Idag finns det en handfull märken på joysticks i olika prisklasser och modeller. En del tillverkare har riktat in sig på att skapa produkter anpassade för arkadliknande flygspel, medan andra, så som Saitek och Thrustmaster har mer seriösa flygfantaster som primär målgrupp.
Alla som någon gång flugit en simulator med Thrustmasters värsting Hotas Warthog vet att det är skillnad på skit och pannkaka. Spaken och gasreglaget är en direkt kopia av motsvarigheten i ett amerikanskt A-10C markstridsflygplan och allt är mycket gediget sammansatt. Om man skall bedöma kvalitet efter hur tung en produkt är, så vinner Hotas Warthog med hästlängder.
Thrustmaster tillverkar en mängd produkter direkt riktade till spelfantaster. I katalogen finns allt från joysticks, headset, gamepads samt en uppsjö olika racingrattar (recension av en sådan kommer lite senare). I den här recensionen så skall vi fokusera lite extra på företagets senaste flygspak Thrustmaster T-Flight HOTAS 4, vilken är en vidareutveckling av den näst intill identiska T-Flight HOTAS X.
HOTAS, vilket lustigt ord, kanske ni tänker. Jag kan lugna er med att säga att det inte har något med heta bakdelar att göra. Akronymen står för ”Hands On Throttle And Stick”, vilket lite förenklat innebär att man håller spaken i ena handen och gasreglaget i den andra. Precis som i ett riktigt flygplan med andra ord. En bra HOTAS-enhet kännetecknas av att piloten inte behöver släppa sitt grepp för att hantera de viktigaste systemen i flygplanet, då primärt kontrollen av diverse vapen. Med andra ord är en äkta HOTAS-spak berikad med en mängd knappar och reglage, alla med unika funktioner anpassade för just det flygplan du för tillfället flyger.
Ris och ros
Redan när jag packar upp T-Flight HOTAS 4 ur lådan märker jag att det är en joystick ur Thrustmasters budgetsegment. Spaken kostar i runda slängar 800 kr, vilket i och för sig är en liten slant, men då skall man komma ihåg att du får väldigt mycket flygspak för pengarna. Det första intrycket är att T-Flight HOTAS 4 är en ganska plastig produkt. Knapparna, och då främst hat switchen känns väldigt sladdriga. Spaken är utrustad med fyra knappar, varav en avtryckare, samt en åttavägs hat switch. Den sistnämnda används traditionellt sett att titta runt i flygplanets cockpit. Personligen använder jag den hellre som i ett riktigt flygplan där den istället finjusterar planets flygegenskaper. Hade jag själv fått önska så hade jag lagt till en eller två hat switches till på spaken. Thrustmaster skall dock ha en stor eloge för att de byggt in en funktion som gör det möjligt att reglera motståndet i spaken. Detta görs med hjälp av en stor skruv på enhetens undersida.
Gasreglaget är ganska väl tilltaget, men det bjuder inte på några direkta överraskningar. Däremot är det utrustat med en relativt unik roderknapp på baksidan av handtaget, något som bjuder in till lite mer finlir i tighta flygstrider. Bra där Thrustmaster! Jag kan däremot inte förstå varför man valt att ha ett litet hack i mitten när man manövrerar gasreglaget. Det lilla stoppet som uppstår blir ofta otroligt irriterande.
T-Flight HOTAS 4 är en rejäl pjäs som tar upp ganska mycket plats på ditt skrivbord. Därför är det väldigt tacksamt att spak och gasreglage går att separera och placeras så som man själv önskar. Jag måste dock slänga in ett litet minus för den korta sladden som förbinder de olika enheterna, vilket tyvärr begränsar friheten en hel del.
Det märks att Thrustmaster lagt stor vikt vid ergonomin när de utvecklat T-Flight HOTAS 4. Mina relativt stora händer vilar bekvämt på både flygspak och gasregale. Det är inga problem att nå alla knappar utan att behöva justera sitt grepp på enheterna. Själva flygspaken går också att rotera runt sin egen axel, en funktion som främst är tänkt att användas till flygmaskinens roder. Uppmärksamma läsare har nu noterat att det finns två olika roderkontroller på T-Flight HOTAS 4, något som faktiskt känns helt onödigt. Med lite fantasi kanske man kan komma på ett unikt användningsområde för en av roderkontrollerna. Själv har jag ännu inte funnit någon sådan.
Den största, och kanske också viktigaste nyheten hos T-Flight HOTAS 4 är att den numera är fullt kompatibel med ditt Playstation 4, för vilket den också innehar en officiell licens. Det är med andra ord bara att koppla in joysticken i din konsol med hjälp av USB så skall den vara fullt fungerade från start. Givetvis finns både PS-, Share- och Options-knappar på enheten.
Nu flyger jag väldigt sällan flygsimulatorer på konsol. Istället föredrar jag PC och då främst DCS World. Och visst fungerar T-Flight HOTAS 4 precis lika bra i Windows som i PS4.
Simflygare? Köp något rejälare
En välkommen bonus är det lilla välkomstpaket till War Thunder som följer med i lådan. I det medföljande War Thunder Starter Pack får du 500 Golden Eagles (spelvaluta) som du kan spendera som du själv känner bäst lämpat, en veckas premium-konto samt flygplanet XP-38G Lightning. Det tackar vi ödmjukast för!
Så, vem bör införskaffa en T-Flight HOTAS 4 från Thrustmaster? Till att börja med så kan jag säga att skall du använda joysticken till ditt Playstation 4 så finns det inget bättre alternativ på marknaden idag. Är tanken att du skall ge dig ut i rymden i exempelvis Elite Dangerous så är T-Flight HOTAS 4 ett mycket bra alternativ. Den ergonomiska designen gör att du lätt kan spendera flera timmar framför datorn utan att det blir obekvämt.
Är du däremot, precis som jag, en hängiven simflygare som lägger stor vikt vid realism och känsla så skall du kanske rikta dina blickar mot en något mer välbyggd joystick. Visst, du får kanske hosta upp ett antal hundralappar extra, men i långa loppet kommer du tycka att det är en mer prisvärd investering.
Specifikationer
Grundläggande: 5 axlar+ 12 knappar + 1 avtryckare + 1 hat switch
Kompatibel med: Windows 10/8/7/Vista/XP samt Playstation 4
Dual rudder system: Roderkontroll både i gasreglage samt joystick