Det var en gång en detektiv…
Whisper of a Machine utspelar sig i ett kallt postapokalyptiskt Sverige. Ett brutalt mord har skett i den lilla staden Nordsund och detektiven Vera Englund reser till staden för att lösa fallet. Vad som vid första anblick bara verkar vara ett vanligt mord visar sig snart bara vara startskottet på något betydligt större och mörkare. Vad är egentligen sanningen? Och vad har den förbjudna AI-teknologin med allt att göra?
Hur ska då Vera kunna lösa detta kluriga fall? Jo, till sin hjälp har hon flertalet cybernetiska förbättringar som gör att hon exempelvis kan scanna efter DNA, bli superstark eller hålla koll på ett vittnes puls, och det är bara början! Nu är det upp till dig som spelare att hjälpa Vera att lösa fallet!
Whispers Of A Machine har en berättelse som fängslar direkt och det är Nordisk Noir och Sci-fi när det är som bäst. Kombinationen med ett klassiskt peka-klicka-äventyr passar perfekt och Clifftop Games har lyckats skapa något som känns fräscht och modernt, men ändå lyckas slå på de nostalgiska strängarna. Det kan också tilläggas att alla val du gör i spelet påverkar hur berättelsen utvecklas och formar Veras personlighet och talanger.
En blandning av gammalt och nytt
Whispers of a Machine är verkligen ett äventyrsspel i den gamla skolans anda, men känns ändå väldigt fräscht och välkommet. Pixelgrafiken är stundtals riktigt vacker och detaljerad och tillsammans med bakgrundsmusiken och riktigt bra röstskådespel är det lätt att sugas in i Veras äventyr.
Men med det sagt så bjuder inte Whispers Of A Machine på några större överraskningar när det kommer till den grundläggande spelmekaniken. Du klickar på det du vill undersöka, samlar föremål som kan hjälpa dig i mordutredningen och använder Veras augmentationer för att hitta ledtrådar. Det är just med Veras unika egenskaper som spelet blir lite mer komplicerat, men det blir aldrig riktigt svårt. Spelet utnyttjar Veras talanger till fullo, men användningen är ofta varierad och valen du som spelare gör påverkar Veras egenskaper och hur du använder dem. Om det finns något att klaga på är det väl att Veras egenskaper inte direkt kan användas på föremål och liknande som inte rör spelets berättelse. Det hade kunnat ge lite mer djup till världen om Vera hade kunnat undersöka mer, men det vi får är redan spännande och intressant så det är verkligen bara en liten petitess.
Vera will remember that…
Du som spelare har också möjligheten att forma Veras personlighet en aning i och med hur hon bemöter personer eller situationer som uppstår. Du kan exempelvis välja att vara förstående och vänlig mot ett vittne som just upptäckt något fruktansvärt. Eller så kan du vara kall och professionell. I början tänkte jag inte så mycket mer kring det, men ju längre spelet pågick desto klarare blev det att mina val hade faktiska konsekvenser och har en enorm påverkan på hur spelet fortgår. Det är sätter som spelet hanterar det på som gör det så imponerande. Spelet utvecklar sig verkligen i helt olika riktningar beroende på den som spelar och av mina två genomspelningar så skiljde dem sig markant!
I och med att Whispers of a Machine är ett gammaldags äventyrsspel så har det också ibland samma frustrerande problem. Ibland är spelet väldigt vagt med vad du ska göra och hur du ska göra det. Vad som verkar vara en uppenbar logisk lösning för spelaren kanske inte är sättet som spelet vill att du ska lösa det på och ibland är det galet svårt att lista ut vad du faktiskt ska göra, vilket leder till att du pratar med varenda NPC, besöker alla platser du kan, scannar allt du kan eller provar Veras andra egenskaper på allt som verkar misstänksamt.
Jag erkänner att jag var galet frustrerad i spelets början när jag inte hittade nyckeln till ett skåp jag behövde komma in. Jag sprang runt som en dåre, letade i alla rum och vrår, pratade med ett gnälligt vittne och försökte tillslut tvinga upp skåpet med Veras superstyrka. Men det var inte det spelet ville och det var bara att ta en lugnande kopp kaffe och leta vidare. Men återigen är detta verkligen bara en småsak som kanske beror mer på mitt dåliga tålamod än på spelet. Whispers of a Machine är väldigt rättframt i övrigt.
Jag har bara skrapat på ytan i den här recensionen, för Whispers of a Machine är verkligen ett spel som bör upplevas i första hand. Det är en mörk nordisk noir/sci-fi-saga som formar sig efter spelarens val till extremt bra resultat och ger oss en stark kvinnlig protagonist i form av Vera. Det är verkligen inte ofta vi får se spel som detta i dagens spelklimat och det är extremt uppfriskande. Whispers of a Machine kanske inte är för alla, men törstar du efter ett klassiskt äventyrsspel så är detta ett spel du bara inte får missa!