Snabbt omdöme
Den andra generationens Reverb-headset från HP är ett välbyggt headset med bra linser och lätt vikt samt fantastiskt klar och fin bild. ”Inside out tracking” med de inbyggda kamerorna i headsetet är bekvämt och fungerar bra med spårningen av de medföljande kontrollerna. Man behöver inte montera sk ”lighthouses” som badar spelutrymmet i laserljus för att kunna spåra huvudrörelser och kontroller. Med 4K-upplösning på varje öga (2160*2160) kräver detta headset ofta ett 2080 Nvidia-kort eller bättre för att man skall få uppleva dess fulla potential. Få kort orkar visa två 4K skärmar i 90Hz.
I detalj
Första generationen av Reverb headsetet hade en fixerad pupillbredd, sk IPD. Den är nu justerbar men stannar vid 68 mm som mest. Detta ger ändå mycket större flexibilitet. Dessutom är panelerna bättre inställda för att ge optimal skärpa och färgåtergivning. Till sist har man utvecklat nya linser i samarbete med Valve och skapat jättefina linser med små defekter i ljus etc. samt med en rejäl ”sweet-spot” vilket gör att det fungerar bra även för mig som har IPD på 70mm.
Vad som är bra
Bilden och linserna är otroligt bra med god detaljteckning även i mörka partier. Spel och flygsimulatorer ser så skarpt ut som man kan få det i skrivande stund med rena konsumentinriktade headset. Synbart högre skärpa än tidigare VR headset som Index och Vive Cosmos, och obefintlig sk sceendoor effect (dvs att man ser mellanrum mellan pixlarna vilket skapar illusionen av ett rutnät). Bättre detaljer i mörka partier p g a den fina svärtan är verkligen välkommet! Nu blir det lättare att se headcrabs som gömmer sig i skuggorna i Half Life Alyx. HPs nya headset har dessutom en enorm sweet-spot! Detta gör det lätt att ställa in detta headset så att man ser bilden skarpt med båda ögonen.
Spårningen av rörelser är bra! En smart algoritm försöker hålla koll på vart en kontroll tar vägen när man för handen över, eller litet bakom, synfältets kameror i headsetet. Det fungerar förvånansvärt bra. Ergonomin på handkontrollerna är god och den touchpad som fanns tidigare på G1-kontrollerna är borta. De nya kontrollerna liknar Oculus Quest kontroller med samma uppsättning av knappar och ger en vink om att detta är på väg att bli en ”de facto” standard för VR.
Ljudet är mycket bra, och det får vi genom samarbetet med Valve, som mynnade ut i att Reverb G2 har samma fina ljud som Valve Index.
Reverb G2 har något lägre vikt än de flesta populära VR headset som finns till PC idag. Kabeln till headsetet har en bra längd på 6m.
Detta är ett komplett paket, man får ett headset, två kontroller, batterier till kontrollerna och dessutom även adaptrar för USB och bildkabeln. Det är genomtänkt och kommer att underlätta vid inkopplingen av headsetet till en mängd olika datormodeller.
Vad som är mindre bra
Windows mixed reality och dess programvara upplever jag som litet outvecklad och inte så smidig. Manualen som medföljer är inget vidare och det gör installationen onödigt krånglig. Windows virtuella hem är en fiktiv 3D-villa med väggar där man kan pinna upp genvägar till program (från Windows store). Alla kommer att använda Steam gissar jag.
Bildvinkeln är något snäv med 110 grader. Ett antal inofficiella moddar, där man byter ut den löstagbara ansiktsmasken, florerar på webben och ger något vidare synfält. Men direkt ur lådan är det 110 grader som gäller.
Ergonomin på själva headsetet har en smal passform på masken som ligger mot ansiktet, inget vidare för glasögonbärare. Faktum är att jag har litet svårt att få det att sitta skönt även utan glasögon.
Många tillverkare har en liten låda man sätter vid datorn. I den kopplar man in ström, USB samt Video kablaget. När man vill spela ansluter man sedan bara sladden till sitt headset i lådan och tar ut den när man är klar. HP valde att ha sin kabel och ”låda” hopbyggd. När man vill spela ansluter man den 6 meter långa kabeln i sitt headset. Det betyder att man har kvar den långa kabeln i datorn när man lägger undan sitt headset. Om man inte vill kräla in bakom datorn och rycka ut kablarna till lådan. Har man alltid sitt headset framme spelar det ingen roll alls.
Personligen anser jag att kvalitén på bild och ljud har haft störst betydelse under utvecklingen av Reverb G2. Ergonomi har fått hamna på tredje plats efter ekonomi. Det gäller tyvärr även byggkvalitén, remmarna spänns fast runt huvudet med enkla kardborreband. Det knakar och knarrar i plasten när man justerar headsetet på huvudet. Litet tråkigt eftersom det ger ett något billigt intryck. Jag tyckte också tum-spakarna på handkontrollerna var litet väl små. De är ca 30% mindre än t ex spakarna på en Xbox-kontroll. Men man vänjer sig. Jag hade hoppats att samarbetet med Valve skulle ge oss samma fina huvudband som deras Index, och samma sköna passform mot ansiktet. Det fick vi inte för de här pengarna.
Slutsats
Tekniskt sett är Reverb G2 det bästa headset jag provat när det kommer till bild och ljud. Men marginalen är inte så stor som jag förväntade mig. Jag kan verkligen rekommendera det om du har IPD 70mm eller mindre och speciellt om du inte bär glasögon. Priset är oslagbart! Tänk bara på att det kräver sin dator och GPU, som sagt minst ett Nvidia 2080 kort. Reverb G2 fungerar endast med Windows 10. Inte med äldre versioner av Windows. Jag har ett par månader kvar till leveransen av mitt beställda Nvidia 3080-kort. Eftersom jag har glasögon inväntar jag också mina beställda inläggslinser så att jag slipper ha glasögon i mitt G2 headset. Till dess kör jag mitt gamla Cosmos headset.
Tips
När du installerar det första gången, börja med att installera Steam om du inte har det. Logga in på Steam och hämta gratisprogrammet ”Windows mixed reality” och installera det. Utan detta kommer inte headsetet att tändas till liv under installationen när du kopplar in det. När du ändå är på Steam, passa på att installera Steam VR för att kunna spela dina Steamspel i VR.
Nu är det dags att fysiskt koppla in ditt G2-headset till din PC, och installera det. Sedan skall det fungera.
Om du inte har ett fantastiskt grafikkort så är det möjligt att minska upplösningen på bilden som visas i Reverb G2. Jag provade Half Life Alyx med halva original-upplösningen, alltså i 1080*1080 punkter, med mitt gamla grafikkort och det såg oväntat bra ut. Visst var det grynigare bild, men ingen screendoor effekt och fortfarande grymma färger och detaljerad svärta. Och det flöt på fantastiskt. Skyrim VR i full upplösning var inga problem med mitt gamla Nvidia 1080 kort.
Behöver du glasögon men du får inte plats med dem? Beställ inläggslinser med din styrka från https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/hp-reverb-g2/