No Rest for the Wicked early access Recension

Moon Studios har gjort det oväntade och gått från plattformsäventyr till actionrollspel. Utvecklaren visar både kompetens och engagemang med No Rest for the Wicked – särskilt i den grafiska biten!

No Rest for the Wicked är nästa titel från utvecklaren Moon Studios. De har rönt stora framgångar med deras föregående spel Ori and the Will of the Wisps och Ori and the Blind Forest. I båda spelen visade Moon Studios att de både är kompetenta och konstnärliga hantverkare och No Rest for the Wicked är inget undantag!

Däremot är No Rest for the Wicked av en helt annan palett och tonart än Ori. Trots sin nästan karrikatyrliknande karaktärsdesign och sagolika miljöer är No Rest for the Wicked ett mycket, mycket mörkare spel. Blod, lemlästning och mardrömslika monster tillsammans med ruiner, mörka skogar och dystra melodier gör det här spelet till ett betydligt vuxnare spel.

I No Rest for the Wicked tar du rollen som en krigare i Cerim-sekten, modiga individer svurna att dräpa den ondskefulla farsot som en gång plågade världen. På uppdrag att undersöka de rykten om farsotens återkomst reser du till den avlägsna kolonin Isola Sacra. Men på vägen dit blir handelsskeppet du reser på kapat av rebeller och rövare. I stridens hetta förliser fartyget nära Isola Sacras kust.

Klädd i trasor och med endast ditt mod att tillgå beger du dig inåt land – och det blir snart uppenbart att mer än bara farsoten plågar Isola Sacra.

Vad är No Rest for the Wicked?

No Rest for the Wicked är i skrivande stund ett early access-spel som fortfarande är under utveckling. Detta innebär att du köper tillgång till ett spel som varken är komplett eller färdigställt, för att kunna förse utvecklarna med feedback och vara delaktig i utvecklingsprocessen. Varvat avråder läsare starkt att köpa early access-spel om du inte är engagerad i spelets utveckling och har tilltro i utvecklaren.

Om du kastar ett snabbt öga på Wicked är det lätt att se ännu ett actionrollspel i samma ådra som Diablo eller Torchlight. Men faktum är att Wicked är så mycket mer än bara hugga och hacka. Moon Studios nya spel har väldigt många genreöverskridande funktioner och framtidsplaner att det är svårt att sätta en tydlig etikett på det. Väldigt tidigt i spelet anländer du till Sacrament som blir din hemort i Wicked. Där påbörjar du stadens förbättringsarbete genom att donera råvaror du samlar ute i det vilda. Så småningom kommer du äga ett hus, dekorera det med möbler och arbetsstationer. Du kommer raffinera resurser för att crafta, laga mat för starka buffar och brygga elixir.

Förutom dessa survival- och life-simulation-funktioner har No Rest for the Wicked dessutom system som påminner om dem i live servicespel. Varje dag kan du ta dig an små uppdrag som skickar ut dig i världen på olika ärenden, och varje vecka har du lite mer ansträngande uppdrag som ger dig större belöningar. Varje dag återkommer förbrukade resurser på kartan för att samlas och likaså fiender att döda på nytt.

I framtiden väntar dessutom en samarbetsläge för upp till fyra spelare. Exakt hur det kommer att fungera prövas under early access. Så som Wicked är designat spekulerar jag att det kommer ha drop-in-drop-out med frihet för samtliga spelare att gå lite vart de vill på egen hand. Troligtvis kommer större aktiviteter ha smarta funktioner för att samla ihop spelarna snabbt och smidigt. Fast huruvida stridssystemet kommer ta multiplayer i aktning är något vi får se under Wickeds utveckling.

Blickar ut över Sacrament i No Rest for the Wicked, Private Division 2024.
No Rest for the Wicked, Private Division 2024.

Lågintensiv och färdighetskrävande

Strid är en central del av No Rest for the Wicked, men till skillnad från gelikar inom samma genre har Wicked mer gemensamt med Dark Souls än Diablo. Du möter sällan mer än två, tre fiender åt gången och drabbningar är en dödlig dans av pareringar, motanfall och stamina-hantering. Och precis som i Dark Souls sätter Wicked ett stor fokus på utforskning av intrikata och kompakta miljöer med mycket vertikalitet och många genvägar. Moon Studios gör ett förträffligt jobb med att miljödesignen, både estetiskt och kreativt, och det är ett fullkomligt nöje att utforska Isola Sacra!

Stommen i stridsmekaniken är otroligt solid och har bara efter ett par uppdateringar blivit riktigt finslipad. Känslan när stål träffar kött är väldigt fysisk och tillfredsställande. Att parera en inkommande attack eller med nöd och näppe undvika en dödlig träff är exalterande. Och även med uppgraderad utrustning och ett någorlunda sammanhängande kit kan monster fortfarande göra slarvsylta av dig på kort varsel. Med det sagt är den nuvarande balanseringen inte mördande svår, utan en lagom utmaning för lekmän och äckliga casuals.

Medan strider kan vara intensiva och färdighetskrävande har Wicked lågintensiva aktiviteter som den pendlar till mellan monsterdräpandet. Insamling och förädlingen av resurser är sysslor som tar upp en väsentlig tid av din upplevelse. Fast har du ingen lust att fördjupa dig i hantverken eller restaureringen av staden kan du skaffa allt du behöver genom att bara dräpa monster och öppna kistor – fast det kommer kanske ta dig längre tid att åstadkomma samma resultat. Handen på hjärtat så tycker jag Moon Studios ändå hittat en fin balans mellan hårdkokt action och meditativa sysslor. Och jag uppskattar variationen som plockandet och samlandet vid sidan av bidrar till.

Strid i ett fält av solrosor i No Rest for the Wicked, Private Division 2024.

Moon Studios har hintat på att fler lugna aktiviteter väntar, bland annat odling. Och det skulle förvåna mig om hus och hemsystemet inte får ett betydelsefull uppdatering innan spelets fullständiga release. Jag menar, vad är syftet med att dekorera ett hem om vi inte kan interagera med sängar och stolar? Likaså kan vi förvänta oss fler intensiva och utmanande aktiviteter – inte minst för spelets end game – då den nuvarande repetitiva grottan Cerim Crucible är ganska ensidig.

Stor potential fast med en lång väg kvar

Jag tycker väldigt mycket om No Rest for the Wicked. Det har den där svårfångade magin och mystiken som lockar mig till att utforska världen. Berättelsen har en mörk ton med en visuell design som både är unik och vacker. Strider är utmanande och underhållande, med spännande monster och bisarra vidunder. Och jag finner ro och en avkopplande motivation när jag återvänder från ett äventyr med väskan full av material att processa. Uppgraderingar att se fram emot, vapen att testa och egenskaper att kombinera till en spelstil. No Rest for the Wicked kittlar många av mina spelintressen och belönar mig för tiden jag spenderar med det.

Fast No Rest for the Wicked är långt från en färdig produkt. Den nuvarande versionen av early access har egentligen inte så mycket innehåll (cirka 10 timmar plus en tio våningar lång dungeon att repetera) eller funktioner att leka med. Förutom hoppet på slumpmässigt gudomliga föremål finns inte så mycket mer att göra i No Rest for the Wicked i dagsläget. Och med tanke på att varenda aspekt av spelet kan tänkas justeras eller omarbetas är det direkt ingen större mening att spendera bränna ut sig på Wicked innan spelet fått en stor uppdatering.

Storyklipp från No Rest for the Wicked, Private Division 2024.

Hittills har No Rest for the Wicked sett två stora uppdateringar, båda angående kvalitetsförbättringar, stabilitet och åtgärder. Två månader har snart gått sedan dess early access release – vilket inte är särskilt lång tid egentligen – men utan en tydlig och spikad plan framåt är det svårt att rekommendera No Rest for the Wicked i dagsläget. Det finns helt enkelt för lite att göra.

För att bara nämna några av dess brister och underliga designval så finns det inte tillräckligt med distinktion vapen emellan. Det finns massor av enskilda vapen, men många inom samma klass fungerar exakt likadant med samma uppgraderingar och skadeökningar. Pilbågar använder focus (magipoäng) istället för pilar som resurs. Magi är knuten till dina vapen och är begränsade av vapnets kvalitet, vilket kraftigt hämmar potentialen för magiker. Det går att smyga men funktionen är för tillfället trasigt och obrukbart. Det finns med andra ord mycket arbete kvar på Wicked.

No Rest for the Wicked är grunden för ett fenomenalt spel. Moon Studios visar otrolig skicklighet i sin design och har insiktsfull förståelse för vad som väcker engagemang i ett actionrollspel. Om vi bortser från saknade funktioner och system som fortfarande är under utveckling (för att inte nämna storyn!) håller Wicked ändå en hög kvalitet i early access. Med tid kommer No Rest for the Wicked att bli ett otroligt bra spel, det är jag övertygad om! Men i dagsläget är early access-versionen bara för tunn. Intressenter bör avvakta tills att Wicked har flera substantiella uppdateringar under bältet innan de köper in sig. Eller väntar på spelets färdiga release! Är du däremot ett fan och en engagerad gamer som vill vara med under resans gång och påverka spelets utveckling då kan jag inte rekommendera No Rest for the Wicked tillräckligt!

No Rest for the Wicked är ett ambitiöst actionrollspel med flera rörliga bitar. Du samlar resurser, lagar mat, gör dagliga uppdrag, med mera. Och fler aktiviteter väntar under spelets utveckling! Moon Studios bevisar dock med den tunga och brutala stridsmekaniken att de behärskar genren. Med det sagt ser No Rest for the Wicked ut att bli något unikt. Fast om det lyckas hålla en sammanhållen och intressant helhet återstår att se.
  • Fantastisk grafisk design!
  • Suveräl stridskänsla!
  • Varierade aktiviteter i grunden.