Sand Land Recension

Ett härligt och kravlöst äventyr väntar i Sand Land; full av knasiga karaktärer, roliga stridsfordon och en story med hjärtat på rätt ställe.

Sand Land är ett rollspel från Bandai Namco baserat på mangan med samma namn av Akira Toriyama (må han vila i frid). Däremot utökar och vidareutvecklar spelet på Toriyamas verk med en ny berättelse, nya karaktärer och händelser. Spelet har snarare mer gemensamt med den nya animen som också heter Sand Land och som går att se på Disney+. Det är ett single player-spel som går att uppleva offline och som inte har några av dagens blasé så som season pass eller mikrotransaktioner. Sand Land är på många sätt ett klassiskt äventyrsspel – och det tycker jag är en lättnad!

I en dystopisk ökenvärld, där människorna fördärvat jorden genom krig har vatten blivit en dyrbar resurs. Kungen över Sand Land har monopol på vattnet och säljer det till befolkningen för hutlösa summor. Du spelar som den unge demonprinsen Beelzebub som tillsammans med sheriffen Rao och demongubben Thief ger sig ut för att finna en legendarisk vattenkälla för att göra vatten tillgängligt för alla – demoner och människor. På sina äventyr träffar de mekanikern Ann som hjälper våra osannolika hjältar att bygga och uppgradera fordon. Tillsammans beger de sig ut i ödemarkerna, in i grottor och genom militärbaser för att slåss mot monster, maskiner och soldater för att rädda sin värld mot orättvisa.

Beelzebub och demoner från Sand Land, Bandai Namco Entertainment 2024.
Sand Land, Bandai Namco Entertainment 2024.

Knogmacka och pansarvagnar

Sand Land blandar många spelsystem så som smygande, crafting, utforskande, stadsförvaltning, inredning och racing. Med det sagt kommer du spendera en stor del av ditt äventyr i strid mot fiender. Delvis i närstrid men framförallt i krigsmaskiner och beväpnade fordon!

Beelzebub strider med enkla slag och sparkar. Han får sedan olika specialanfall som du laddar upp med demonisk energi samt kompanjonerna som kan anropas för understöd. Men generellt är handgemäng en simpel aktivitet i Sand Land. Även akten att stiga i level och uppgradera Beelzebub är en enkel affär som inte kräver någon eftertanke. Om något så är Beelzebub styltig i strid och inte den mest fantastiska slagskämpen.

Det är däremot i krigsmaskinerna som all väsentlig utveckling ligger. Tidigt i spelet har du bara tillgång till Sand Lands ikoniska, sfäriska stridsvagn. Men desto längre i äventyret du kommer desto fler maskiner står till ditt förfogande. Motorcyklar, robotar, svävare och mer! Med hjälp av Ann kan du uppgradera, modifiera och bygga fordon att ta med dig på dina eskapader. Upp till fem fordon går att ta med samtidigt (krympta och förvarade i små kapslar), vilket gör att du behöver vara selektiv, samtidigt som det är tillräckligt många för att klara de flesta situationer.

Du förstår varje maskin har unika egenskaper och funktioner. Stridsvagnen är väldigt tålig med bra eldkraft, men dålig mobilitet och hastighet. Motorcykeln däremot är svagare och kan bara skjuta framåt fast är å andra sidan snabb och kan ta skarpa kurvor! Svävaren klarar av att ta sig över kvicksand och vatten. Hopp-roboten kan ta sig upp för klippor. En del fordon har svagare kaross, medan andra är tyngde. Det finns till och med en mecha!

Beelzebub och sin mecha i Sand Land, Bandai Namco Entertainment 2024.

Garagerollspelet

All väsentlig kraftutveckling i Sand Land ligger i fordonen. Istället för att hitta och byta ut svärd och sköldar som i traditionella rollspel, byter du istället ut kanoner och fjädring på dina fordon. Faktum är att allt du gör i Sand Land leder till utvecklingen av dina fordon. Dels hittar du starka maskindelar och missilanordningar i skattkistor, fast du får likväl metall, oljor och andra material att använda för att bygga och uppgradera fordon. Råvarorna du samlar ute i det vilda går dessutom att raffinera till material. Ritningar, delar, material och råvaror går dessutom att köpa via öknens många handelsmän om du inte orkar ge dig ut och samla prylarna.

Att alla aktiviteter i Sand Land bidrar till garageverksamheten och förbättringen av dina maskiner gör att spelet är väldigt tillfredsställande. Så länge du kommer ihåg att besöka Ann i garaget och att mecka med krigsmaskinerna gör du alltid små framsteg. Variationen av fordon, vapen och moduler gör att du har mycket att leka med. Och när du väl har dina favoriter kan du måla om dem och dekorera dem med dekaler du låser upp.

Framåt slutet av spelet får du tillgång till massor av starka uppgraderingar, men eftersom du knappt hinner bruka dem känns det lite snopet att de bästa modulerna och vapnen kommer så himla sent.

Allvarlig och fånig som berör

Jämfört med sina gelikar har Sand Land kanske de bästa berättelserna. Den centrala berättelsen om folket som står upp och gör motstånd mot en militärisk diktatur är kanske inte något nytt. Men det är i gestaltningen och karaktärsberättelserna som Sand Land skiner. Processen i vilket dessa olika personligheter blir osannolika vänner är suverän! Framförallt passar den Sand Lands kravlösa spelmekanik. Du behöver inte göra google-sökningar för att begripa deras motivationer – det är bara att luta sig tillbaka och njuta av den lätta underhållningen.

Thief utklädd till tomte i Sand Land, Bandai Namco Entertainment 2024.

Sand Land lider däremot av lite ojämnheter i hur berättelsen blir presenterad. Vissa sekvenser är välregisserade, med filmiska kameravinklar, effekter och bra animationer. Andra ögonblick förlorar sin slagkraft när de gestaltas med stela animationer och i en statisk kamera. Akira Toriyamas kännetecknande humor blir tyvärr också försvagad av dialogdispositionen, som i många fall är uppdelade av tysta pauser. Inget ovanligt i japanska rollspel, men likväl en dissonans.

Inte bara öken

Sand Land har mycket för sig och är ett spel med mycket variation. Förutom att mecka med maskiner och kriga blir du introducerad för diverse sidoaktiviteter under äventyrets gång. En del snubblar du på bara genom att utforska världen. Grottor fulla med material, militärbaser att plundra, radiotorn som synliggör punkter på kartan och kraschade farkoster att utforska. Den stora landmassan döljer mycket – tyvärr är dessa öppna aktiviteter väldigt likformiga till utseende och utförande.

Däremot hittar du större nöje i Sand Lands sidouppdrag, Bounties, Arena-strider och race. Utmana dig själv i arenan där du slåss mot gäng och mindre bossar, eller ta dig an efterlysta skurkar och monster via Bounties. Båda ger värdefulla resurser för att bygga vrålåk. Samma gäller racingtävlingarna som sätter dina föraregenskaper på prov! Fast den största överraskningen i Sand Land är Spino, den nedgångna hålan som du gör till din bas och hemort i spelet. Under äventyrets gång, i samband med att du gör diverse sidouppdrag, ser du Spino växa från kåkstad till sprudlande metropol! Din inblandning i stadens välfärd och dess invånare är frivillig. Men berättelserna du upplever på vägen och framstegen du ser varje gång du återvänder till Spino är tillfredsställande. Spino har en speciell liten plats i mitt hjärta!

Spino i Sand Land, Bandai Namco Entertainment 2024.

Ett suveränt äventyrsspel med hjärta

Fogen som håller ihop Sand Land är enligt mig karaktärerna. Beelzebub, Ann, Rao, Thief med mera, är alla underbara och deras interaktioner är hjärtevärmande och inspirerande. Och när de inte är det så kommer de med ett rågat mått cringe och glimten i ögat. Skurkarna är däremot inte lika mångbottnade utan fungerar som drivkraft och katalysatorer för hjältarna. Även om animationer och inramning ibland inte gör det bästa för gestaltningen har Sand Land många härliga stunder när vännerna stöttar varandra och står upp för andra.

Överlag är Sand Land inte något banbrytande spel, fast som animespel står det enligt mig i en högre klass än sina gelikar. Hopkoket av olika aktiviteter och de många tillvägagångssätten att engagera sig i garagearbetet gör att du aldrig behöver ha tråkigt. Och det kravlösa upplägget får Sand Land att kännas nostalgiskt fast att det är ett nytt spel. Lite som gårdagens äventyrsspel.

Fans till Akira Toriyamas böcker lär uppskatta den här versionen av hans verk, inte minst för dess grafiska stil! Och om du inte har något emot att spela ett enklare äventyrsspel så kan jag starkt rekommendera Sand Land. Har du en yngre gamer i familjen med ett begynnande intresse i manga och anime, kan detta vara inkörningsporten. Det bästa är att det finns ett demo av Sand Land som du kan testa innan du tar fram bankkortet!

Sand Land finns ute nu på Playstation 4 och 5, Xbox Series X|S samt till PC via Steam. Den här recensionen är utförd på Playstation 5 med hjälp av kod från Bandai Namco Nordic.

Sand Land är ett av de bästa anime-spelen på länge! Det håller att behagligt tempo, är inte särskilt svårt och underhåller med engagerande spelsystem och karaktärsutveckling. Den grafiska designen är fantastisk och gör Akira Toriyama rättvisa. Visst, det har lite stela animationer och smått styltig action. Men i sin helhet är det ett roligt äventyrs- och rollspel som för tankarna till gårdagens kravlösa spel, utan påtvingade season pass, alltid onlinekrav, eller påklistrade microtransaktioner. Det är ett färdigt spel som kan åtnjutas i din egna takt.
  • Lättsamt, kravlöst och skojigt
  • Suverän design och presentation
  • Många och varierade fordon att mecka med och köra