Låt oss börja med att avhandla en sak som alltid kommer upp när vi pratar om free-to-play-spel. Ja, det är gratis att spela. Ja, det betyder att det går att köpa sig framgång. Ja, det leder till en sämre spelupplevelse.
Tyvärr är det en trend som inte stannar vid free-to-play. Electronic Arts har blivit mästare på att erbjuda premiummaterial mot betalning. I Call of Duty kan du också köpa dig före i kön. Samma sak gäller för en lång rad av spel.
Det är inte svårt att instämma i kritiken när man som spelare missgynnas av att andra spelare har möjlighet att lägga mer pengar för att få bättre tanks, fotbollsspelare eller vapen. Det kommer bli svårare och ta betydligt längre tid att få grym utrustning, men det ger också en helt annan känsla av att ”jag har lyckats!” än om du betalar dig fram.
World of Tanks är underhållande på ett ganska primitivt vis. Har du lärt dig en klass, vilket du borde göra ganska snabbt, kan du den. Du blir inte överraskad, utan du vet vad du får. Det finns dock en speciell charm med World of Tanks. Du får en chans per strid. När din tank är förstörd av fiendeeld (eller av att medspelare har kört in i dig, vilket förekommer) får du inte respawna, alltså börja om. Du kan lika gärna lämna matchen, för du har spelat ut din roll i striden. Men även om du väljer att lämna efter din stridsvagn blivit en rykande skrothög måste du vänta tills matchen är slut innan du får tillgång till stridsvagnen igen.
En chans ger eftertanke
Avsaknaden av respawns gör att man värderar sina lägen bättre än i andra spel. Att göra som i Call of Duty och rusa in i fiendelägret må ge dig mycket poäng i form av ”spotts”, att du upptäcker fienden åt ditt lag, men garanterar också att din match blir en mycket kort historia. I stället måste det finnas lite eftertanke, lite taktik. Sällan ser man en tank ensam på bar mark, och gör man det är det antagligen någon som spelar för första gången. Trots det blir aldrig striderna passiva. Banorna är skicklig utformade för att ge striderna den energi som krävs för att hålla spänningen uppe.
Det finns dock saker som drar ner betyget. Spelet släpptes för knappt sex år sedan till PC. Under åren som följt har det portionerats ut till fler delar av världen och fler plattformar. Trots det har grafiken utvecklats minimalt. Gratisspel kommer alltid undan med att ha sämre grafik, eftersom vi förstår att något måste offras för att behålla det gratis. Men möjligheterna med att ha ett free-to-play-spel borde också innebära att grafiken, sakta men säkert, går att uppgradera. För just nu är inte World of Tanks så vackert som det förtjänar att vara. För även om just grafik kan anses vara en banal fråga i jämförelse med en välfungerande gameplay är World of Tanks inte ett spel som lockar på grund av utseendet.
Gratis är gott, men inte godast
Nu upprepar jag mig själv, men jag vill vara tydlig: World of Tanks är inte Call of Duty eller Battlefield, och försöker inte heller vara det. Spelet ingår i en helt egen kategori. För vill du köra stridsvagn är det World of Tanks du ska spela.
Undrar du däremot vilket spel som erbjuder mest underhållning, kommer jag hundra gånger av hundra att råda dig att välja Black Ops III. För även om World of Tanks inte ingår i samma kategori är det just Call of Duty och Battlefield det konkurrerar mot.
Det fina i kråksången är att du inte behöver välja. World of Tanks är gratis och så länge du har internet och Playstation Plus kan du när som helst sätta dig ner och testa det. Visar det sig att spelet är din kopp med te väljer du själv om du vill lägga ut pengar.
World of Tanks är ett bra spel. Ett mycket bra spel till och med. Men World of Tanks är ett gratisspel, något som märks. Det kommer att ge dig många timmar av gratisunderhållning, men det är också det som är problemet. För om World of Tanks hade kostat 700 kronor att köpa är jag långt ifrån säker på om jag skulle rekommendera någon att köpa det.
Läs mer om vår betygsskala >>