De flesta av oss på redaktionen är sugna på Switch. Vi har sett Breath of the Wild, tagit del av trailers och låtit hypen byggas upp, men i slutändan spelar det ingen roll vad vi förväntar oss om inte verkligheten håller jämn takt med förväntningarna. Då flera ex har delats ut för recensioner och utvärderingar har fler fel dykt upp och Nintendo tycks inte vara det felfria klockverk som många vill tro. Ett fantastiskt sådant, men inte felfritt.
Vi har gjort lite research och hittat lite info om den andra sidan av Nintendomyntet.
Kontroller som inte kontrollerar
Gameranx, en kanal på Youtube har ägnat mycket tid med Switch sedan de fick sitt ex och de har märkt en del problematiska detaljer med konsolen. Dels vill inte kontrollerna reagera felfritt med konsolen, vilket ger lagg och kan påverka spelbarheten. Det har fungerat bra med Switch Controller Pro, men det betyder att en ska lägga ut ytterligare 7-800 kr på att få spela spelen som det var tänkt.
Enligt Gameranx är detta inte heller ett mjukvaruproblem, vilket lätt skulle kunna åtgärdas med en patch eller liknande, men nu är det ett komponentproblem istället. Samtidigt som detta inte behöver inte gälla alla är det ett allvarligt problem som potentiellt kan uppstå på alla Switchkonsoler. Det ena alternativet är att fixa detta innan releasen, vilket känns orimligt med tanke på den deadline konsolen har. Det andra alternativet blir, som så många gånger tidigare i spelbranschen, att släppa en förbättrad version senare. En ”slim version” med fixade kontroller.
Källa: Gameranx
Även Venturebeat har märkt detta. Den vänstra (blåa) Joy-Con har haft problem att få kontakt när den är i TV-läge. I det portabla läget fungerar den utmärkt, utan några problem. Om du tar bort kontrollerna från Switch och spelar med dem samtidigt har det funnits tillfällen då den vänstra kontrollen har synkat ur vid slumpmässiga tillfällen. Detta är tydligen ingen enskild händelse, då flera medier har rapporterat detta.
Batteritid
Enligt Nintendo ska Switchs portabla batteritid ligga på allt från 2½ timme, upp till sex timmar, beroende på grafikkraven som det aktuella spelet har. Breath of the Wild kommer kunna spelas i ca tre timmar innan konsolens batteri dör.
Med problem som detta känner jag personligen att den portabla biten inte har kommit någon vart vad gäller speltid, och att spela det på andra ställen än transportsträckor känns lite uteslutet. Tre timmar är ganska lång tid att ägna åt ett spel, men när tiden ackumuleras kommer det inte vara särskilt länge ändå, särskilt inte av en konsol från nästa generation. Mobiliteten är fantastisk, men den har ingen betydelse om inte batteriet kan hänga med.
Källa: TrustedReviews
Får vi mer än bara Zelda?
Av den reklam jag tagit del av har det nya Zeldaspelet tjatats sönder, vilket har fått mig att tro att Switch bara har ett vettigt spel att skryta med vid release, men det stämmer såklart inte. Nedan följer en lista på de spel som släpps vid release, enligt Gamespot.
Release (3:e Mars):
1-2-Switch
Fast RMX
Just Dance 2017
Human Resource Machine
I Am Setsuna
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Little Inferno
Shovel Knight
Skylanders: Imaginators
Snipperclips
Super Bomberman R
World of Goo
Mars/Vår:
Arms (Spring 2017)
Has-Been Heroes (March 2017)
Mario Kart 8 Deluxe (April 28)
Puyo Puyo Tetris (Spring 2017)
Snipperclips, Cut It Out Together (March 2017)
Sommar:
Rime
Splatoon 2
Kommande (datum ännu ej bestämt):
Disgaea 5 Complete (TBD)
Dragon Ball Xenoverse 2 (2017)
FIFA (2017)
Fire Emblem Warriors (TBD)
Minecraft (2017)
Minecraft: Story Mode (TBD)
Rayman Legends (TBD)
NBA 2K (2017)
New Shin Megami Tensei (TBD)
Skyrim (Fall 2017)
Sonic Mania (2017)
Steep (2017)
Super Mario Odyssey (Holiday 2017)
Syberia 3 (TBD)
The Binding of Isaac: Afterbirth+ (TBD)
Ultra Street Fighter II (2017)
Xenoblade Chronicles 2 (2017)
Källa: GameSpot, 24:e Feb
”One trick pony”?
Den första punkten var att ”det är en Zeldamaskin med få spel och ingen Virtual Console”, vilket låter lite oroväckande. Som ni sett här ovan är det en del titlar som kommer släppas, men det är inte många som är direkta dragplåster. Att köpa en ny konsol på release för att leka med lite okända gimmickspel första veckan känns inte särskilt smart. Spelen är såklart välkomna och ska inte underskattas, men att inte ha fler stora titlar som marknadsförts vid release känns lite ogenomtänkt. Nintendo kanske tror att hypen kring Switch och Breath of the Wild ska charma den trogna skaran fanboys och fangirls vid release?
Som vi har nämnt tidigare har Switch inget stöd för Virtual Console vid release. Vi vet med andra ord inte om de kommer implementera det senare överhuvudtaget. Vi får, för stunden, utgå från att bakåtkompatibilitet för NES, SNES, andra retrospel på Wii, Wii U och 3DS, inte kommer komma till Switch. Åtminstone till vi vet mer.
Ett operativsystem som är välfungerande med tråkigt
Det interface Switch använder är snabbt och smidigt och det är svårt att tro att det är samma tillverkare som gjorde operativsystemet till den ohyggligt sega Wii U. Att starta upp konsolen efter sovläge tar inte mer än en eller två sekunder och att hoppa till huvudmenyn från ett spel sker nästan ögonblickligt. Konsolen har hastigheten med sig i de grundläggande användarfunktionerna, men det erbjuder inte särskilt mycket just nu.
Du kan ta skärmdumpar, men du kan inte posta dem någonstans. Du kan läsa Nintendos officiella nyheter, men det kan inte ladda upp eShop. Det, tillsammans med att du kan spela spel sammanfattar funktionerna på Switch i nuläget. Det är, enligt VentureBeat, en (halvdålig) tablet för 300 dollar. Switch har en jättebra grund att stå på, men har inte gjort mycket av det. Det skulle kunna vara så mycket mer.
Källa: VentureBeat
Vi får se…
Detta är såklart inte en recension, utan bara en sammanställning av de olika problem som dykt upp i det tidiga stadium vi befinner oss i. Problemen är dock ganska stora och om Nintendo inte åtgärdar detta kommer spelare märka det iallafall, vilket kommer kunna skapa en väldigt negativ reklam. Switch har en otrolig potential om den får finslipas lite, men just nu löper den risk att leva ett kort, fantastiskt liv på sin hype, för att sedan sluta upp med Wii U i försäljningssiffror. Det är såklart för tidigt för att säga något överhuvudtaget, men vi hoppas att Nintendo styr upp detta så snart som möjligt.