<meta property="og:title" content="Artikeln är ett betalt samarbete: Hur gamification påverkar vår kommunikation"> <meta name="twitter:title" content="Artikeln är ett betalt samarbete: Hur gamification påverkar vår kommunikation"> Artikeln är ett betalt samarbete: Hur gamification påverkar vår kommunikation - Varvat

Artikeln är ett betalt samarbete:
Hur gamification påverkar vår kommunikation

Gamification har blivit ett vanligt inslag i våra vardagsliv, vare sig vi är medvetna om det eller inte. Men vad exakt är gamification och hur pass utbrett är det egentligen?

Vad är gamification?

Gamification, eller spelifiering, handlar om att engagera och motivera en målgrupp, eller skapa större attraktionskraft och lojalitet för en produkt eller ett varumärke.  Med andra ord kan man säga att Gamification alltså är ett sätt att skapa en roligare och mer engagerande upplevelse för användaren. Numera hittar vi inslag av gamification nästan överallt.

Gamification på arbetsplatsen

Ett bra exempel är enkäter och undersökningar. Många arbetsplatser genomför regelbundna undersökningar för att utvärdera hur anställda trivs på arbetsplatsen och för att fastställa vad företaget behöver bli bättre på.

Istället för vanliga enkäter har många företag numera interaktiva digitala system som använder gamification för att engagera anställda och ge bättre insikt. Sådana här program är tidseffektiva för alla inblandade parter och skapar ett mycket större engagemang bland de anställda.

Ett utmärkt verktyg i undervisning

Gamification har definitivt hittat en plats i undervisning. Språkappen Babbel är ett lysande exempel på hur du kan lära dig ett nytt språk och ha kul samtidigt. Med den här appen kan du lära dig nästan vilket språk som helst, och det är bra mycket roligare än att traggla glosor.

Ett sätt att skapa engagemang kring produkter och varumärken

Gamification används även för att skapa socialt engagemang kring en produkt eller ett varumärke. I spelbranschen ser vi många exempel på hur speloperatörer tillämpar gamification-strategier för att förbättra sina produkter och skapa ökad lojalitet bland spelare. Gamification, eller spelifiering som det heter på svenska, handlar om att förhöja kundens sociala spelupplevelse. En aktör som kontinuerligt följer denna trend är spelkoncernen MRG. Det kan man tydligt se spår av när man besöker deras svenskinriktade spelsajt Bertil.com´s online casino. Under 2017 introducerade MRG i samarbete med spelutvecklaren Netent spelautomaten Finn and the Swirly Spin hos Bertil.com, där den socialt spelifierade interaktionen är total. Med hjälp av olika teman och inriktningar skapas fantasifulla spelvärldar där spelaren motiveras genom nivå-och poängsystem.  Dessa casinon som ofta kallas för äventyrscasinon är nätcasinon som erbjuder en interaktiv och parallell spelupplevelse som äger rum vid sidan av den spelaren får i casinospel från traditionella spelleverantörer som NetEnt.

Det blir tydligt att casinona använder gamification-funktioner för att trycka på det sociala engagemanget och få spelare att identifiera sig mer med deras varumärken. Nästa steg blir förmodligen att knyta dessa gamification-funktioner till sociala medier, och redan nu har vi börjat se smakprov på ett sådant initiativ.

Gamification på sociala medier

Gamification är ett vanligt inslag på sociala medier. Vi minns väl alla när Farmville och Candy Crush slog igenom få Facebook? Dessa två appar är ett lysande exempel på hur gamification och sociala medier går hand i hand och engagerar människor världen över.

Sedan dess har många ledande företag har skapat appar som låter användare dela sina resultat på sociala medier. Nikes Running App är ett bra exempel på hur gamification fått användare att identifiera sig med ett varumärke som de sedan marknadsför helt gratis. Ett genialiskt drag från Nikes sida och många företag tillämpar liknande marknadsföringsstrategier.

En naturlig del av nutidens kommunikation

Slutsatsen vi kan dra är att gamification blivit en naturlig del av hur människor kommunicerar med varandra. Vare sig det handlar om att sälja eller förbättra en produkt, göra någonting mer lättförståeligt, eller skapa ökat engagemang hos en viss målgrupp, så är gamification bevisligen ett effektivt verktyg. Allt är lättare när livet är en lek.

0 Delningar

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.