Varvat.se var på plats för att kolla in Sveriges senaste spelfestival Sweden Game Festival och förutom att prova på nya lovande titlar och bli lätt åksjuka med Oculus Rift, även ta oss en pratstund med en av de aktuella utvecklarna.
Under helgen som varit anordnade Gothia Science Park(GSP) den Skövdebaserade företagsinkubatorn återigen sin årliga spelkonferens men nytt för i år var tillägget Sweden Game Festival, en två-dagars spelfestival. Festivalen präglades av nyfikna spelsugna ungdomar, bit-popslingor och den torra värmen från ett fyrtiotal datorer. Besökarna fick köra Volvo i bilsimulatorn, prova på den omtalade Oculus Rift teknologin, delta i workshop där de kunde skapa sina egna spelkaraktärer, gå på vernissage bland concept art från otaliga spel och testa de lokala företagens senaste. Fredagen var festivalens verkliga klimax med bra besöksantal och nöjda utvecklare. Varvat.se fick tag i Oscar från Coffe Stain Studios för en intervju:
Tjenare kan vi få en snabb introduktion av företaget och din roll?
Jag heter Oscar Jilsén och jag är lead designer på Coffee Stain Studios. Vi startade vår studio här i Skövde för tre år sen och de titlar vi släppt hittills är Sanctum och senast Sanctum 2.
Hur många anställda var ni från början och hur har er utveckling sett ut?
I början var vi elva anställda, de flesta från ett kompisgäng som studerat dataspelutveckling på högskolan i Skövde ihop och vi är nu uppe i tjugo anställda totalt. Vi har hittat mycket personal lokalt bland de utexaminerade studenter från högskolan men även några från andra delar av Sverige.
Vilka spel jobbar ni på just nu och kan vi förväntas se några nya spel inom en snar framtid?
Just nu fortsätter vi utveckla Sanctum 2, vi har släppt två dlc till det än så länge och planen är att släppa två till. I början av nästa år ska vi inleda vårt nya projekt, vi har börjat spåna på lite idéer som vi sparar i en stor intern wiki men vi har inte bestämt vilken väg vi vill ta med det än.
Vilket marknadssegment skulle du säga att Sanctum 2 tillhör?
Vi har skämtat lite internt om att Sanctum 2 är en AAA-titel fast med gemener (aaa). En del har jämfört vårt spel med stora produktioner men vi har inte samma ekonomiska muskler för att kunna lägga ner samma mängd arbetstimmar och produktionstid. Tycker ändå att vi lyckats få till en snygg polish både tekniskt och grafiskt med de resurser vi haft.
Har ni ett mål, ett segment ni vill nå?
Det viktigaste för oss just nu är att vi är självägda, det känns faktiskt viktigare än att sälja delar av ägarskapet för att få större budget. Det som betyder något är att vi gör riktigt bra spel sen hur vi ses som företag är mindre viktigt.
Vad är dina tankar kring festivalen?
Det känns som en naturlig del av Skövdespelstads utveckling. Då jag sökte utbildningen fanns det två högskolor som bedrev större utbildningar, Skövde och Gotland. Det finns fler ställen nu men Skövde har blivit lite av ett centrum. Det känns som att det är tack vare vår inkubator här GSP, den hjälper till som företagsinkubator för dataspelsföretag, det är många studenter från skolan som får en bra chans att starta upp här.
GSP har tillgodosett oss med värdefull utbildning inom företagande och ordnat kontor med den hårdvara som krävs. Vi hade nog inte funnits om det inte varit för deras hjälp, framförallt hade vi inte haft en aning om hur man driver ett företag.
Vad har ni som företag fått ut av festivalen? Förutom gratis reklam!
Ha ha. Jo det med men vi har även lärt oss mycket av de föreläsare som bjudits in med och sen är det ett bra sätt att nå ut till folk. Få visa upp sitt spel och dela ut gratis keys men även för att komma i kontakt med duktiga nya utvecklare.
Är Skövde en “indiestad” eller finns det möjligheter för företag att växa ytterligare?
Det finns just nu primärt indieutvecklare men det finns potential för utveckling, Paradox har ju nyligen startat en studio, Paradox South som anställt mycket studenter. Det är mycket nystartade företag som inte har budget nog för att dra igång stora produktioner i dagsläget men inom några år kan läget vara förändrat. Det är dock en skön stämning mellan företagen i staden och vi går ofta på gemensamma after work.
Är det svårt att behålla era anställda, får ni många erbjudanden?
Det har kommit in några erbjudanden men de flesta har faktiskt valt att stanna. Men ett problem som vi känner av är att många lockas av livet i en större stad. Stockholm/Göteborg har större dragningskraft helt enkelt även om våra anställda trivs på jobbet.
Till slut känner ni fortfarande samma glädje till spelutvecklandet eller har ni blivit mer “corporate”?
Jo det tycker jag vi gör men det är klart, nu har vi suttit med samma lir i snart fyra år så vissa dagar blir man less. Men dagen därpå kan man få något att fungera som det ska och då kommer den där känslan igen, man blir så exalterad, sådär härligt barnslig och studsig. Jag har väldigt svårt att se att jag nånsin kommer tappa det.
För mer info om Coffee Stain Studios besök gärna www.coffeestainstudios.com