Hyper X Cloud Stinger Core Wireless Recension

Recensentens första trådlösa headset. Med den nyhetens behag öppnar sig en helt ny värld.

Hyper X Cloud Stinger Core Wireless är en rejäl munfull att uttala, men så heter de. Dessa lurar har varit på marknaden i gott och väl ett år redan, men dök av någon anledning upp på min tröskel för en tid sedan. Eftersom dessa är mina första trådlösa hörlurar någonsin är jag så klart lite extra förtjust i allt som funkar bra med dem. De är dock inte perfekta.

Första intrycket

Hyper X Cloud Stinger Core Wireless: fjäderlätt, kanske.

Jag älskar blåvitt. Det är inte för att jag kommer från Göteborg eller Halmstad (se där, en fotbollsreferens!), utan för att de är två färger som går väldigt bra ihop. Tyvärr finns det inte många gaming-tillbehör eller hårdvara som kommer i dessa färger – åtminstone inte jämfört med standarden svart och röd. Därför är jag lite extra glad åt att Hyper X Cloud Stinger Core Wireless är både vit och en väldigt trevlig koboltblå nyans. Öronmuffarna är självfallet fortfarande svarta dock, men det kan jag leva med (hellre det än fläckigt vita!).

Som alla andra lurar sitter dessa till en början rätt hårt, men blir snart med följsamma med lite lätt uppmjukande böjningar och justeringar. De är väldigt lätta med sina dryga 240 gram. Det bidrar faktiskt till att de känns lite plastiga, trots sina stålskenor i justeringspartiet. Det yttre intrycket försämras också lite av att skyddsplasten runt kåporna, som är både jobbig att få bort och till synes helt överflödig.

Det mest positiva med första intrycket av Hyper X Cloud Stinger Core Wireless är att det tar exakt fem sekunder att installera. In med adaptern, vänta till Windows installerat drivrutiner, sedan är det bara att starta headsetet och köra igång. Ingen extra mjukvara eller annan bloatware som envisas med att lägga sig i autostartregistret (tittar på er, Logitech, Qpad, AOC, med så många flera!). Men kanske vill du ändå följa rekommendationen och ladda headsetet till fullo innan din första seglats.

Presentation

Hyper X är datortillverkaren HP:s eget märke för speltillbehör. Hyper X Cloud Stinger Core Wireless är ett hyfsat billigt headset med sin prislapp på drygt 700 kronor och är framför allt en budgetvariant för trådlöst spelande. En intressant anekdot om tillverkningslogistiken är att komponenterna (i varje fall plastkåpan) bär Kingston:s märke och på andra sidan kåpan upplyser en text dig om serienummer och att produkten är sammansatt i Vietnam. Men nu spatserar jag utanför ämnet.

Anslutningen sker med en egen trådlös 2,4 Ghz-adapter som har en räckvidd på ”upp till 12 meter”. Batteriet som möjliggör trådlösheten är ett vanligt litiumjonbatteri med en ungefärlig användningstid på 17 timmar och en laddningstid på cirka 3. Det räcker med andra ord gott och väl för ett långt maraton. Självfallet följer en USB-kabel (2.0 med C-hane i ena änden) med, om du nu inte redan skulle ha en uppsjö sådana. Räckvidden stämmer väldigt bra och går dessutom hyfsat bra genom lättare väggar så som gipsskivor. Det är bara precis att jag inte kan ta med mig anslutningen in på muggen (vilket antagligen är något positivt).

Dags för ljudet

Själva ljudet i Hyper X Cloud Stinger Core Wireless har ett frekvensomfång på 10–21 000 Hz med en känslighet på -40 dBV, vilket säger mig som HiFi-amatör exakt ingenting. I egenskap av en som hoppat direkt från ett trådat headset låter ljudet i Hyper X Cloud Stinger Core Wireless dock lite fattigare. Basen finns där, men inte med samma tyngd eller finess som de flesta headset och hörlurar jag provat. Ljudet blir i allmänhet klart, men något ihåligt. Trådad anslutning gör inte ljudet märkbart bättre. Öronkuddarna, som är klädda i svart textil, är heller inte de bästa på att innesluta ljudet. De är dock i övrigt bekväma och har ännu inte orsakat mig någon huvudvärk, bör tilläggas.

Hyper X Cloud Stinger Core Wireless: underrede.

Mikrofonen är av den typ som slås på när du fäller ner den mot munnen, vilket är ett designmässigt genidrag. Angående dess kvalitet är det svårt att säga något annat än att den gör det den ska. Precis som alla USB-mikrofoner begränsas den av digital-analog-konversion i moderkortet, men precis som andra headsetmikrofoner behöver den inte heller vara ljudproducentkvalitet – dina lagkamrater hör dig alldeles utomordentligt ändå. Under mikrofonen sitter på/av-knappen, en USB-C-port för laddning och trådad anslutning samt ett volymreglage. Reglaget rör sig lite väl lätt dock; jag hade gärna sett lite mer motstånd i kugghjulet.


Hyper X Cloud Stinger Core Wireless kom som sagt som en överraskning på posten för en rätt bra tid sedan nu. Jag vet intressant nog inte vem som skickade mig det, och hade helt glömt bort att denna recension var nästan färdigskriven fram till jag såg headsetet på ett lokalt Media Markt härom dagen. Jag har med andra ord hunnit testa den ordentligt och kan med glädje bekräfta att jag inte bara fått ett icke-måndagsexemplar, utan att lurarna som sådana är rätt duktiga på det de ska vara.

Hyper X Cloud Stinger Core Wireless släpptes i början av maj 2022 och har faktiskt hunnit med en prishöjning från cirka 600 kronor till cirka 700. Denna recension är möjlig tack vare ett recensionsexemplar.

0 Delningar
Summering
Ett inte alltför dyrt headset som är både snyggt och mångsidigt. Med sin snabba installation, sköna passform och kompetenta design är det svårt att annat än gilla den. Ljudet må vara ett snäpp lägre än jag själv hade hoppats på, men det går absolut inte att klaga på mycket med Hyper X Cloud Stinger Core Wireless. Ej heller på prislappen.
Bra
  • Snygga färgval och bra design
  • Snabb installation – ingen extra mjukvara
  • Sköna att ha på sig över lång speltid
  • Väldigt lätta!
Sämre
  • Snäppet sämre ljudkvalitet än jag hade velat
  • Något känslig volymkontroll
  • Lite underligt förpackad (klistrig plastfilm)
7
Gillar
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.