Little Witch Academia: Chamber of Time Recension

Little Witch Academia: Chamber of Time är beat 'em up-spelet baserat på animen med samma namn. Det är en charmig konvertering av den lika charmiga serien som dock dras ner av dåliga designbeslut.

Little Witch Academia är en anime som såg sin start 2013 men som i dag är mer känd som en del i Netflix växande animeutbud. Det är en trevlig serie som blandar magisk action, humor och skoldrama till en underhållande binge-kompott. Spelet knyter an till serien med hängivenhet. Presentationen och inramningen fångar seriens charm fullständigt. Musiken är hämtad från serien, röstskådespelarna återvänder (låter det som) och den grafiska stilen och animationerna är animen trofast.

Dessvärre lider spelet Little Witch Academia: Chamber of Time av dålig och tråkig speldesign som i längden tråkar ut alla bortsett från de mest lojala fansen.

Little Hogwarts

Du tar rollen som Akko, en ung och ambitiös japansk häxa med fallenhet för att alltid hamna i klistret. Spelet börjar dagarna innan sommarlovet på häxakademin Luna Nova.  På grund av en händelse som skedde utanför spelets handling får Akko kvarsittning under hela sommarlovet och uppgiften att sortera bibliotekets böcker – hurra! Detta misslyckas hon med och råkar istället öppna en hemlig gång till en mystisk kammare i skolan. På grund av hennes klåfingrighet sabbar hon tidsflödet när hon pillar på ett magiskt tidglas. Vid midnatt backar tiden ett helt dygn och dagen som gått återupprepar sig.

I dialogerna skiner karaktärerna med personlighet, framförallt Akko och Sucy.

Men Akko är en modig och godhjärtad häxa som försöker ställa allt till rätta igen. Tillsammans med hennes vänner Lotte, en snäll finsk häxa, och Sucy, en mindre snäll filippinsk häxa, utforskar de farliga grottor för att återställa tiden och rädda sommarlovet. Utförandet består i att springa runt på akademin och göra sidouppdrag och besegra monster och bossar i dungeons.

Aktiviteterna på skolan fungerar som den typen av fetch-quests vi vant oss vid (och kräks på). De lite mer avancerade uppdragen går ut på att samla information under dygnet för att sedan använda den till att lösa problem ”nästa” dag, men dessa uppdrag blir aldrig lika avancerade och meningsfulla som i The Legend of Zelda: Majora’s Mask.

Den andra huvudsakliga sysselsättningen i Little Witch Academia: Chamber of Time är utforskandet av dungeons. Där slåss du och två medhäxor mot monster, samlar loot och besegrar bossar. I de svårare grottorna förs storyn framåt. Vidare stärker du häxorna genom erfarenhetspoäng, bättre utrustning och mäktigare magiska besvärjelser. Inga konstigheter egentligen.

Dålig voodoo

Little With Academia: Chamber of Time går så mycket potential förlorad på grund av dåliga designbeslut. Det är syd och gör mig lite ledsen. Efter att ha sett animen och fått goda vibbar, föll det ganska naturligt att jag närmade mig Chamber of Time med förhoppningar om en liknande upplevelse. Chamber of Time lyckas återskapa karaktärerna och världen från källmaterialet, men spelmekaniken arbetar ständigt mot dig.

Var i helvete är jag?

Till att börja med krockar kartan och kameraperspektivet vilket gör det riktigt svårt att navigera intuitivt. Kartan är statisk, med väderstrecken fixerade i sina respektive riktningar. Minikartan är inte det, utan roterar ständigt och anpassar sig till kameravinkeln som är sett från sidan, ungefär som ett 2D-spel. Men här skär dissonansen som en sylvass katana – du rör dig sällan i västlig eller östlig riktning, som en gamerhjärna förväntar sig i ett 2D-perspektiv. Nej, nej, ibland är vinkeln nordlig och sydlig, ibland nordvästlig och sydostlig. Och i en skolmiljö full av likartade korridorer och klassrum blir det en jävla gissningslek att navigera. Till råga på det så syns inte din exakta position på stora kartan, utan bara vilket rum du är i. Så om du är osäker på vilken dörr i korridoren du skall ta, måste du börja från kanten av korridoren och räkna dörrar i förhållande till kartan. Dessutom tar det ungefär två sekunder för kartan att öppnas och stängas, vilket gör att snabba dubbelkollar att ta onödigt lång tid.

Med andra ord: det är onödigt komplicerat att hitta och ta sig fram i spelet. I grottorna är det oftast lättare att hitta då kameravinkeln alltid är den samma.

Överlag har Little Witch Academia: Chamber of Time dåligt designade menyer. Till exempel är alla magier radade på sju sidor av långa listor. De är inte sorterade efter element eller funktion och om du låser upp en nyare version av en viss magi, hamnar den inte direkt under föregående magi, utan kan finnas var som helst i listan på 70-någonting besvärjelser. Sidouppdragen skapar också förvirring då de markeras på kartan och syns på karaktärerna med stora iögonfallande ikoner – trots att du dygnet innan avklarade deras uppdrag och i loggboken är registrerade under ”completed.”

Vissa bossar är helt enorma, med effekter som får hela skärmen att täckas med magiska gnistor.

När du lämnar skolan för att dräpa monster och samla loot slipper du alla störande navigationsproblem, men möts istället med en smått styltig kontroll. Ni förstår, trots att Chamber of Time har ett relativt välutvecklat stridssystem hindrar små irriterande animationer dig från att slåss smidigt och flödande. Innan det är möjligt att attackera, måste din karaktär stå stilla – och det räcker inte med att du slutar putta på styrspaken, figuren måste animera sig till en halt först. Animationerna, i samband kontrollschemat, gör att du i hektiska situationer antingen hoppar in i motståndare eller inte får iväg din attack. Varför det inte finns några kommandon som avbryter animationer är helt förbluffande. I actionspel är det i stort sett ett måste för att striderna ska bli responsiva.

Smått förhäxande

Trots alla tillkortakommanden har Little Witch Academia: Chamber of Time stunder då det är charmerande. Karaktärerna är livliga och dialogerna lockar nästan alltid till skratt. De tecknade filmsekvenserna är skapade av samma studio som tecknade animen och är helt underbara. På samma sätt avrundar musiken fint och skapar en helhet som emulerar serien perfekt. För ovanlighetens skull är alla dialoger i det här japanska rollspelet röstade vilket skänker karaktärerna lite mer liv och personlighet. Tyvärr väger charmen inte upp för spelmekanikens dåliga design.

Trubbeltrion.

Om du förhandsbokat Little Witch Academia: Chamber of Time på Playstation Network för Playstation 4 får du det lilla bonusspelet Magical Knight Grand Charion, en shoot ’em up-spinn off baserat på den magiska mechan i serien. Bonusspelet är ett arkadliknande spel och har ingen funktionell koppling till Chamber of Time.

Little Witch Academia: Chamber of Time förutsätter att du sett animen tidigare och ödslar inte tid med att förklara världen eller dess karaktärer. Av den anledningen lär nykomlingar med största sannolikhet missa det som gömmer sig mellan raderna och istället haka upp sig på alla ojämnheter. Fans å andra sidan lär ha större överseende med bristerna då de direkt kan ta del av alla referenser och humoristiska pikar spelet förmedlar.

Betyget reflekterar vad en animeintresserad gamer kan gilla.

Fans av animen och mangan lär onekligen finna mysigt mervärde i denna äventyrliga brawler och kanske kan de stå ut med spelets designbrister. Utomstående kommer behöva uthärda ett tufft första intryck innan de kan börja njuta av spelets charm.
  • Cutscenes från animes skapare
  • Charmigt och humoristiskt
  • Massor med magier