Next of Kin Recension

Next of Kin är debutspelet från spelstudion Spelkväll Games, ett riktigt spännande mysterium i ett rättframt 2D-format som fångar mig på direkten.

För det är ju något med 2D-spel som väcker något mysigt inom mig, jag blir glad, nostalgisk. Det var många år sedan jag sist spelade ett sånt här spel och när jag startar Next of Kin inser jag hur taggad jag faktiskt är på att spela ett spel i det här formatet igen. Eftersom vi redan är inne på 90-talsnostalgi är det ännu mer passande att Next of Kin utspelar sig i just början av 90-talet.

Mycket att interagera med

Storyn öppnar med att vi blir presenterade för Thomas, den karaktär vi kommer att spela som. Thomas, tillsammans med sin fru Martha, har fått nog av det hektiska storstadslivet och paret drömmer om en lugnare tillvaro på landet, med plats för de bästa förutsättningarna för att komma varandra närmare samt deras längtan efter barn. När de äntligen hittar drömhuset är det inte mycket annat de kan göra än att avsluta tiden i staden och ge sig av mot nästa kapitel av deras liv tillsammans.

Thomas har hittat sitt drömhus på landet.

Själva spelet inleds på parkeringen till den lugna lilla byn Mjölkebo och jag noterar direkt hur fint jag tycker att spelet är. Den grafiska designen är spot on och jag kan nästan känna hur ryggmärgen sparkar igång spelmuskler som legat latent i många år. Det finns många element i Next of Kin som går att interagera med för att få upp en dialogruta, till exempel är jag och Thomas helt överens om att en viss sten på parkeringen i sanning är magnifik! Är du äventyrlig och nyfiken av dig kommer du att hitta bitar av humor i spelet som faktiskt får dig att skratta högt ett par gånger.

Från parkeringen börjar vi promenaden mot parers hus och vi presenterar oss för våra nya mysiga grannar. Vi får se hur Thomas och martha flyttar in. Sedan följer en resa framåt i tiden där vi får se glimtar av Thomas och Marthas liv som täcker äktenskapets alla ups and downs, i nöd och lust, for better or worse. Överlag är stämningen stabil och paret verkar ha det bra.

En mörk vändning

Next of Kin inleds med en hög mysfaktor, men vi kommer vi under spelets gång att mötas av en mörk berättelse som bara psykisk ohälsa kan frambringa.

För när Thomas en dag vaknar upp ensam i sin säng, med minnesförlust och bultande huvudvärk i ett blodstänkt sovrum inleds en desperat jakt på Martha som är spårlöst försvunnen. För att lösa detta mysterium krävs att Thomas får sina minnen tillbaka och vi får följa med på en resa som blir allt mörkare. Storyn tar, genom samlandet av minnesfragment, upp många tunga ämnen.

Men trots att Thomas och Martha har med- och motgångar som vilket par som helst lyser kärleken starkt mellan dem och förblir en central kraft som driver storyn framåt i spelet. Mixen av nostalgi och mörker fångar mig helt, och jag uppskattar verkligen hur handlingen utvecklades på ett sätt jag inte kunnat förutse. Next of Kin är ett sant mysterium och i äkta deckaranda. Berättelsen utvecklas gradvis och avslöjar dolda sanningar. När twisten väl kommer är den chockerande; den får mig att ifrågasätta allt jag tidigare trott jag visste.

Du kan samla saker som kan komma väl till pass senare.

Det märks att Spelkväll Games första spel är skapat med stor passion för spelmediet och en genuin kärlek till 2D-formatet. Grafiken är nostalgiskt korrekt med en charm som drog in mig från första stund. Miljöerna känns levande och det finns många små detaljer att upptäcka för den som är villig att utforska. Musiken är härlig och skapar en stämning som både förstärker spelets mysiga yttre och dess mörkare undertoner.

Det är tydligt att Spelkväll Games har lagt mycket tid och omsorg på att skapa en värld och story som både engagerar och känns interaktiv. Spelet är designat för att kunna upplevas i en eller två sittningar, något jag uppskattar då det passade perfekt för en helgkväll. Själv delade jag upp spelandet i två sittningar, vilket gav mig tid att smälta spelets berättelse och de känslomässiga vändningarna.

Jag vill mer än gärna spela fler spel av Spelkväll Games och jag håller tummarna för att det kommer mer!

• Fantastisk speldesign, 2D-grafiken är on point!
  • Välskriven story som flöt stabilt genom hela spelet