är omspelsvärdet högt, men de nya funktionerna motiverar inte direkt ett köp om du redan äger spelet till PS3 eller Xbox 360. Fast å andra sidan, i Tomb Raider: Definitive Edition så blir de redan lite väl grafiska dödsscenerna ännu mer brutala i kristallklar HD. Något som lär glädja många morbida användare på Youtube.
[youtube id=”gVIp6ZnPExo” width=”600″ height=”350″]
[recension titel=”Tomb Raider Definitive Edition” betyg=”8,5″ skribent=”Jonas Hernstig” datum=”2014-02-17″][/recension]