I ett meddelande på No Man’s Sky:s officiella hemsida har Sean Murray, producent på Hello Games, presenterat innehållet i en stor releaseuppdatering som ska addera till det ännu inte släppta spelet. Uppdateringen ska vidga universumet och höja kvaliteten med flera omfattande förbättringar. Detta är också den första i en rad av kontinuerliga uppdateringar.
De mest avgörande förändringarna är att planeter och galaxer vuxit sig större och fått mer varierad fauna och flora. Väder och vind har blivit farligare på sina ställen och geologiska avvikelser ska ge mer intressanta miljöer. De som tröttnat på Pokémon GO kan finna nöje i att mata utomjordiska djur, de har alla olika preferenser, och bli kompis med dem. Vänliga djur kan följa dig på vandringar, hjälpa dig hitta värdefulla föremål och resurser samt slåss mot hotfulla varelser.
En mer direkt förändring är det utökade förvaringen i spelarens inventory och farkosternas lastutrymmen. Detta ger spelare mer utrymme (haha) att utforska planeter utan att ständigt behöva överväga vad som ska behållas och vad som ska kastas. I samma veva har även Hello Games justerat spelets ekonomi med värdet på särskilda råvaror i hopp om att förhindra överdriven exploatering.
Hello Games har även modifierat stridsmekaniken, hottat upp grafiska effekter, lagt in möjligheten att scanna planeter från rymdskeppet, utökat variationerna på rymdstationernas interiörer, skrivit om storyn lite och mycket mer. Nyfiken? Se den fullständiga listan på allt uppdateringen innehåller, här.
Imorgon visar det sig om Sean Murray är spelindustrins Messias. Hans No Man’s Sky har varit objekt för hyllning och kontrovers, men imorgon blir det upp till bevis. Kommer det virtuella universum No Man’s Sky erbjuder vara relevant?
No Man’s Sky släpps den 10 augusti till Playstation 4 och den 12 augusti till PC.