Starten på något stort
Arkane Studios är de som ligger bakom titlar som Dishonored-serien och kommande Prey. Under deras tid som studio har det hunnit med ett par större titlar, både som huvudutvecklare och som en supportstudio för andra utvecklare, Studion grundades 1999 i Lyon, Frankrike. 2002 släpptes deras första spel Arx Fatalis som följdes upp av Dark Messiah of Might & Magic 2006, samma år som deras andra studio i Austin, Texas slog upp portarna.
2010 köpte ZeniMax Media företaget och två år senare släpptes fanfavoriten och det kritikerhyllade spelet Dishonored. Med framgångarna som spelet skördade planerades en uppföljare som nyligen släpptes i form av Dishonored 2. Arkane Studios har också fungerat som en supportstudio för titlar som Call of Duty: World at War och BioShock 2.
Den 5:e Maj i år ser studion fram emot att släppa sitt nästa spel – Prey.
Prey har tidigare sett dagens ljus via Human Head Studios. Den första iterationen släpptes 2006 av 3D Realms och 2K Games. I den nya versionen, mer än tio år senare, är du den första människan som förstärkts med utomjordiska krafter. Ombord på en öde, rymdstation, infesterad av Typhon, en utomjordisk organism, söker du efter svar på invasionen.
En treenighet i speldesign
När en ser tillbaka på Arkane Studios meritlista av spel blir det tydligt att de har specialiserat sig på en typ av spel som bär deras signum. Med en mix av det action och höga tempo ett förstapersonsspel erbjuder får du även rollspelselement inkastat. Dina val får konsekvenser och du kan bygga din karaktär på ett rollspelsinfluerat sätt. Samtidigt är de inte renodlade stealthspel, men du kan (särskilt i vissa titlar) välja att ta dig fram obemärkt och klara av dina uppdrag utan att behöva döda någon. Denna mix av action, taktik och strategi gör deras spel unika och då det är ett återkommande karaktärsdrag i deras spel blir de bara bättre på formulan. Prey är inget undantag i detta.
Studions president och co-creative Director Rafael Colantonio säger att “om du gillar Arkanes spel – de spelen som blandar narrativ och simulation, valmöjligheter och mycket utforskning – så kommer Prey att vara ett spel för dig”. Tillsammans med sitt team producerar Rafael Colantonio och co-creative Director Harvey Smith unika spel med deras unika stil. “Arkane har dedikerat sitt arbete till väldigt uppslukande spel som erbjuder första-personsstrider och smygande. Vi tillåter spelaren att kombinera krafter och rörelser på sätt som vi själva inte ens skulle kunna förutspå. Vi bryr oss om att stärka spelaren. Du kan spela våra spel väldigt kreativt” säger Smith.
Bedrifter genom åren
I bagaget har Arkane Studios bland annat Arx Fatalis, ett rollspel släppt 2002 till Xbox och PC och mottog mycket bra betyg från diverse recensenter och spelare. Deras andra spel var Dark Messiah of Might and Magic, även det ett rollspel. Det släpptes 2006 till Xbox 360 och PC, men mottog inte lika bra betyg. Det klassades fortfarande som ett väldigt bra spel med ett betyg strax över 70 på Metacritic. Studions riktiga genombrott kom med Dishonored. Med deras smygande förstapersonsspel tog de 2012 med storm till PlayStation 3, Xbox 360 och PC. Förra året fick vi uppföljaren i Dishonored 2, som även det hyllats högt. Förhoppningarna är därför ganska höga på deras kommande titel Prey, som dock ser ut att leva upp till mycket av ypen.
Som supportstudio har Arkane Studios även varit med och samarbetat på Call of Duty: World at War. Denna multiplattformrelease fick sin multiplayer designad av studion.
BioShock 2 är ytterligare en titel de varit med på. Bandesignen sköttes nämligen av Arkane Studios. KarmaStar är ett strategispel där de även varit med på ett hörn.