Den detaljerade sändningen som tog oss mitt in i hjärtat av kommande Mario Kart World lämnade oss hela 20 minuter klokare och, för de som är som jag själv, törstande efter mer. Det är nu hela 44 dagar kvar till det första konsol-Mario Kart (läs: Det första riktiga Mario Kart) sedan åttan. Det är stora fotsteg att följa, inte minst med den tillkännagivet maffiga prislappen.
Men nu till bränslet för hajpmaskinen. Direct-presentationen hade en hel del att säga, men också mer än nog tid att säga det på. Så vad var egentligen nytt? Och en bättre fråga: Vad var relevant? Vi vet att nya banor kommer, men de vill man stifta bekantskap med utan en guidad tur, inte sant? Här är i stället de viktiga detaljerna, i punktform för läsbarhetens skull.
- Charge Jump: En ny teknik som kommer möjliggöra nya genvägar och troligtvis utgöra spelets främsta färdighetstak. Återstår att se hur detta balanseras.
- Battle Mode: Tillbaks, med mynt eller – det enda rätta – ballonger.
- VS Race och Time Trial är fortfarande med, bredvid nykomlingarna inom spellägen: Free Roam och Knockout Tour.
- Fyra spelare på en skärm, eller åtta spelare fördelat på upp till fyra konsoler i ett lokalt nätverk. Tillräckligt för en rejäl fest.
- GameChat erbjuds gratis (GameChat Welcome Offer) fram till 31 mars 2026, varefter det är Nintendo Switch Online-prenumeration som gäller.
- Drive-thru opererad av Yoshi själv, komplett med upplåsbara dräkter och annat skoj.
- Vägassistans och rörelsekontroll är kvar och kan aktiveras när som helst.
- Och så klart: nya banor, nya karaktärer och nya vapen! Och som sagt: Vilka är bättre att låta sig överraskas av!
Hur kan det här bli bättre? Om 44 dagar har vi säkert något slags svar på det. Fram till dess tänker jag dock leva i vissheten om att Mario Kart World kommer att lyckas med det omöjliga: att överglänsa Mario Kart 8.