Att skapa ett spel där allt äger rum på en skärm, utan skrollning, är en speciell typ av hantverk. Ett som utvecklarna 2ndBoss har bemästrat till fullo med Milli & Greg. Här spelar du som tjejen Milli som letar efter sin katt, den titulära Greg. Det gör hon genom över 100 handskapta banor som alla tar upp en skärm var. Det här är tajt plattformsspelande när det är som vassast.
Mycket kan hända på en skärm
För det mesta är upplägget för var bana i Milli & Greg väldigt enkelt. Det handlar om att ta sig fram till katten för att avancera till nästa bana. På vägen kan du ibland plocka bär eller, om du är riktigt skicklig, lägga vantarna på ett kattfotografi. Förutom dessa samlingsbara föremål är skärmen full med fällor, fiender och fallgropar. Dessa kräver en rejäl fingerfärdighet och ihärdighet för att få bukt med, och i Milli & Greg är kontrollerna vassa nog för att klara allt detta.
Full kontroll
Kontrollen i Milli & Greg är ett fantastiskt stycke enkelhet. Du har styrkorset som klarar av totalt 8 olika riktningar, en hoppknapp och en sprintknapp; dessa är dina direkta kontroller över Milli. Sedan har vi inzoomningsknappen, som är ett genialiskt tillskott. Skärmen är normalt inte så utzoomad att sikten är ett problem, men ett tryck på den här knappen gör verkligen skillnad för manövrar som kräver rejält med precision. Det är lite som att luta sig fram mot skärmen för bättre koncentration (det funkar).
Mina enda missöden med kontrollen var att den ofta ville bege sig diagonalt uppåt när jag ville åt vänster. Jag misstänker dock att detta har mer med kontrollen att göra. Att vänja sig vid Millis momentum och stoppsträcka tar dock lite tid och gör precisionsarbetet något svårare. Det är dock aldrig så att kontrollen känns som att vada genom kvicksand eller melass. Faktum med att det segaste nog är att vänja sig vid hur långt och hur länge sprinten fungerar.
Bara en bana till
Upplägget är som gjort för att Milli & Greg ska spelas i små doser. Framför allt är det rätt motigt att ta sig an vissa av de här banorna utan lite tid för paus och respit mellan varven. Varje bana är som ett pussel där du måste hitta en rytm att förhålla dig till medan du löser det. Vissa banor klarar man på första försöket, medan andra kräver betydligt större offer i form av tid och svordomar. Det är dock med få undantag ens eget fel när det går åt pipan.
Det bästa till sist
Som om inte den supertajta mekaniken och premisserna bakom Milli & Greg gör nog för att sälja till retrofantasterna så är dessutom musiken något alldeles superbt. Komponisten heter Grayson Solis och ligger även bakom Little Medusa och Super Hiking League. Det här låter som en härlig blandning av Konamis och Capcoms bästa NES-ljud. Det är inte många låtar (nio stycken), men det som finns här låter fantastiskt. De allra flesta är kvalificerade bangers och gör helt klart sitt för att främja tänker ”bara en bana till”.
Milli & Greg släpptes på PC (via Steam, med Mac- och Linux-support), PlayStation 4, Nintendo Switch och Xbox One den 28 oktober 2021. Priset är drygt 40 kr.