8BitDo GBros. Adapter Recension

Nintendos Gamecube är en kär spelkonsol vars kontroll vida har överlevt sin värdmaskin. Med 8bitdos GBros-adapter kan du nu även använda din gamla trotjänare till Nintendo Switch och PC – nästan helt problemfritt. Vilka tider vi lever i!

När 8BitDo släppte sin lilla Gamecube-Switch/PC-adapter för ett drygt kvartal sedan tog mitt hjärta ett glädjeskutt. Denna kära kontroll har jag inte rastat på flera år (jag ägde aldrig ens adaptern som kom till Wii U), men den är ändå den kontroll jag tänker på direkt om någon frågar mig vilken som är skönast. Den är som stöpt efter mina nävar. Det lilla styrkorset gör så klart sitt för att 2D-spel ska vara något mer svårspelade. Alla spel som spelas främst med analog spak är dock helt fantastiska att spela med den. Och de där analoga, ljuvligt klickande L- och R-knapparna … Nu tappar jag tråden. 8BitDo. Adapter.

Tappa kontrollen

Att få äldre kontroller att fungera med en annan hårdvara än vad den är designad för är nära på alltid förenat med svårigheter. En gång i tiden hade jag den välsignade oturen att komma över en Gamecube till PC-adapter av märket X-Skills. Denna kunde drivas (knappt) hjälpligt med de vanliga drivrutinerna i Windows XP, även om den läste av spaken lite som den behagade. Med frustration och lite pillande tjänade den mig ändå väl till jag anskaffade mig en nyare PC med Windows 7.

X-Skills Gamecube-till-PC-adapter
Ingen vidare grej, men ack så viktig för mitt PC-spelande i ungdomen.

Sedan dess har jag dabbat med en del kontroller på PC och det har för det mesta varit medelst svordomar och felsökning om vartannat. Fram till Steam började implementera visst stöd för flera olika kontroller, vill säga. Numera är det inte alls svårt att använda inte bara Xbox 360-kontroller (som i princip var kontrollen man tvunget skulle ha om saker skulle fungera alls). Dual Shock 3, Dual Shock 4, Wii U Pro Controller, Switch Pro Controller och självklart även Xbox Ones kontroll går alla utmärkt att använda i väldigt många spel numera. Att spela med dugliga kontroller på PC har aldrig varit enklare. Men något har ändå saknats. Fram tills nu.

Det bra

Det är bevisligen inte bara undertecknad som höjer Gamecube-kontrollen till skyarna, med tanke på att varenda iteration Smash Bros. sedan Melee har haft stöd för den på ett eller annat sätt. Det har dock inte funkat helt perfekt med andra spel i dessa maskiners bibliotek – och framför allt: sladd är ett måste. 8BitDos adapter kringgår nästan alla tidigare problem och ser dessutom till att kontrollen funkar även på PC. På Switch skakar den hand som en Switch Pro Controller; på PC som en Xinput-kompatibel kontroll. På adaptern finns en brytare som växlar mellan PC- och Switch-läge. Att synka ihop den via blåtand är enkelt och väldigt snabbt.

Gamecube-kontroll, 8BitDo-adapter och Smash på en Switch. Livet på en pinne.
Ja, den fungerar utmärkt med Smash. Allt annat vore katastrof.

Ovanpå det redan nämnda så har 8BitDos adapter även en annan kontrollport som ger stöd för Wii-kompatibla kontroller. Med andra ord kan du spela med alla kontroller som går att stoppa i en Wii-remote. Detta inkluderar kontrollvarianterna som har fullt antal knappar (LB/RB och framför allt +/- och Hem). Med sin prislapp på 200 ynka kronor är det här en mångsidig och kvalitativ pryl. Så vad saknar denna lilla tingest egentligen?

Det mindre bra

På Switch vill GBro till varje pris vara trådfri. Att koppla in adaptern i en USB-port fryser konsolen och visar felmeddelande. Mitt hjärta hann göra en omstart innan jag insåg att det räckte med att maskinen fick en. Det här är en besynnerlig sak att missa i produktutvecklingen och något som borde belysas i den knapphändiga manualen. Som pris för att få köra Mario Kart 8 Deluxe med Gamecube-kontroll är det dock överkomligt, metaforisk hjärtattack eller ej. På PC pratar adaptern däremot på alldeles utomordentligt i trådat läge.

Avsaknaden av en LB-knapp begränsar i och för sig vilka spel man kan spela med en originalkontroll, men den extra kontrollporten täcker mer än väl upp om det skulle vara ett måste. Start-knappen emulerar +-knappen på en Switch-kontroll och hemknappen har i stället en plats direkt på adaptern, om en skulle behövas. Bredvid denna huserar till med med en knapp till skärmfoto. Det här är, kort sagt, inga större uppoffringar för en som verkligen tycker om att spela med en Gamecube-kontroll.

Inte helt olikt en Master System kan du behöva sträcka dig fram mot adaptern för vissa funktioner. Inte för att pausa dock, tack och lov. Jag tackar Creative Worlds för bilden.

8BitDo Gros. Adapter kostar cirka 200 kronor och finns att köpa på CDON, Spel & Sånt, Webhallen och många fler.

8BitDos Gamecube-Switch-/PC-adapter är en förbluffande mångsidig liten tingest och ett måste för alla som älskar Gamecube-kontrollen. Gör bara inte misstaget att koppla in den direkt i din Nintendo Switch. Och för Guds skull – glöm inte batterier! (du har väl uppladdningsbara?)
  • Priset
  • Stöd för både Gamecube- och wii-kontroller
  • Storleken