Mortal Kombat 1: Khaos Reigns recension

Mortal Kombat var banbrytande när det släpptes till SNES under tidigt 90-tal. Fajterna var blodigare än vi någonsin sett tidigare och mängden gömda hemligheter var enorm. Sedan dess har mitt intresse för serien sakta svalnat av. Titlarna har avlöst varandra och det som utmärkt varje ny utgåva har varit den ökande graden av brutala attacker med grafiska närbilder av ben som knäcks och blod som sprutar. Förra åter ”startade serien om” i och med NetherRealm Studios release av Mortal Kombat 1, en release som överlag togs emot bra av kritiker. Nu är det dags för spelets första expansion och vi på Varvat har tittat närmare på Khaos Reigns.

Expansionen tillför sex nya karaktärer, varav tre är spelbara direkt: Cyrax, Sektor och Noob Saibot där den sistnämnda känns som en frisk fläkt – trots att han är gammal i gemet. Han karaktäristiska, skugglika moves gör honom till en fröjd att spela och en lagom frustration för motståndarna. Vissa saker skall man dock inte ändra för mycket. Kämparna Cyrax och Sektor har av någon anledning bytt kön och iklätt sig robotdräkter, något som fans av de gamla spelen troligen lär ha åsikter om. De känns helt enkelt inte lika levande längre.

Många karaktärer blir det.

Mortal Kombat har alltid haft sin charm i att blanda lite av det övernaturliga med rått våld. Men i Khaos Reigns känner jag inte riktigt igen spelet. Inlånandet av karaktärer som inte alls har i förankring i MK-universumet gör hela upplevelsen lite väl spretig för min smak. Missförstå mig inte, det är säkert coolt att fajtas som Conan och Ghostface fån Scream-filmerna, men vad har de att göra med kampen för Earthrealms öde? Inte mycket alls skulle jag våga påstå.

Spretig story

Huvuddelen av Khaos Reigns är den nya berättelsen. Expnasionen tar oss djupt in i ett multiversum där vi får följa med karaktärer från alternativa tidslinjer. Storyn inleds med att Cyrax och Sektor förbereder sig för ett viktigt uppdrag, men det dröjer inte länge förrän vi slungas in en udda story om Haviks rike. Här möter vi en mängd märkliga versioner av kända karaktärer. Tyvärr känns mycket lite av detta relevant, eftersom det inte handlar om spelets huvudsakliga tidslinje.

Jag måste också fråga NetherRealm varför jag blir låst vid en karaktär när jag vill spela igenom kampanjen? När striderna väl börjar kastas vi runt bland slagskämpar utan någon som helst känsla av sammanhang. Jag hade önskat att manusförfattarna hade lagt lite mer krut på att skapa en mer engagerande story. Som det är nu förvirrar den mest.

Det är allmänt känt att flodhästen är ett av världens farligaste djur.

Jag gillar djur

Något jag däremot haft väldigt kul med under mina sejourer med Khaos Reigns är Animalities, möjligheten för karaktärer att förvandlas till brutala djur vid avslutningsattacker. Det är precis det här Mortal Kombat handlar om, innovativa sätt att göra slut på sina motståndare. Det är ett roligt och nostalgiskt drag som får spelet att kännas lite mer som det klassiska Mortal Kombat.

Så är Khaos Reigns värd sitt pris på runt 500 kronor? Om du är ett fan av nya karaktärer och uppskattar spelmekanikens variation, kanske du kommer att hitta glädje i expansionen. Personligen tycker jag dock att spelet kommit långt från sin ursprungliga själ. Kanske är jag helt enkelt lite för nostalgisk när det kommer till Mortal Kombat, men jag tycker hel enkelt inte att vissa karaktärer hör hemma här. Nya fans av serien har troligen inte samma åsikter och för dem är Khaos Reigns en utmärkt expansion till en av spelvärldens bästa fighting-serier.

• Animalities är ett kul tillskott
  • För vissa är de nya karaktärerna säkert roliga
  • Alltid lika underbart brutalt