Då var det dags igen! Ännu ett rollspel som ser ut att vara en Final Fantasy-imitatör. Fast denna härmis kommer undan med det eftersom det är utvecklat av samma företag. Det här är ett spel som lånar flera av storebrors troper (allt från magiska kristaller och hjältedåd) och ändå lyckas med bedriften att skapa en egen identitet. Bravely Default II har en berättelse du säkert redan känner igen, men stridssystemet och garderobsmekaniken underhåller varje steg på vägen.
Berättelsen börjar med att en ung man spolas upp på land efter att ha förlist till havs. Han får en ny chans till liv och blir indragen i en maktkamp av episka proportioner när han blir vän med en prinsessa utan kungarike. Det är en klassisk fantasy-saga med konflikter, profetior, hjältedåd, ondskefulla härskare och annat klyschigt. Men det finns däremot lite att åtnjuta här i form av karaktärsinteraktioner som både är komiska, ödmjuka och passionerade.
Bravely Default II är som ni kanske förstår uppföljaren till det älskade Bravely Default från 2012 till Nintendo 3DS. Men låt inte nuffran lura dig, spelet är fristående och lånar enbart den visuella stilen och spelmekaniken från föregångaren. Det här är ett rollspel á la 90-tal, där ett led med hjältar turas om att slå på ett led med monster. Detta upprepas tusentals gånger för att stärka dina figurer och driva berättelsen framåt. En rätt simpel formel som står sig än idag – särskilt med engagerande mekanik runtom striderna!
Ett stående inslag i Bravely-spelen är jobbsystemet som låter hjältarna anta olika yrken i strid – komplett med matchande dräkt! Dessa yrken har särskilda förmågor som i gruppkompositionen av fyra hjältar tillåter dig att mixa och matcha som du vill. Naturligtvis använder spelet systemet också som en måttstock för din strategiska planering, då monster och bossar har specifika svagheter bara särskilda yrken kan utnyttja. Vidare kan varje figur lära sig passiva egenskaper från alla yrken hen sedan kan använda till andra jobb, plus detaljer som stats, vapenfärdigheter och annat låter dig skapa tokiga kombinationer. Som till exempel en magiker som återhämtar mana i solljus. Detta är kärnan i spelet och det som gör det så engagerande!
Vi som tycker om att träna och fostra våra karaktärer till effektiva mördarmaskiner kan ha mycket roligt med Bravely Default II.
Respekterar och inte respekterar din tid
I egenskap av småbarnsförälder med allt mindre fritid är det en utmaning att bejaka sitt gamerintresse. Bravely Default II är ett spel av den gamla skolan, där ihärdigt och monotont levelande är en del av upplevelsen. Detta skär sig tvärt mot någon som jag som behöver pott-träna en treåring och hjälpa med läxor. Men den bästa funktionen i Bravely Default II ger oss en hjälpande hand. Det lånar nämligen från mobilspelens idle-sfär och låter oss samla karaktärs- och yrkeserfarenhet när du inte spelar i form av expeditioner. Resurserna från dessa kan vi sedan fördela på figurer och yrken när vi har tid att spela. Detta går bara att göra i tolvtimmarsperioder, så det gäller att planera nya expeditioner om man vill maximera sin speltid.
Vidare har Bravely Default II fler små funktioner som snabbar på grinden. Du kan till exempel spela striderna med blixtsnabba animationer samt kedja fiender för att göra successiva strider med större avkastning. Och om du hittar en stark gruppkomposition kan du slå på en funktion som gör att spelet minns vilka attacker du föredrar. Sedan är det bara att lägga de trötta fötterna på soffbordet och hamra på A-knappen. Då går levelning undan! Men kom för guds skull bara ihåg att spara mellan varven! Slarv och misstag i strid kan leda till en lika snabb förlust. Bossar är särskilt skoningslösa om du inte levelat tillräckligt och förberett dina yrken och din utrustning.
Ett suveränt garderobsrollspel
Bravely Default II är ett gediget och underhållande rollspel som stimulerar din strategiska sida och engagerar i karaktärsutvecklingen. Storyn må inte vara den mest spännande och grinden kan ibland bli monoton (vilket inte blir bättre av de ganska enformiga tonerna i musiken), men tar du lite pauser och nyttjar expeditionerna blir spelet överkomligt och mer njutbart.
För min egen del tilltalar spelets jobbsystem min vilja att klä upp mina barn. Jag kan inte vara den enda föräldern som blir varm i kroppen av att välja ut ett gulligt/snyggt/funktionsdugligt plagg år sitt barn i butiken för att sedan klä upp ungen. Och jag kan inte vara den enda som gör det förgäves. Mina kids har starka viljor när det kommer till kläder och det blir ofta samma slitna favorittröja som ska på varje morgon. Men figurerna i Bravely Default II har på sig de kläder jag väljer ut, och klagar inte. Bara det är anledning att gilla spelet.