Senommarspecial: Killzone 2 fyller moppeålder!

I år fyller Killzone 2 hela 15 år! Spelet blev kraftpaketet för den dåvarande konsolgenerationen med Playstation 3 i spetsen. Robert gör en utläggning av satsningen som tog en hel gamervärld med storm.

Trailern som slog alla med häpnad

E3-mässan sommaren 2005 var något alldeles extra. Det hade tisslats och tasslats om den holländska spelbyrån Guerilla Games som planerade något utöver det vanliga att visa upp på podiet. När scenen väl var igång släppte holländarna bomben. I en två minuter lång trailer visades en filmsnutt upp som bokstavligen tog publiken på sängen, nämligen Killzone 2. Episka strider varvat med kalasfin grafik och artificiell intelligens under trumvarv och fanfarer.

Spelet skulle bli exklusivt för Playstation som låg ett år in i framtiden för release. Nu såg mässdeltagarna vad konsolen var kapabel till. Besvikelsen blev dock påtaglig när det avslöjades i efterhand att trailern var förrenderad i dator och alltså inte en del av spelets gameplay. Men där och då satte Guerilla Games tonen för sin kommande skapelse.

Killzone 2 ser dagens ljus

När E3-mässan var avslutad återgick det holländska teamet tillbaka till ritbordet och meckade bland skruvarna i det stora projektet som Killzone 2 innebar. Fyra år senare var det äntligen dags för lansering. I slutet av februari 2009 skeppades spelet ut till en hugad allmänhet som ordentligt pumpad på det kommande äventyret. Det första som slog undertecknad var den skitiga ”looken” av atmosfären och miljön som spelet ville förmedla. Industriplaneten Helghan var ingen trevlig plats att vistas på och dess invånare inga änglar att konfronteras med. Striderna var extremt intensiva och visade på effekterna runtom dem. Kulor slogs in i väggar, explosioner som slog omkull kroppar och skrik om vartannat där kulsprutesmatter studsade runt i korridorerna.

Men det som imponerade mest var den otroliga fina grafiken som knockade mig och åtskilliga andra gamers av stolen. För att ”vara” ett Playstation 3-spel var ribban satt ovanligt högt. Varenda muskel konsolen jobbade på högvarv för att måla upp en värld bortom alla vidder och horisonter. Än idag får undertecknad känslan att Killzone 2 lika gärna kunde ha släppts till dagens konsolgeneration. Bara att se åskknallarna brisera uppe i Helghans himlavalv är i sig en fröjd för ögat.

Som väntat mottogs Killzone 2 väl av den samlade spelpressen och kritikerna som prisade spelet för sina kvaliteter – dock inte den tröga kontrollen, den tafatta storyn och den bitvis frustrerande svårighetsgraden, i synnerhet under andra halvan av spelet. Killzone 2 är fortfarande ett av de spel från den eran som fortfarande väcker idel uppmärksamhet, drygt femton år efter releasen. En stor förhoppning finns att Guerilla Games gör en remaster/remake av spelet (eller det första i serien) eller helt enkelt satsar på ett Killzone 5. Den som lever får se som ordspråket lyder.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.