Bugatti, Lamborghini, Ferrari och… Peugeot. Ja, det senaste tillskottet i Legos utbud av superbilar är kanske inte det mest uppenbara. Däremot är det kanske det häftigaste som går att bygga i klossväg just för tillfället. Peugeot 9X8 24H Le Mans Hybrid Hypercar lanserades precis innan årets upplaga av den klassiska biltävlingen och vi på Varvat har fått en unik möjlighet att titta närmare på denna massiva byggsats som omfattar hela 1775 delar.
Nu kanske ni tänker: Är inte Varvat en sida om spel? Jo, ni har rätt, vi skall i första hand skriva om spel. Genom åren har dock lite annan nördkultur smugit sig in i artiklarna och ni som har hängt med länge vet att Lego har synts till lite titt som tätt, ofta med set relaterade till spel. När vi fick en förfrågan om att skriva om den nya modellen från Lego Technic behövde jag som inbiten Lego-nörd inte fundera speciellt länge. Självklart ville vi titta nämnare på Peugeot 9X8 och skriva om upplevelsen här på Varvat.
Peugeot 9X8 24H Le Mans Hybrid Hypercar är precis som namnet antyder en kopia av Peugeots bidrag i det mytomspunna racet där bilar tävlar om att köra flest varv på ett dygn. Peugeot 9X8 är den franska biltillverkarens återkomst till startfältet efter mer än 10 års frånvaro. Lego-modellen är en återgivning i skala 1:10 och för er som är flinka på matte innebär det att Legos variant är ett rejält bygge med en längd på hela 50 cm.
Många fräcka detaljer
Peugeot 9X8 är en minst sagt detaljrik modell. Redan tidigt i bygget får vi montera V6-motorn och den bakre differentialen som låter bakhjulen snurra i olika hastighet, samtidigt som båda drivs av samma drivaxel. Med detaljer som dessa flirtar Lego rejält med de motorintresserade klossbyggarna. Så länge motorn inte ger någon effekt (vilket den givetvis inte gör i en Lego-modell) så fyller en differential ingen som helst funktion, men det faktum att den finns där visar hur avancerad modellen faktiskt är.
Design-teamet har smugit in en hel del fräcka detaljer i Peugeot 9X8. För att nämna några så kan vi berätta att motorhuven givetvis går att öppna och att den bakre motorkåpan kan avlägsnas för att det lättare skall gå att se hur avancerat bygget faktiskt är under huven. Alla fyra hjulen har dessutom individuell fjärding och de främre strålkastana är byggda av självlysande Lego-stavar. Tydligen skall den detaljen vara en hyllning till Le Mans 20-timmarlopp som körs både i mörker och i dagsljus.
Spara manualen!
Instruktionsboken till Peugeot 9X8 är en rejält tjock trycksak på nästan 400 sidor indelad i fem bygg-kapitel. Bitarna kommer indelade i numrerade påsar, ett förfarande som numera är standard för Legos byggsatser. Som byggare får du utan tvekan räkna med att lägga flera timmar på att sätta ihop din ashäftga Peugeot, men jag kan garantera att du inte kommer att ha trist en sekund. Jag har byggt mycket Lego genom åren och det tråkigaste jag vet är att bygga samma detalj flera gånger. Det problemet existerar inte i Peugeot 9X8. På sin höjd får du bygga spegelvända detaljer för vardera sida av bilen, men då modellen är så avancerad är det inget som stör.
På tal om instruktionsbok. Mitt råd är att spara den för framtida behov, då kanske främst om du någon gång får för dig att plocka isär modellen igen. Det är nämligen så att delarna är så sinnrikt fästa i varandra att de måste sättas ihop i rätt ordning för att över huvud taget passa. Det resulterar i en stabil modell som troligen skulle tåla ett fall från en bordsskiva utan större bekymmer. Men får du för dig att montera ner bilen igen är mitt råd att ta fram instruktionerna och börja bakifrån. Annars är risken stor att du får slita i en modell som helt enkelt inte vill återgå till klosstadiet.
Technic är som bekant Legos lite mer avancerade produkt-linje där fokus ligger mer på funktioner och autenticitet snarare än snygg utsida. Som jag nämnt tidigare så är Peugeot 9X8 packad med coola detaljer, men faktum är att det är en riktigt snygg modell som står framför dig när du tryckt dit det sista hjuelt. Hela karossen är täckt av släta plattor och bilen dekoreras med en hel drös klistermärken som ger extra liv till detta fartmonster. Tyvärr är det just klistermärkena som skapar mest frustration när jag bygger Peugeot 9X8. De många dekalerna är fördelade på två olika ark och ett av dessa ark är väldigt dåligt skuret, vilket gör att alla märken har en liten förskjutning. Detta blir extra märkbart då mörka dekaler faktiskt får en vit rand i kanterna. Inte jättesnyggt på den färdiga modellen.
Kräver sin byggare
Peugeot 9X8 är inget bygge du sätter i händerna på en ovan Lego-byggare. Den rekommenderade åldern är satt till +18 år och det indikerar att detta är en modell som riktar sig till en vuxen publik. Lego har på senare år insett att många av deras fans finns i en mognare målgrupp och en stor del av företaget produkter har därför riktats till just vuxna. Vi är många som närmar oss medelåldern och för flera av oss är Lego förknippat med nostalgi. Modeller som Pac-Man och Nintendo Entertainment System flirtar hejdlöst med 70- och 80-talisterna, samtidigt som de många superbilarna i Technics utbud är mumma för de motorintresserade.
Lego har i Peugeot 9X8 24H Le Mans Hybrid Hypercar lyckas skapa en av de bästa Technic-modellerna som går att köpa idag. Den är packad med massa finesser, men de flesta fyller tyvärr ingen större funktion. Undantaget är styrningen som kan manövreras via en liten ratt på bilen tak. Peugeot 9X8 är ett rejält bygge och du lär få offra åtskilliga timmar på att sätta ihop de 1775 bitarna. Resultatet blir en riktigt snygg replika av originalet som gör sig bra i nästan alla Lego-samlingar. Se dock till att ha gott om plats, för det är en rejäl pjäs du bygger ihop.
Hur gick det?
Så, hur gick det då för Peugeots hyperbil i 2023 års upplaga av Le Mans 20-timmarslopp? Jo, teamtet med di Resta, Jensen och Vergne bakom ratten placerade sig på en åttonde plats. På ett dygn hann bilen med 330 varv och hade en topphastighet på 234,9 km/h.