”In the grim darkness of the far future there is only war.”
Det första intrycket av Warhammer 40 000 Darktide är skräckblandad förtjusning. De storslagna miljöerna och soundtracket som verkligen fångar känslan av ”grimdark” i kombination med det faktum att vi inte har någon aning om vad som väntar i form av fiender, specialfiender, banor och uppdrag skapar en spänd förväntan. det faktum att fyra spelare samarbetar i varje uppdrag ger flashbacks till Left for Dead, en känsla håller i sig genom hela spelet.
Warhammer 40 000 Darktide utspelar sig i staden Tertium på planeten Atoma Prime där kultister och mutanter har tagit över staden för sin gud Nurgle. Det är din uppgift som nyblivna agenter hos inkvisitionen att stoppa deras planer genom att utföra olika uppdrag, exempelvis lönnmörda vissa kultledare, återställa viktiga funktioner i staden, spionera och så vidare.
Vart är variationen?
Din karaktär hämtar egenskaper från en av fyra klasser som alla erbjuder en unik spelstil. Vill du slakta horder av mutanter med ett chainsword eller kunna tanka med en sköld och klubba och spela mer närstridsfokuserat? Ja, då kan du välja att spela som en zelot eller en ogryn. Vill du istället fokusera mer på att ta ut fiender från långt håll med skjutvapen eller med ”magi” kan du välja att spela som en veteran eller en psyker. Alla klasser kan dock skjuta och använda närstridsvapen. Detta bjuder på viss variation, men vi skulle gärna se fler kreativa alternativ.
Storyn i spelet börjar bra, men den känns allteftersom mer enformig då den mest handlar om att du måste bevisa att du är lojal genom att utföra uppdrag som i sin tur inte leder vidare till nya uppdrag. För tillfället tar storyn slut när spelaren når maxlevel vid level 30. detta kan givetvis komma att utökas med framtida expansioner.
Jag, som annars kan vara lite av en lore-nörd, förväntade mig mer av storyn när jag såg att Dan Abnett, som har skrivit böcker som Eisenhorn och Gaunt´s ghosts, var med och skrev storyn för Warhammer 40 000 Darktide, men jag är dessvärre besviken över bristen på story i spelet. Förhoppningsvis kommer det mer av den varan i framtiden.
Vackert så det förslår
Miljöerna och musiken i spelet är otroligt snyggt gjorda och ger verkligen den mörka, smutsiga känslan som vi förknippar med Warhammer 40,000 Det märks tydligt att designteamet har ansträngt sig för att försöka fånga essensen av ”grimdark” och de har verkligen lyckats.
Gameplaymässigt bjuder Darktide inte på något nytt under solen. Ta dig från punkt A till punkt B. Ha ihjäl massor med fiender längs vägen. (”Maybe the real treasure was the enemies we killed along the way”). Få loot. Repetera. Det är absolut ett underhållande spel som är perfekt att varva ner till efter en lång arbetsdag, men inget revolutionerande.
Craftingsystemet lämnar en hel del att önska, då det, i skrivande stund, är för RNG-bundet och ofärdigt. Det ska bli spännande att se hur det blir när det är färdigt. Affären där du kan köpa nya vapen är helt RNG-bunden och utbudet byts ut varje timme.
I samma affär kan du köpa skins till både en kläder och vapen, men det är i princip bara nya färger på samma gamla kläder som du redan har. Här lämnas en hel del över att önska.
Vill du komma åt de snyggare skinsen får du tyvärr betala riktiga pengar för det genom att köpa Aquilas, något vi hade hoppas var förpassat till den mörka kyrkogården av spelvärlden. Det brukade betyda någonting när du såg cool ut i ett spel, men det är en rant för en annan gång…